Coborarea la iad, in cantarile bisericesti

Coborarea la iad, in cantarile bisericesti

Imnele Bisericii, intrebuintate din plin in serviciile cultului divin public ortodox, sunt expresia invataturii de credinta sau dogma expusa in forma de poezie, pentru a fi cantata in locasul de cult, la slujbele divine.

Stabilindu-se invatatura corecta a Bisericii, in marile Sinoade Ecumenice, aceasta a devenit sursa de inspiratie si subiect pentru imnografia crestina, care se imbogateste de la secol la secol. Imnografia bisericeasca ramane cea mai vasta zugravire prin forta si culoarea cuvantului inspirat, a istoriei sfinte a mantuirii noastre din pacat si moarte, prin Hristos.

In slujba apararii credintei crestine de atacurile ereziarhilor si-au pus talentul o pleiada de teologi, poeti, scriitori si cantareti bisericesti, cu o bogata cultura teologica si desavarsita cunoastere a dogmelor, lasand capodoperele lor imnografice mostenire Bisericii.

Autori ca Roman Melodul, Sofornie al Ierusalimului, Andrei Criteanul, Gherman al Constantinopolului, Ioan Damaschin, Cosma Melodul, Teofan Graptul, Iosif si Teodor Studitul, Anatolie al Tesalonicului, monahia Casia si altii au imbogatit cartile de cult ale Bisericii ortodoxe cu realizari imnografice care poarta peste veacuri geniul inspiratiei lor poetice si bogatia de invatatura dogmatica neinvechita. Cartile de slujba reprezinta de fapt invatatura de fiecare zi a Bisericii. Ele sunt, ca structura, expresia autorizata si mereu vie a intregii predanii patristice, contemporana cu toate veacurile.

Coborarea la iad

Literatura patristica s-a ocupat de aceasta problema, pe care Sfintii Parinti si comentatorii vechi si noi au privit-o sub toate aspectele.

In vremea marilor erezii, Sfintii Parinti s-au folosit de acest adevar dogmatic al coborarii lui Hristos la iad cu sufletul unit cu dumnezeirea, spre a combate si condamna pe arieni, pe apolinaristi, dochetisti si pe altii, care refuzau sa recunoasca un suflet omenesc in Cuvantul (Logosul) intrupat.

In cultul liturgic al Biserici Ortodoxe aceasta poate fi explicata: "Una era Dumnezeirea lui Hristos in iad si in mormant si mantuirea noastra, a celor ce cantam: Izbavitorule, Dumnezeule, bine esti cuvantat”.

Cantarile Bisericii prezinta biruinta lui Hristos asupra iadului ca pe o neputinta a acestuia de a-L tine. Iadul L-a primit in cuprinsul sau, nestiind ce putere se ascunde in cel pe care-L primeste.

Utrenia si Vecernia din Sambata Mare constituie o adevarata icoana verbala a coborarii la iad: "In ziua aceea iadul striga suspinand: stricatu-s-a puterea mea, am primit o fiinta muritoare asemenea tuturor mortilor, dar nu pot sa-L tin pe Dansul nicidecum; ci pierd impreuna cu El si pe acestia, peste care eram imparat. Eu am avut morti din veac, dar Acesta iata ca pe toti ii ridica”.

Fara nici o indoiala, Canonul invierii si imnele Sfantului Ioan Damaschin, compuse in secolul al VIII-lea, au contribuit alaturi de cele ale Sfantului Andrei din Creta si ale Sfantului Cosma din Maiuma, la evidentierea acestei realitati a coborarii la iad: "Pogoratu-Te-ai intru cele mai de jos…” sau  "Desi Te-ai pogorat in mormant…”.

Imnul aceasta nu arata ca numai Cuvantul S-a pogorat la iad ci Hristos Dumnezeu si om, ceea ce dovedeste ca Dumnezeu S-a pogorat si cu sufletul intrucat trupul era in mormant.

Sfantul Ioan Gura de Aur in Cuvantul sau de invatatura ce se citeste in noaptea Invierii dezvolta tema coborarii la iad:  "Nimeni sa nu se teama de moarte, caci ne-a izbavit pe noi moartea Mantuitorului; a stins-o pe ea Cel ce a fost tinut de ea. Pradat-a iadul Cel ce s-a pogorat in iad”.

Condacul din Sfanta si marea Duminica a Pastilor cuprinde acest adevar: "De Te-ai si pogorat in mormant, Cela ce esti fara de moarte, dar puterea iadului ai zdrobit si ai inviat ca un biruitor, Hristoase Dumnezeule, zicand femeilor mironosite: Bucurati-va! Si Sfintilor Tai Apostoli pace daruindu-le, Cela ce dai celor cazuti sculare” (Sf. Ioan Damaschin).

Reiese cu usurinta faptul esential ca pana ce iadul va reda mortii sai (Apocalipsa VI, 9), aceia care sunt morti in Hristos nu sunt abandonati de El si nici departe de EL; reabilitarea unora, ori pedeapsa pentru moartea vesnica ramane in iconomia lui Dumnezeu prin rugaciunile randuite de Biserica pentru cei morti .

Pr. Ionita Nicolae

Extras din "Imnografia Sfintelor Patimi si Invierii Mantuitorului Iisus Hristos in Biserica Ortodoxa".

13 Iunie 2012

Vizualizari: 4019

Voteaza:

Coborarea la iad, in cantarile bisericesti 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact