![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
In a doua zi de sarbatoare am bucuria sa va impartasesc o invatatura primita de la un smerit povatuitor athonit.
"Dragul meu! Observ ca pe tine te munceste dorul de a schimba lumea, dar stai linistit ca nu esti singurul! Probabil ca ti-au zis mai multi diverse vorbe si ti-au dat unele indemnuri. Iata ce te indemn eu sa faci daca vrei ca fii tai sa se nasca intr-o lume mai buna! Cand vezi un om care da fuga cu botu la teica, sa stii ca omul acela a fost deprins sa manance laturi. Nu este vina lui, ci a mediului in care s-a nascut si a crescut. Tu insa, luand vase de cristal si vesela de argint, pofteste-l la masa ta! El nu va pricepe ce onoare i se face. Va veni nespalat, va manca clefeind, se va murdari pe la bot, iar la urma va trage o ragaietura lunga cat doina romanilor. Dar dupa cativa ani, vei observa ca se spala pe maini si se piaptana. Dupa alti cativa ani nu va mai ragai. Si abia in final, vazand omul acela pe un altul care da fuga la teica porcului, va zice: <<sarmanul de el, ce viata de caine duce!>> Sau poate ai vreun prieten sau o ruda caruia ii miros picioarele. Tu, indata luand un lighean cu apa calda iti sufleci manicile la haina si te apuci sa-i speli picioarele. Facand acestea implinesti si Evanghelia si traiesti si in lux." (cuvinte rostite prin gura monahului Nectarie Atonitul) Sarbatori fericite si o viata frumoasa tuturor! Din toate disputele avute, sper sincer sa ne fi ales fiecare dintre noi, macar cu cate un gand bun si cu dorinta de a cunoaste acea parte de adevar ce inca ne ramane tainuita... |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Mulțumim, Leonte, pentru postare și pentru urări!
Mi-a plăcut ideea că "pentru un om cu mintea suprafirească, și laudele și criticile sunt la fel, un bâzâit de muște"... |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Spuneam nu demult ca intru cu sfiala pe-aici si ca nu ma simt in masura sa adaug "valoare" acestui thread, fiindca sunt inca departe de a ma considera demn de asa ceva! Acum am decis sa scriu si eu doua randuri fiindca sunt usor nedumerit fata de ce am auzit astazi la predica de dupa Sf Liturghie. La un moment dat, Parintele a spus un lucru pe care eu il stiam altfel, sau cel putin il intelesesem altfel. Este vorba de Natanail, cel chemat de Filip sa-L cunoasca cu ochii lui pe "Cel asteptat"! Parintele, probabil inspirat din surse pe care eu nu le cunosc (inca), spunea ca de fapt Natanail ar fi trebuit sa aiba aceiasi soarta cu pruncii omorati din ordinul lui Irod, dar mama lui l-a ascuns sub un smochin si astfel Natanail a scapat de la moarte. Acest secret nu-l cunoastea decat el si mama lui. Atat. De aici uimirea lui cea mare si acceptarea din primul moment ca nu avea in fata un prooroc sau ghicitor, ci era chiar Mesia, Fiul lui Dumnezeu, care stia totul si vedea totul. As fi vrut sa stiu daca cineva a auzit vreodata despre aceasta varianta, si daca se poate sa ne dea si sursa. Eu inca nu am gasit-o, desi nici nu pot sa spun ca am insistat foarte mult, iar daca nu o gasesc, cu siguranta il voi intreba in prima ocazie care mi se iveste, pe Parintele, din ce surse se documenteaza el... V-as fi recunoascator daca cineva imi poate veni in ajutor, ca sa nu-l mai deranjez eu pe Parintele!...
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Parintele Iosif Trifa,intr-o predica in care spunea ca fiecare ,,ostas" trebuie sa fie un ,,Filip", povestea acelasi lucru,cu privire la Natanael,indicand drept sursa ,,Vechile Cazanii ".
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Multumesc mult, frate Pelerinule... Bun si-atat. O sa mai caut... Si chiar acum mi-a venit o idee. S-ar putea totusi sa nu gasesc pe internet, dar in biblioteca bisericii ar trebui sa fie ceva. Iar fiul meu cel mic este acolo aproape zilnic! O sa-i dau "tema"... Inca o data, multumesc din suflet!
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Oricand prietene, voi mai cauta si eu si poate vor fi si raspunsuri mult mai bine documentate decat ce am putut gasi eu.Doamne ajuta!
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Iata ce spune Sf. Grigorie Palama despre acest episod referitor la smochinul lui Natanail:
"Deci Natanail s-a mirat de aceste cuvinte, pentru ca si-a adus aminte de ceea ce cugetase cand era sub smochin si cu umilinta ruga pe Dumnezeu pentru trimiterea lui Mesia. Caci stia ca nici un om nu era acolo cu dansul ca sa-l vada si ca gandurile lui nimeni nu putea sa le stie, decat numai Dumnezeu. De aceea indata a crezut ca Iisus este Mesia pe Care L-a fagaduit Dumnezeu sa-L trimita pentru izbavirea neamului omenesc." http://www.crestinortodox.ro/calenda...lui-36456.html Am gasit pe net si explicatia parintelui tau aici , dar nu stiu cui ii apartine predica: "Dintai, daca interpretam ca acest “cand erai sub smochin” se refera la momentul din viata lui Natanael in care, contemporan Pruncului Hristos, urmarit de “militia” lui Irod, parintii l-au ascuns sub frunze de smochin, astfel scapand cu viata, reactia lui este sau s-ar putea traduce astfel: “Rabbi, Tu esti Fiul lui Dumnezeu, Tu esti Regele lui Israel pentru care am fost cautati toti, spre a fi ucis si Tu printre noi!” De-al doilea, daca socotim acest “sub smochin” ca fiind un loc al meditatiei pentru Natanael, initiatul in taina Scripturii si evlaviosul implinitor al Legii celei Vechi, reactia este una a unui cunoscator al Legii, potrivindu-se parca stihira Litiei praznicului: “Bucurati-va, cinstiti prooroci, care legea Domnului bine ati randuit si credintei v-ati aratat stalpi de neluat si de neclintit. Caci voi v-ati aratat si mijlocitori ai legii celei noi a lui Hristos. Si, mutandu-va la cer, pe Acela rugati-L sa impace lumea si sa mantuiasca sufletele noastre” (Slava Litiei, glas 2). http://carti.crez.ro/predici-duminicale/predica-la-duminica-i-din-post-a-ortodoxiei/ Si parintele Arsenie Boca ofera explicatia ascunderii pruncului sub smochin - http://www.razbointrucuvant.ro/2012/...bului-nastere/ Ramane insa sa aflam sursa primara.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
SFINTII TREI IERARHI, INTERPRETI AI SFINTEI SCRIPTURI
PARTEA I ,,Generalitati.Sfintii Trei Ierarhi, Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz si Ioan Gura de Aur sunt reprezentantii straluciti ai unei perioade bogate atat in dispute dar si in elaborari teologice de mare valoare, din epoca patristica. Biserica i-a numit "stalpi ai Ortodoxiei" si "mari dascali" ai crestinatatii, si pe buna dreptate: ei s-au remarcat atat ca pastori si misionari, cat si ca moralisti si dogmatisti, aducand contributie valoroasa la limpezirea problemelor, pe atunci discutate - trinitare, hristologice si pnevmatologice. Nu mica insa este gloria lor ca exegeti; s-ar putea spune chiar ca renumele lor se datoreste, in primul rand, modului in care au interpretat, prin cuvant si fapta, Sfanta Scriptura. Pentru ei, Sfanta Scriptura a fost calauza in tot ceea ce au inteprins, temelie pe care au inaltat edificiul teologiei dogmatice, izvor de principii pentru stralucita lor activitate pastorala, misionara si sociala. Nascuti si crescuti in familii in care se cultiva evlavia si respectul fata de cartile sfinte, viitorii ierarhi fac din Sfanta Scriptura abecedarul copilariei lor, iar mai tarziu obiectul preocuparilor de toate zilele. O citesc mereu. O considera superioara oricarui produs literar pur omenesc si cea mai buna calauza spirituala. In paginile ei gasesc raspuns intrebarilor care din totdeauna au muncit mintea crestina si problemelor pe care le ridica viata religioasa la tot pasul . Vad insa lectura ei un mijloc de automodelare si un dialog personal intre Dumnezeu si omul credincios de la care acesta se intoarce, ca si inspiratul Moise, luminat si radios. De aceea, in entuziasmul lor sfant, o aseamana cu un izvor de ape vii, cu izvoare de intelepciune, cu o comoara, cu pietre de mare pret, cu pavaza impotriva pacatelor si cu poarta prin care se intra in imparatia cerurilor. Rezultat al acestei zabave asupra textului Sfintei Scripturi sunt reusitele lor comentarii, ca si celelalte opere, de diferite nuante, dar de inspiratie biblica. De la operele strict exegetice, pana la cele cu continut practic, la prima vedere fara vreo legatura cu Sfanta Scriptura, - toate sunt intemeiate din abundenta pe texte scripturistice. Cadrul temporal nu ne permite sa amintim pe fiecare dintre aceste lucrari in parte; insa, pentru formarea unei idei generale, amintim pe cele mai importante. Mentionam, in primul rand ca Sfantul Ioan Gura de Aur, corifeul exegetilor orientali, a rostit peste 550 de omilii asupra celor mai multe carti ale Vechiului si Noului Testament - consemnate in scris de tahigrafi - si a compus comentarii sistematice asupra psalmilor, a profetilor Isaia si Daniil si a Epistolei catre Galateni. Acestora trebuie sa li se adauge alte 55 de omilii, care, desi, nu apartin operelor pur exegetice, prezinta totusi interes exegetic, prin temele biblice dezvoltate in ele. Sfantul Vasile cel Mare a compus, cu caracter strict exegetic, 33 de omilii, insa acestora trebuie sa li se adauge: a) operele ascetice, b) morale, c) regulele monahale, d) operele cu caracter sistematic : cinci cuvinte impotriva lui Eunomiu, doua cuvinte la botez, tratatul despre Sfantul Duh, Liturghia si trei dintre epistolele sale . Din opera Sfantului Grigorie de Nazianz, cel care pe drept cuvant a fost supranumit "Demostenele crestin", pur exegetice sunt 10 cuvantari referitoare la diferite nume si teme din Sfanta Scriptura si cateva fragmente din unele comentarii care s-au pierdut. Acestora, insa, trebuie sa li se adauge, ca reprezentand interes exegetic, cele cinci "cuvantari teolgice", toate poemele teologice si dogmatice, 29 dintre poemele morale, 22 dintre poemele istorice si multe dintre epistolele sale." Last edited by Pelerin spre Rasarit; 29.12.2012 at 12:50:49. |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos | Nestiut | Generalitati | 4 | 10.04.2014 20:58:59 |
| Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos | mirelat | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 23 | 25.09.2013 04:44:16 |
| Dogmatica Patristica Ortodoxa | myself00 | Generalitati | 7 | 10.09.2012 20:23:37 |
| Despre trupurile inviate in patristica | Mihnea Dragomir | Sfinti Parinti (Patrologie) | 99 | 29.05.2012 15:09:59 |
| Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata | tatolivia | Intrebari utilizatori | 0 | 09.10.2011 16:10:56 |
|
|