Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Botezul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 31.07.2013, 16:15:31
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Lumina aceasta, adica un sfant care lumineaza sau orice minune poate fi vazuta daca Domnul ingaduie sa fie vazuta acea minune, sa fie vizibila, nu daca i se schimba ochii celui ce vede, ca tot cu ochii vede. Acea lumina apare in plan fizic, nu se schimba cel ce vede, ci minunea devine vizibila cu ochii. Daca un sfant straluceste cu lumina harului poate fi vazut si de un ateu daca se uita acolo, pentru ca harul acela devine vizibil pentru orice ochi care privesc.
Sfântul Grigorie Palama vorbește despre lumina necreată în raport cu Hristos. Numai din Dumnezeu lumina necreată strălucește în mod originar, pentru că Dumnezeirea este izvorul ontologic al luminii necreate. Văd că ai avut bunul simț să nu mai menționezi că lumina ar izvorî din vreun sfânt, dar nu ai avut bunul simț să dai (așa cum ți-am solicitat) vreun citat din care să reiasă că aberația aceea susținută de tine ar fi fost susținută de sfântul Grigorie Palama. Cu alte cuvinte ai recunoscut în mod tacit și implicit că ai greșit, că erai într-o mare și urâtă eroare teologică.

Dar să revin la lumina necreată și la ce învață Sfânta Tradiție despre ea, nu ce învață un cătălin2 de la Brașov. Și pentru aceasta voi relua citatele de la sf Grigorie pe care le-am mai dat o dată deja, dar peste care userul cătălin2 preferă să treacă precum trenul prin gară.

După Sf. Grigorie Palama,
Citat:
„marea vedere a Schimbării la Față a Domnului este taina zilei a opta, adică a veacului ce va să fie, care se arată după crearea lumii acesteia în șase zile și după trecerea celor ce sunt simțirii noastre de aici, care lucrează după șase simțuri, adăugând la cele cinci pe care le avem și simțul cuvântului rostit. Și asta, deorece nu numai dincolo de simțire, ci și dincolo de orice cuvânt este împărăția lui Dumnezeu, cea făgăduită celor vrednici. Astfel, după încetarea cea bună a celor ce se săvârșesc prin cele șase simțuri, se face roditoare din valoarea lor în ziua a șaptea, și apoi, cu puterea lucrării de sus, în ziua a opta se face arătată împărăția lui Dumnezeu. (...) Prin urmare, nici nu devine, nici nu se termină, nici nu se descrie și nici nu cade sub simțuri lumina Schimbării la Față a Domnului, chiar dacă a fost văzută cu ochii trupești, pentru scurt timp. Prin schimbarea simțurilor care a lucrat-o în ei Duhul, cei îmbunătățiți ai Domnului au fost mutați din cele ale trupului în Duh, adică pe acea tainică lumină, pe care nu o înțeleg cei care zic cuvinte necuviincioase despre ea.”
Tot după Sf. Grigorie Palama,
Citat:
„Zice deci „ca soarele” pentru ca nu cumva după simțire să înțeleagă cineva lumina aceea; departe să fie de noi nebăgarea de seamă a minții acelora care, în afară de cele ce cad sub simțuri, nu poate produce nimic mai înalt. Și a zis aceasta, pentru ca să cunoaștem că, precum este soarele pentru cei ce trăiesc și văd după simțire, tot așa este Hristos Dumnezeu pentru cei ce trăiesc și văd după Duhul și nu au nevoie de o altă lumină aceia care prin vedere dumnezeiască au ajuns să fie chipuri dumnezeiești, căci El și nu altul le este lumină. Ar mai avea ei nevoie de o altă lumină, de vreme ce au dobândit-o pe cea mai mare? Și pe când Se ruga așa a strălucit acea lumină negrăită și s-a arătat în chip negrăit apostolilor chemați, în timp ce erau prezenți corifeii profețnilor, ca să se arate rugăciunea ca fiind priciuitoarea acelei fericite vederi și să învățăm că prin apropierea de Dumnezeu cea prin virtute și cea prin unirea minții cu El prin rugăciune, se săvârșește și se face arătată acea strălucire. O strălucire care se dă la toți și este văzută de toți aceia care tind fără încetare spre Dumnezeu, prin binefacere și rugăciune curată. Căci zice, frumusețea cea adevărată și binevoitoare, văzută numai de cel curat la minte, este după dumnezeiasca și fericita fire, iar de se va întâlni cineva cu strălucirile și harurile ei, se împărtășește cu ceva din ea, ca și când s-ar topi pe fața lui o strălucire înfloritoare.”
Aceste două citate spun foarte multe, dar prin sublinierile și îngroșările pe care le-am făcut am încercat să scot în evidență anumite învățături clare ale sfântului Grigorie Palama. Lumina necreată a lui Hristos nu cade sub simțuri, ea este lumina împărăției lui Dumnezeu și prin urmare, fiind de natură necreată, este deasupra creatului și deasupra simțurilor. Lumina necreată a lui Hristos poate fi văzută și cu ochii trupești dar numai sub condiția lucrării Duhului asupra văzătorului, adică numai pe baza unei lucrări supranaturale. Vederea este transfigurată și ea datorită lucrării Duhului Sfânt, pentru că vederea naturală nu poate circumscrie, nu poate cuprinde singură de sine și prin sine strălucirea luminii necreate a Mântuitorului. Pentru a putea fi văzută este necesară deci lucrarea Duhului Sfânt; aceasta este învățătura sfântului Grigorie Palama, recunoscută de Ortodoxie, nu învățătura lui Cătă Contra2. Lumina necreată nu se înțelege după simțire, iar cuvintele sfântului sunt foarte clare, nu însă și pentru inși ca cătălin2.

Tot potrivit sfântului Grigorie Palama vedem și în ce categorie se înscriu cei precum cătălin2, anume în categoria celor care nu o înțeleg dar își permit să vorbească cuvinte necuviincioase despre lumina necreată a lui Hristos (a se vedea citatul întâi), și în categoria celor nebăgători de seamă, care nu pot produce cu mintea lor nimic mai înalt decât ceea ce cade sub simțuri, adică decât ceea ce se simte (a se vedea citatul al doilea).
Reply With Quote
  #2  
Vechi 31.07.2013, 18:18:49
Theodore_of_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Cataline, recunoaste ca te-a facut KO.

Serios, ca si aconfesional, deci cit de obiectiv se poate, pot spune ca oricine il citeste pe Grigore Palama ajunge la concluziile date de Decebal. E logica si bun-simt in stare pura.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 31.07.2013, 23:46:31
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Theodore_of_Mopsuestia Vezi mesajul
Serios, ca si aconfesional, deci cit de obiectiv se poate, pot spune ca oricine il citeste pe Grigore Palama ajunge la concluziile date de Decebal. E logica si bun-simt in stare pura.
Eu inteleg ca esti subiectiv pentru ca sustii acelasi punct de vedere cu Decebal, dar nu vezi ce scrie acolo? Am raspuns la acel mesaj cu cateva zile in urma, dar cu Decebal nu ai cum sa te intelegi, de cand a reintrat pe forum sustine tot felul de aiurerli si pare ca nu a terminat. E in stare sa continue acum cateva luni, cum a facut pe topicul despre Fecioara Maria. Acolo de la inceput a aratat ca nu stie despre ce vorbeste, spunea vreo cinci aiureli, si-a dat seama ca greseste si a ramas cu una pe o tine si azi cred. Si cum are un orgoliu mare nu poate recunoaste cand greseste, chiar daca isi da seama apoi, tot el acuza. Cum e si agresiv si arogant, am hotarat ca e mai bine sa nu il mai bag in seama, asa am procedat cu succes si cu userul catolic MihaiG, Decebal pare copia fidela a acelui user. Chiar am crezut cand a reintrat pe forum ca poate e stilist si nu am stiut pana acum, doar ei sunt asa incrancenati si agresivi.
Am comentat acele citate aici: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...2&postcount=37
Arata-mi tu unde spune Sfantul Grigorie altceva decat ce am spus eu? Decebal interpreteaza citatele cum vrea el, pe celalalt topic facea la fel, eu i-am dat citate, s-au dat si citate clare din Parintele Staniloae, apoi si un duhovnic, un sfant si tot degeaba, tot pe a lui o tinea. Si desi nu a dat nici macar un citat el acuza si ponegrea.

Asadar, citeste cu atentie citatul subliniat din prima parte. Ce spune acolo? In prima propozitie descrie lumina necreata, lumina harului. Spune ca nu e o lumina naturala, care se poate descrie cu ajutorul simturilor (cade sub simturi spune sfantul). Asta desi poate fi vazuta cu ajutorul vazului, cum au facut-o Apostolii. "Prin urmare, nici nu devine, nici nu se termină, nici nu se descrie și nici nu cade sub simțuri lumina Schimbării la Față a Domnului, chiar dacă a fost văzută cu ochii trupești, pentru scurt timp. "

Acum a doua propozitie, citeste-o cu atentie. "Prin schimbarea simțurilor care a lucrat-o în ei Duhul, cei îmbunătățiți ai Domnului au fost mutați din cele ale trupului în Duh, adică pe acea tainică lumină, pe care nu o înțeleg cei care zic cuvinte necuviincioase despre ea.”
Ce spune sfantul aici? Se refera la cei ce pot sa lumineze acea lumina a harului, nu la cei ce o vad. Adica sfintii, cum e Sfantul Serafim, Parintele Paisie si altii. Ei, fiind imunatatiti, au fost mutati din cele ale trupului in Duh, si astfel pot sa arate acea lumina. Aici confunda Decebal, crezand ca se refera la cei ce se uita, cand se refera la sfintii care emana acea lumina. Acum intelegi?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 01.08.2013, 02:10:36
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
"Prin urmare, nici nu devine, nici nu se termină, nici nu se descrie și nici nu cade sub simțuri lumina Schimbării la Față a Domnului, chiar dacă a fost văzută cu ochii trupești, pentru scurt timp.

"Prin schimbarea simțurilor care a lucrat-o în ei Duhul, cei îmbunătățiți ai Domnului au fost mutați din cele ale trupului în Duh,
”Sf. Serafim i-a raspuns: "Nu te teme, prietene al lui Dumnezeu, acum si tu esti la fel de stralucitor ca mine. Înseamna ca si tu esti în lumina Duhului Dumnezeiesc, altfel nu m-ai putea vedea ca sunt asa.”

Iată încă unul din topicurile prin care marii noștri teologi forumiști își adună păcate din cele mai diverse, spre deliciul ispititorului. Puneți punct, fraților, arătați că puteți să iertați, dovediți puțintică smerenie - să crape demonul de ciudă.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 01.08.2013, 02:24:01
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul

Iată încă unul din topicurile prin care marii noștri teologi forumiști își adună păcate din cele mai diverse, spre deliciul ispititorului. Puneți punct, fraților, arătați că puteți să iertați, dovediți puțintică smerenie - să crape demonul de ciudă.
Adevarat. sa ne rugam in seara asta toti impreuna chiar daca suntem la distanta unii de altii. Domnul sa ne ajute!
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #6  
Vechi 01.08.2013, 02:31:27
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Adevarat. sa ne rugam in seara asta toti impreuna chiar daca suntem la distanta unii de altii. Domnul sa ne ajute!
Da, așa să facem, deși în România cred că s-a dat stingerea de cîteva ore...

Oricum, nu uita că rugăciunea trebuie făcută cu credință, cu convingerea că Dumnezeu ascultă și iartă, altfel nu are valoare. Fără dubii, fără amînarea primirii iertării abia la următoarea spovedanie.

Preferata mea este:

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dumnezeu Celui viu, pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, miluiește-ne și ne mîntuiește pe noi. Amin!
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 01.08.2013, 02:30:54
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
”Sf. Serafim i-a raspuns: "Nu te teme, prietene al lui Dumnezeu, acum si tu esti la fel de stralucitor ca mine. Înseamna ca si tu esti în lumina Duhului Dumnezeiesc, altfel nu m-ai putea vedea ca sunt asa.”
Întocmai!
Asta trebuia punctat de la bun început. Anume, dacă îmi permiți să reformulez pentru topicul de față: doar în relația interpersonală, față către față, doi creștini adunați în numele Domnului pot avea parte de exepriența minunată a împărtășirii Duhului Sfânt.
Cu totul altceva e ce se insisnuează aici: că eu, boul boilor, păcătos bine cunoscut pe forumul ăsta, am acces vizual la sfânta Lumină a harului doar privind o poză. Adică realmente intru în contact cu harul revărsat acolo, indiferent cine sunt și ce fac, doar pentru că harul a fost obiectivat, surprins, fixat, prins pe o peliculă. Asta vor frații să mă facă să cred.

Ei bine, nu pot accepta o asemenea bazaconie.
Este o neînțelegere gravă la mijloc.

