Parintele Macarie de la Manastirea Pasarea

Parintele Macarie de la Manastirea Pasarea


- Parinte Macarie, ce canon dati femeilor care au facut avorturi?
Nu se poate da un canon prea scurt; e un pacat prea mare! Si apoi, ei se impietresc, nu mai simt. "A - zice -, mi-a dat parintele, dar.

" - si de-aia nu le-am dat prea scurt canonul. Mi-a dat cel mai bun rezultat Tatal nostru. Le dau sa spuna de douazeci si cinci de ori pe zi Tatal nostru.

Acum, se intampla sa fie diferite persoane, cazute in diferite forme. A venit aici un mos - am auzit ca a murit - de la Branesti. A avut o viata - zicea el asa - libera. Facea pacate. Si Dumnezeu l-a adus aici. M-am uitat la el. A primit ceea ce i-am dat; i-am dat de o suta de ori pe zi Tatal nostru. Dar a primit cu atata dragoste. Era cam surd - zicea cu voce tare, si-i supara pe cei din casa. "Nu mai zice asa" - i-am spus. "In taina sa zici". Trei ani de zile a dus-o mosul meu asa de bine, si i-am dat Sfanta Impartasanie. A fost o minune: s-a lasat de toate relele, s-a cait - plangea mosul ca un copil.


Parintele Macarie de la Manastirea PasareaDeci, Tatal nostru repetat. Metaniile nu prea le fac, sa stiti. Am dat si metanii, dar nu prea au dat rezultate - "n-am facut, ca n-am putut" - spun. De aceea m-am oprit la Tatal nostru. Nici nu este asa de mare. I-a salvat pe multi Tatal nostru.


Si sa stiti, totul este sa le para rau. Insa unii preoti ii opresc mai mult. Eu nu i-am oprit mai mult. Daca au trecut de zece ani de zile, eu le-am cam dat, sa stiti.

- Dar sunt si unii preoti care le dau mai putin?!
Ei, se poate sa fie; acum, depinde de cazurile luate in parte. Nici prea mult; daca a inceput sa o ia pe o linie buna, eu cred ca nu-i bine sa-i tinem prea mult departe de Sfanta Impartasanie. Daca il prinzi asa, incepe sa mai faca si alte fapte bune. Daca il lasi, se socoteste parasit, si atunci nu mai vine.

- Dar cand vine, de exemplu, o femeie care marturiseste ca a facut pacatul cu cincisprezece ani in urma, cu douazeci de ani in urma, ii socotiti anii care au trecut ca ani de cainta, sau.?
Nu prea ii socotim ani de cainta. Ii dam canon, dar n-o oprim de la Sfanta Impartasanie; n-o oprim. O punem la o proba de macar un an de zile, sau mai putin, sa vedem cum merge: se ia de rugaciune, se ia de biserica? Noi punem in centru Biserica; nu-i Biserica, n-ai facut nimic! Indreptarea este in Biserica, sa stiti. Deci, sa mearga la biserica sa se roage si sa nu lipseasca de la Sfanta Liturghie.
Si spovedania, macar la sfintele posturi.

- Foarte multe dintre aceste femei cad in deznadejde cand isi dau seama ce-au facut. Le dati un cuvant de mangaiere?
Nu prea am avut cazuri din astea; sau poate ca n-au venit la mine. Nu. Sigur ca au, asa, o remuscare cumplita, insa.

- Exista scapare, deci; exista izbavire?
Da, da, da. Sigur, le dam curaj! Dar ce pacat nu e iertat, daca e pocait?! Nu exista! Toate se iarta la Mantuitorul, dar numai sa facem ceva pentru ele si sa aratam ca ne pare rau ca le-am facut; si sa ne indreptam.

- Unii duhovnici mai dau drept canon sa faca milostenie, sa aiba grija de copii.
Eu nu prea le-am dat, ca nu prea au posibilitati materiale. Sunt rare cazurile in care se poate. Am lasat sa faca la voia lor; daca au avut, da. Dar toata baza am pus-o pe rugaciune. Pe rugaciune, post chiar, - sa respecte posturile sfintei Biserici. Unii le dadeau ajunare; eu nu le-am dat, fiindca nu fac, si de ce sa-i bagam la altele? Am avut unii care faceau ei singuri; si pe-astia i-am oprit chiar, pentru ca erau exagerati. Faceau ajunare de trei zile, de nu mancau deloc; si nu prea era bine, ca mai si munceau. Si i-am oprit; le-am dat canon sa se opreasca atunci cand i-am vazut ca o iau prea, prea departe. Sa fie un lucru moderat, am zis - in toate, desigur. Au venit la mine: "Taica parinte, iar ne merge rau; nu am mai ajunat." - "Bine, dar sa tii socoteala de ce-am spus eu" (.) - am vazut ca nu-i mergea bine cu sanatatea, si tot tinea ajunare.

Sigur, sunt pacate care, e-adevarat, se ispasesc prin lucrul asta - pentru ca persoana respectiva avea si probleme grele in familie -, insa sa nu fii prea exagerat. I-am oprit; cand am vazut ca sanatatea e-n pericol, nu i-am lasat. "Da, ajunarea este foarte buna, dar este mult trei zile pe saptamana, bre, mata' esti batrana". Dar rezista si cand se ducea la camp, ca era de la tara. Ma miram.

Adica, trebuie sa fie ceva moderat; asa le-am dat. L-a ajunat nu prea m-am orientat., ca nu prea te-asculta. Cel putin, asa vad eu. Nu le recomand decat sa posteasca postul nostru bisericesc.

- N-aveti multe cazuri, totusi, de femei care vin la manastire si care au facut acest pacat, nu?
Nu, nu avem. Ele se duc mai repede pe la parohii, sa stiti.
Eu, sa stiti ca, daca au trecut zece ani, le dau Sfanta Impartasanie. Daca e sa le dau canon, le dau sa se roage. Sa se roage si sa se caiasca de ce-au facut. Si daca primesc, le dau si metanii. Dar nu prea primesc. Eu m-am impiedicat de lucrul asta, sa stiti. Sa le para rau, sa faca milostenie pe cat pot si, sigur, sa nu lase sfanta biserica. Si cred ca nu gresesc. Trebuie sa-i ajutam, saracii.

- Tocmai pentru ca e un pacat foarte raspandit; cei mai multi dintre tineri se amagesc, spunandu-si ca daca il face toata lumea, inseamna ca nu e asa de grav.
Nici nu le iau in socoteala. Am vazut una de-asta, pe la Caldarusani, un inginer cu sotia: "I-am facut marinari" - mi-a zis ea, razand. Deci, era necredincioasa. E lucru grav aici, sa stiti. Cum s-o conving pe ea de gravitatea gestului ei?! Dumnezeu o fi adus-o la credinta, stiu eu… Ei, e un pacat, un pacat mare; dar daca se caiesc, gata, sunt iertati. Cel putin, eu am credinta. Unii dau mai mult, douazeci de ani. Eu, nu prea; cand mi-a trecut de zece ani, le dau Sfanta Impartasanie.

- Dar pe cele care au facut multe avorturi?
Ei, bine ca ati amintit lucrul asta; pe acestea le tin mai mult. Unele femei au peste zece, douasprezece cazuri de avort. Si atunci, pe acestea le tin mai mult - Domnul sa le ajute, saracutele! - ca-i mai greu aici, sa stiti. Repetarea asta fara limita. Sa nu-l mai faca. Asta ar fi; sa nu mearga mai departe. Daca pun capat, exista sansa de iertare.
 

Extras din cartea "CANON DE POCAINTA CATRE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS PENTRU PRUNCII AVORTATI"

.
Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 26676

Voteaza:

Parintele Macarie de la Manastirea Pasarea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact