Pangarul este magazinul pelerinului si al credinciosului. Pangarul este locul de unde fiecare crestin isi poate cumpara cele de trebuinta vietii liturgice bisericesti si personale. Pangarul este locul de unde credinciosii isi pot lua lumanari, tamaie, smirna, carbune, prescuri, icoane, carti duhovnicesti, cruciulite sculptate, metaniere, cat si alte asemenea lucruri de folos.
Pangarul nu este locul unde preotii vand ceea ce le place lor, ci locul unde se vinde tot ceea ce este de folos credinciosilor. De asemenea, pangarul nu trebuie sa fie aprovizionat cu cele mai ieftine icoane si lumanari, cu lucruri prost calitative, spre a iesi un bun profit de pe urma vanzarii lor. Pangarul nu este un loc de facut afaceri, deci profitul obtinut prin pangare trebuie privit cu mare luare de seama, ca nu cumva rostul acestuia sa fie denaturat.
Propovaduirea dreptei credinte prin pangare !
Pangarul este prin excelenta un loc de aprovizionare cu cele de folos vietii liturgice de peste saptamana. Pe langa acest rol insa, pangarul este totodata si un bun mijloc de misiune ortodoxa, prin intermediul acestuia, preotul putand educa gusturile credinciosilor din parohie.
Preotul paroh are datoria de a aproviziona pangarul cu tot ceea ce este spre folosul si intarirea duhovniceasca a credinciosilor. Astfel, icoanele aduse in pangar trebuie sa fie zugravite conform canoanelor Bisericii Ortodoxe, iar nu din plastic si alte materiale prost calitative, lumanarile sa fie din ceara naturala, tamaia sa fie "cu bun miros", metanierele sa fie bune pentru rugaciune, iar nu lucrate potrivit modei, etc.
Crestinul care nu cunoaste adevaratele valori ale Traditiei crestine, nu poate fi acuzat de faptul ca aduna in casa tot felul de icoane necanonice, precum "Sfanta Treime", in care Tatal apare ca un batran, "Incoronarea Maicii Domnului", "Sfanta Familie" si altele asemenea. De asemenea, se intampla si ca in loc sa foloseasca lumanarile din ceara curata, crestinii "sa alerge" dupa tot felul de lumanarele colorate si cu forme care mai de care mai "speciale", iar in loc de metaniere, ei sa poarte fel de fel de bratari colorate, cu margele si alte plastice. Gusturile crestinului de rand trebuie educata de catre preot, ca de unul care da marturie despre adevarata Traditie a Bisericii lui Hristos.
Pangarele ingramadite cu tot felul de "chitch-uri", plastice si lucruri colorate, sunt caderi din dreapta credinta si falsificare a traditiilor si canoanelor Bisericii noastre. In Biserica nu se aplica slogane precum: "dam clientului ceea ce isi doreste", "punem la pangar ceea ce se cauta" si "asta vor, asta le dam". Pentru aceasta stare a lucrurilor, acolo unde este cazul, preotii vor da seama, iar nu crestinii de rand, cel care aprovizioneaza avand responsabilitatea majora, iar nu cei care cumpara.
La pangar trebuie sa se vanda ce trebuie, ce e bun, potrivit canoanelor si spre folosul real si duhovnicesc al crestinului.
Imi vine in minte modul in care se vad lumanarile in Manastirea Radu Voda. In partea dreapta a pronaosului, langa Moastele Sfantului Nectarie, se afla un pangar din lemn, cu lumanari din ceara naturala. Aici, nu exista vanzator. Lumanarile sunt asezate pe sortimente, iar in dreptul fiecarei cutiute se afla afisat discret pretul. Credinciosul vine, ia cate si ce fel de lumanari vrea, calculeaza singur cat costa cele luate, apoi pune banii intr-o cutie alaturata, cu orificiu stramt. Unii pun mai mult, altii poate pun mai putin. Cert este ca Domnul randuieste ca de fiecare data banii din cutie sa fie mai multi decat valoarea lumanarilor vandute.
La pangar trebuie randuit un om duhovnicesc, gata oricand de a vorbi frumos si cald celor care ar intra in biserica. Omul de la pangar este prezent in biserica mai multe ore decat preotul insusi, drept pentru care el intalneste multa lume peste zi. Omul de la pangar poate apropia sau indeparta de biserica multime de oameni.
Cand pangarul nu se afla amenajat in pridvor sau in pronaos, el se poate randui isi n curtea bisericii, intr-o cladire separata, ca nu cumva prezenta acestuia in biserica sa tulbure vreodata sfintele slujbe. Un astfel de pangar se afla amenajat in curtea Paraclisului Sfantul Grigorie Palama, din Politehnica, Bucuresti.
Teodor Danalache
-
Misiunea Bisericii intr-o lume secularizata
Publicat in : Editoriale -
Despre dimensiunea euharistica a creatiei in raport cu problemele ecologiei si cu misiunea Bisericii
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.