Priviți fotografia din mijlocul acestui articol (Sfântul Serafim de Sarov și Motovilov)!
http://calindragan.wordpress.com/201...ndirea-sf-duh/
Sesizăm cu ușurință înfățișarea Sfântului precum și reacția interlocutorului.
Să revedem apoi Evanghelia, pericopa unde este relatată Schimbarea la Față a Domnului.
În fine, să recitim ce spune Apostolul Pavel despre însoțitorii săi pe drumul Damascului: "și noi toți căzînd la pământ, eu am auzit..." (Fapte, 26-14)

Ei bine, acum, după ce ne-am reîmprospătat cu Adevărul, să ne întoarcem la poza topicului și la celelalte poze: cunoaștem la fel? Avem aceleași stări de spirit? E același duh de sfânt mister? De cutremur al sufletului nostru păcătos?
E imposibil să avem aceleași reacții, doar dacă nu cumva ne-a devenit totuna Adevărul cu minciuna.
Ferească Bunul Dumnezeu!
Reply With Quote
  #8  
Vechi 01.08.2013, 02:41:26
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Cu totul altceva e ce se insisnuează aici: că eu, boul boilor, păcătos bine cunoscut pe forumul ăsta, am acces vizual la sfânta Lumină a harului doar privind o poză. Adică realmente intru în contact cu harul revărsat acolo, indiferent cine sunt și ce fac, doar pentru că harul a fost obiectivat, surprins, fixat, prins pe o peliculă. Asta vor frații să mă facă să cred.

Ei bine, nu pot accepta o asemenea bazaconie.
Este o neînțelegere gravă la mijloc.
Multpreapăcătosul și dragul nostru frate,

De acord cu tine. Prin extensie, mă gîndesc cum e posibil ca într-o lume atît de mediatizată să avem atît de puține mărturii filmate cu imagine de înaltă calitate a evenimentelor ce au loc anual de Înviere, la Ierusalim. Probabil că nu sînt imagini publice, pentru toată lumea, așa că Dumnezeu face aceste minuni doar pentru o parte din cei care sînt de față. La fel ca la Botezul Domnului, cînd doar Ioan a văzut și auzit ceea ce pentru ceilalți a rămas nedescoperit.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 01.08.2013, 04:26:32
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Aparatele tot mai performante pot surprinde unele lucruri nesesizate de ochi.
Dau un exemplu: acum cativa ani a nins atat de tare, incat nu se vedea la un metru. M-am gandit sa fotografiez acesti fulgi de nea, care formau o adevarata perdea.
Pe fotografie nu a aparut nici un fulg de nea, in schimb se vede un cap urias, cu ochi, nas si gura, de consistenta nebuloasei, fara trup deasupra casei vecinilor! M-am mirat f mult de aceasta fotografie, fara sa imi pot explica ce am surprins in imagine.

Iarasi, acum catava vreme, colega noastra Dorina Stoica, a postat o fotografie facuta la Ierusalim, imagine pe care se putea vedea ca un glob luminos.

Nu cred ca sunt chiar atat de rare fotografiile, in care putem vedea ceva mai mult decat am fotografiat noi...

Dar fotografia cu femeia prospat botezata, scaldata in lumina, este cu adevarat impresionanta, caci se spune, ca nu putem avea mai mult Duh Sfant ca la botez (l-am citat dintr-o predica despre Sf. Botez pe IPS. Serafim Joanta).
Reply With Quote
  #10  
Vechi 01.08.2013, 07:41:24
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
”Sf. Serafim i-a raspuns: "Nu te teme, prietene al lui Dumnezeu, acum si tu esti la fel de stralucitor ca mine. Înseamna ca si tu esti în lumina Duhului Dumnezeiesc, altfel nu m-ai putea vedea ca sunt asa.”

Iată încă unul din topicurile prin care marii noștri teologi forumiști își adună păcate din cele mai diverse, spre deliciul ispititorului. Puneți punct, fraților, arătați că puteți să iertați, dovediți puțintică smerenie - să crape demonul de ciudă.
Cred că este de făcut o rectificare, pe lângă cele clar exemplificate și de dumneata: anume, că Domnul cătălin2 nu este nici pe departe un mare teolog forumist; dacă ați înțelege și ați ști ceva, nu foarte multă teologie, dar în chip autentic, v-ați da seama că este departe foarte de a fi vreun mare teolog, de fapt este departe foarte de a fi vreun teolog, chiar și oricât de mic. Nu orice colecționar de citate din catehism și de pe internet este teolog, asta ar trebui să știi dumneata foarte clar.

Last edited by Decebal; 01.08.2013 at 07:51:43.
Reply With Quote
Răspunde