Pronaosul

Pronaosul

Pronaosul este una dintre incaperile bisericilor ortodoxe. Fiecare biserica este impartita in mai multe incaperi distincte: pridvor, pronaos, naos si Altar, acesta fiind cea mai de cinste incapere a bisericii, in el savarsindu-se Sfanta Liturghie si fiind pastrate Sfintele Taine.

Pronaosul sau "nartexul" este acea parte a bisericilor care preceda naosul. Pronaosul se mai numeste si "tinda bisericii". Pronaosul este incaperea in care se patrunde din pridvor, printr-o usa masiva. Daca lipseste pridvorul, credinciosii veniti la biserica intra direct in pronaos, insa in cadrul locasurilor de cult mai mari, in pronaos se intra dupa ce se trece prin pridvor.

Pronaosul este zidit de cele mai multe ori in forma dreptunghiulara. In pronaos, ferestrele sunt dispuse pe amandoua lateralele. Atunci cand biserica nu are un turn clopotnita separat, clopotele pot fi asezate chiar deasupra pronaosului. In arhitectura bizantina, pronaosul este adesea pictat cu scene din Vechiul Testament, in acest loc fiind savarsite unele slujbe speciale.

Pronaosul

Pronaosul este un spatiu liturgic destinat pocaintei. In vechime, in acest loc stateau la slujba diferite categorii de oameni, dupa starea pe care o avea fiecare: catehumenii, care se pregateau sa primeasca Sfantul Botez; penitentii, care se pocaiau pentru anumite pacate grave; cei care erau posedati de duhuri necurate, asupra carora se citeau exorcismele.

Astazi, in pronaos se savarsesc anumite slujbe si rugaciuni prevazute de randuielile canonice, dupa cum urmeaza: prima parte din slujba Litiei, care are un caracter de pocainta; unele dintre laudele bisericesti, precum pavecernita si miezonoptica; slujba inmormantarii; unele rugaciuni legate de nasterea unui copil. Tot in pronaos mai este savarsita si prima parte din Taina Botezului, numita "lepadarile", precum si Taina Spovedaniei.

Pe alocuri, unde pronaosul era despartit concret de naos, prin zid sau coloane, acesta era spatiul destinat femeilor, in vremea sfintelor slujbe. De cele mai multe ori insa, femeile stau in parte stanga, iar barbatii in partea dreapta, atat in naos, cat si in pronaos.

Din punct de vedere arhitectonic, pronaosul are in general forma dreptunghiulara, fiind mai lung si mai incapator decat naosul. La bisericile mai vechi, pronaosul este despartite de naos prin zid cu usa; zugravii aveau deci de pictat inca o suprafata importanta. La bisericile mai noi, peretele despartitor dintre naos si pronaos a fost inlocuit cu stalpi sau a fost suprimat total, stergandu-se astfel distinctia dintre naos si pronaos, care era atat de importanta in disciplina din vechime.

Daca in pronaos exista doua bolti, pe cea dintai se zugraveste scena numita "Toata suflarea sa laude pe Domnul"(Psalmul 148): un cer, in mijlocul caruia troneaza Hristos, inconjurat de ingeri, la unele biserici se adauga chipuri de animale domes­tice si salbatice, munti, ilustrandu-se astfel participarea sau colaborarea lumii, a naturii si a intregii firi create la proslavirea lui Dumnezeu; in cea de-a doua bolta se deseneaza alt cer, in care se ilustreaza axionul liturgic al Liturghiei Sfantului Vasile. Daca exista insa o singura bolta, pe ea se zugraveste de obicei chipul Maicii Domnului "Oranta", cu Pruncul in medalion.

In mijlocul pronaosului troneaza Maica Domnului "Oranta", cu mainile intinse in rugaciune, Pruncul fiind infatisat intr-un medalion, pe pieptul ei. Aceasta este inconjurata de ingeri si de proorocii mesianici. In pandantivii fiecarei turle sau la unghiurile boltilor se zugravesc chipuri de imnografi, melozi, sezand si scriind.

Pe peretii laterali ai pronaosului, impartiti in mai multe registre longitudinale, se zugravesc, in zona superioara, sinoadele ecumenice, iar in registrele de mai jos, scene principale din viata si patimirea sfintilor mucenici din calendar (sinaxarul): mineiul incepe cu luna septembrie, pe peretele de rasarit, din stanga usii de intrare in naos.

Tot in pronaos este zugravit si tabloul votiv al ctitorului bisericii, infatisat in inchinare, inaintea Mantuitorului, adesea tinand in maini modelul in miniatura al bisericii ctitorite; de obicei, ctitorul este insotit de sfantul ales drept hram pentru noua biserica. Tabloul votiv este zugravit adesea in registrul inferior al peretelui de apus, de o parte si de alta a usii de intrare.

Teodor Danalache

Pronaosul - Manastirea Radu Voda

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2012

Vizualizari: 31582

Voteaza:

Pronaosul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact