Spovedania, adica marturisirea cu pocainta a pacatelor, este una dintre Tainele Bisericii. Viata si odihna vesnica atarna de curatia sufletelor noastre, in clipa mortii. Pentru aceasta, iertarea pacatelor este unul dintre cele mai de dorit lucruri pe care le putem cauta in aceasta viata, in aceasta lume.
Cum ni se iarta pacatele? Prin marturisirea lor, cu pocainta, catre parintele duhovnic. Iertarea pacatelor vine, in fapt, prin punerea mainilor preotului pe capul credinciosului, in timp ce rosteste rugaciunea de dezlegare, din Molitfelnic.
Oare, pacatele pot fi iertate si de la distanta? Daca, odinioara, se vorbea de marturisirea pacatelor "prin scrisoare", astazi se vorbeste de marturisirea lor "prin telefon" sau "pe internet". Cum se cuvine sa ne raportam la aceste situatii speciale?
Nefiind preot, dezlega pacatele
Sfantul Varsanufie din Gaza (secolul VI), desi nu era preot, dezlega pacatele celor care veneau la dansul. In acea vreme, marturisirea pacatelor catre un pustnic nu era un lucru iesit din comun. Fiind zavorat intr-o pestera, Sfantul Varsanufie primea marturisirea pacatelor si dadea canonul si dezlegarea acestora prin scrisoare.
Sfantul Varsanufie, intr-un raspuns referitor la puterea sfintilor de a ierta pacatele, spune: "Apostolul spune ca "mult poate rugaciunea staruitoare a dreptului" (Iacov 5, 16). Cu alte cuvinte, atunci cand sfantul (dreptul) se roaga, iar pacatosul impreuna lucreaza cu acesta, pocaindu-se dupa puterea sa, multe se pot intampla, cu puterea voii sfintilor. Pacatosul contribuie cu putin, in vreme ce rugaciunea sfintilor poate mult. Spre exemplu, daca cineva trebuie sa ridice zece masuri de grau, iar el nu poate ridica singur nici macar doua, trebuie sa gaseasca un om temator de Dumnezeu care sa ridice noua masuri si sa-i lase lui sa care numai una, ca sa fie ferit si sa nu-l omoare talharii, pe drum. La fel se intampla si cu pocainta."
Dezlegare primita dupa moartea duhovnicului
Sfantul Ioan cel Milostiv, patriarhul Alexandriei (secolul VII), a dezlegat pacatele unei femei chiar dupa trecerea lui la cele vesnice. Din pricina rusinii, la indemnul sau, femeia si-a asternut pacatele in scris, a intocmit o scrisoare, a pecetluit-o si i-a trimis-o. Pana sa ajunga la el scrisoarea, Sfantul Ioan a adormit in Domnul.
Femeia aproape a inebunit, de spaima faptului ca altii ar putea cunoaste pacatele ei. Alergand la mormantul sfantului, vreme de trei zile, ea a plans si i s-a rugat sa-i descopere unde este scrisoarea. In cele din urma, Sfantul Ioan i s-a aratat, in vedenie, si i-a daruit scrisoarea pecetluita. Scrisoarea era reala, iar pecetea era neatinsa. Desfacand-o, femeia a citit: "Prin Ioan, robul Meu, ti-am sters marele tau pacat."
Spovedania prin scrisori
Sfantul Luca Stalpnicul (secolul X), praznuit de Biserica Ortodoxa in ziua de 11 decembrie, care s-a nevoit in varful unui stalp vreme de peste patruzeci de ani, primea in scris marturisirea pacatelor celor care veneau la el si tot in scris le trimitea canonul si dezlegarea. In cazuri particulare, o astfel de metoda a folosit si Sfantul Teolipt al Filadelfiei, in secolul al XIV-lea.
Sunt de parere ca astfel de exceptii pot exista si in vremurile noastre. Parintele Ilarion Argatu a fost intrebat: "Parinte, eu sunt plecata din tara si nu am duhovnic acolo, ce ma sfatuiti sa fac?" La aceasta, parintele a raspuns: "Se poate face spovedanie si de la distanta. Scrii pacatele, le pui intr-un plic si le trimiti duhovnicului din tara; vorbesti cu el din vreme. Duhovnicul citeste, da canon, matale faci canon. Si totul e bine."
Spovedania la distanta
Spovedania, adica marturisirea pacatelor, nu se face numai pentru impartasirea cu Sfintele Taine, ci si pentru slabirea patimilor care ne inrobesc si pentru intarirea nadejdii de mantuire. Multi traiesc in tari cu prea putini preoti ortodocsi. Unii ca acestia, desi nu au la indemana posibilitatea de a se impartasi cu Sfintele Taine, pot simti nevoia acuta de a-si marturisi pacatele.
Deci, cei care nu au posibilitatea sa intalneasca un preot ortodox, fie aflandu-se intr-o situatie deosebit de grava, fie pentru o perioada foarte indelungata de timp, sunt nevoiti sa ia una dintre urmatoarele doua hotarari: renunta la marturisirea pacatelor sau si le marturisesc prin mijloace de comunicare la distanta (scrisoare, telefon, internet).
*
Desi, de-a lungul secolelor, au existat cazuri de marturisiri si dezlegari de pacate savarsite la distanta, in absenta intalnirii fizice dintre duhovnic si ucenic, acestea au ramas si raman inca niste manifestari ale milei lui Dumnezeu fata de niste situatii exceptionale.
Spre slava lui Dumnezeu, noi avem la indemana o multime de preoti. Se cuvine, dar, ca subiectul marturisirii pacatelor "la distanta" sa ramana un lucru care sa nu ne preocupe mai mult decat este cazul. Sa lasam in grija si raspunderea marilor duhovnici gasirea unor solutii bune pentru cazurile exceptionale din jurul nostru.
Teodor Danalache
-
Taina Marturisirii - Parintele Constantin Galeriu
Publicat in : Dogma
-
Pocainta - invatatorul cel sincer
Publicat in : Religie
-
Taina Marturisirii
Publicat in : Sfintele Taine
-
Taina Marturisirii si intoarcerea la Dumnezeu
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.