Pronaosul

Pronaosul

Pronaosul este una dintre incaperile bisericilor ortodoxe. Fiecare biserica este impartita in mai multe incaperi distincte: pridvor, pronaos, naos si Altar, acesta fiind cea mai de cinste incapere a bisericii, in el savarsindu-se Sfanta Liturghie si fiind pastrate Sfintele Taine.

Pronaosul sau "nartexul" este acea parte a bisericilor care preceda naosul. Pronaosul se mai numeste si "tinda bisericii". Pronaosul este incaperea in care se patrunde din pridvor, printr-o usa masiva. Daca lipseste pridvorul, credinciosii veniti la biserica intra direct in pronaos, insa in cadrul locasurilor de cult mai mari, in pronaos se intra dupa ce se trece prin pridvor.

Pronaosul este zidit de cele mai multe ori in forma dreptunghiulara. In pronaos, ferestrele sunt dispuse pe amandoua lateralele. Atunci cand biserica nu are un turn clopotnita separat, clopotele pot fi asezate chiar deasupra pronaosului. In arhitectura bizantina, pronaosul este adesea pictat cu scene din Vechiul Testament, in acest loc fiind savarsite unele slujbe speciale.

Pronaosul

Pronaosul este un spatiu liturgic destinat pocaintei. In vechime, in acest loc stateau la slujba diferite categorii de oameni, dupa starea pe care o avea fiecare: catehumenii, care se pregateau sa primeasca Sfantul Botez; penitentii, care se pocaiau pentru anumite pacate grave; cei care erau posedati de duhuri necurate, asupra carora se citeau exorcismele.

Astazi, in pronaos se savarsesc anumite slujbe si rugaciuni prevazute de randuielile canonice, dupa cum urmeaza: prima parte din slujba Litiei, care are un caracter de pocainta; unele dintre laudele bisericesti, precum pavecernita si miezonoptica; slujba inmormantarii; unele rugaciuni legate de nasterea unui copil. Tot in pronaos mai este savarsita si prima parte din Taina Botezului, numita "lepadarile", precum si Taina Spovedaniei.

Pe alocuri, unde pronaosul era despartit concret de naos, prin zid sau coloane, acesta era spatiul destinat femeilor, in vremea sfintelor slujbe. De cele mai multe ori insa, femeile stau in parte stanga, iar barbatii in partea dreapta, atat in naos, cat si in pronaos.

Din punct de vedere arhitectonic, pronaosul are in general forma dreptunghiulara, fiind mai lung si mai incapator decat naosul. La bisericile mai vechi, pronaosul este despartite de naos prin zid cu usa; zugravii aveau deci de pictat inca o suprafata importanta. La bisericile mai noi, peretele despartitor dintre naos si pronaos a fost inlocuit cu stalpi sau a fost suprimat total, stergandu-se astfel distinctia dintre naos si pronaos, care era atat de importanta in disciplina din vechime.

Daca in pronaos exista doua bolti, pe cea dintai se zugraveste scena numita "Toata suflarea sa laude pe Domnul"(Psalmul 148): un cer, in mijlocul caruia troneaza Hristos, inconjurat de ingeri, la unele biserici se adauga chipuri de animale domes­tice si salbatice, munti, ilustrandu-se astfel participarea sau colaborarea lumii, a naturii si a intregii firi create la proslavirea lui Dumnezeu; in cea de-a doua bolta se deseneaza alt cer, in care se ilustreaza axionul liturgic al Liturghiei Sfantului Vasile. Daca exista insa o singura bolta, pe ea se zugraveste de obicei chipul Maicii Domnului "Oranta", cu Pruncul in medalion.

In mijlocul pronaosului troneaza Maica Domnului "Oranta", cu mainile intinse in rugaciune, Pruncul fiind infatisat intr-un medalion, pe pieptul ei. Aceasta este inconjurata de ingeri si de proorocii mesianici. In pandantivii fiecarei turle sau la unghiurile boltilor se zugravesc chipuri de imnografi, melozi, sezand si scriind.

Pe peretii laterali ai pronaosului, impartiti in mai multe registre longitudinale, se zugravesc, in zona superioara, sinoadele ecumenice, iar in registrele de mai jos, scene principale din viata si patimirea sfintilor mucenici din calendar (sinaxarul): mineiul incepe cu luna septembrie, pe peretele de rasarit, din stanga usii de intrare in naos.

Tot in pronaos este zugravit si tabloul votiv al ctitorului bisericii, infatisat in inchinare, inaintea Mantuitorului, adesea tinand in maini modelul in miniatura al bisericii ctitorite; de obicei, ctitorul este insotit de sfantul ales drept hram pentru noua biserica. Tabloul votiv este zugravit adesea in registrul inferior al peretelui de apus, de o parte si de alta a usii de intrare.

Teodor Danalache

Pronaosul - Manastirea Radu Voda

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2012

Vizualizari: 32664

Voteaza:

Pronaosul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact