Epoca de inflorire a condacului in imnografia bisericeasca

Epoca de inflorire a condacului in imnografia bisericeasca

Aceasta epoca este in sec. VI si VII, cand au trait multi autori de condace : Grigore, Cosma, Chiriac, Dometius.

 

Unul dintre cei mai vechi scriitori de imne triodice din sec. VII, este Sf. Sofronie, patriarhul Ierusalimului (+ 638).

 

Triodicele lui Sofronie s-au tiparit abia in sec. XIX, impreuna cu cantarile altor mari melozi ca : Ioan Damaschin, Iosif si Teodor Studitul s.a. Astazi triodicele lui nu mai sunt incluse in Triod dar in sec. X erau inca in uz in cultul ortodox. Sf. Sofronie a scris foarte multe triodice dar si numeroase imne dintre care tropare si idiomele la Nasterea Domnului si la Vinerea cea Mare, precum si stihira intiia la sfintirea apei din ziua Bo­botezei.

 

Gheorghe episcopul Siracuzei (+ 669), este cel ce a scris numeroase tropare la Nasterea si Aratarea Domnului, la Sf. Dumitru s.a.

 

In sec VII se remarca printre autorii de cantari bisericesti si Serghie, patriarh al Constantinopolului (610 - 638).

 

Unul dintre cei mai de seama creatori de canoane si imne, remarca­bile prin frumusetea formei si profunzimea gindirii este, in sec. VIII, Andrei Criteanul, episcop al Cretei (+ 740). El a compus Canonul cel. Mare (de pocainta) din Triod. Acest canon, format din 250 de tropare se citeste in intregime in Postul cel Mare, dupa randuiala Tipicului. Se canta intreg, la denia de miercuri seara din saptamana a cincea a Postului mare, iar partial, in primele, zile ale primei saptamani din Paresimi, la Pavecernita (de luni pina joi exclusiv cate o parte din stihirile de la toate pesnele pe fiecare zi).

 

Sfantul Ioan Damaschinul (+ 749) marele aparator al cultului icoa­nelor, a compus canoanele invierii celor opt glasuri din Octoih, care se canta dupa Doxologie la Utrenie.

 

Sfantul Cosma de Maiuma (+ 781) a scris mai multe canoane intre care : Canonul Cra­ciunului ("Hristos se naste, mariti-L"), canoane la Botezul Domnului, la intampinarea Domului, la Duminica Floriilor, la Joia Mare, la inalta­rea la cer si Schimbarea la fata a Domnului s.a. Lui se atribuie compu­nerea Axionului "Cuvine-se cu adevarat", dar, din datele legate de scrie­rile lui, el a compus numai partea a doua a acestui axion : "Ceea ce esti mai cinstita...". Partea de la inceput a Axionului s-a scris mai tarziu (prin sec. X) si se atribuie unui calugar din muntele Athos.

 

Teofan Marturisitorul (+ 843) mitropolit al Niceei, este autorul a peste 130 de Canoane mineale. Impreuna cu Iosif scriitorul de cAntari (+ 883), calugar la Constantinopol a completat Octoihul lui Damaschin. Si Iosif a compus 48 de canoane mineale si Cantarile din toate zilele Penticostarului, Canoane la Acatistul Sf. Fecioare si Sfintilor ingeri, a scris pe cele opt glasuri canoanele de pocainta ale Sf. Ioan Botezatorul, ale Crucii, ale Sf. Nicolae si ale tuturor sfintilor.

 

Tot in sec. IX, se remarca Stefan si Iosif Graptul. Stefan Graptul mi­tropolit al Niceei (+ 843) este autor al canoanelor sfintilor ingeri din cele 8 glasuri din Octoih, care se canta luni la Utrenie.

 

La completarea cartilor de cult au mai contribuit si imparatii compo­zitori : Leon inteleptul (Filozoful + 911) si fiul sau Constantin al VIII-lea Porfirogenetul (+ 959).

 

Imparatul Leon a compus stihirile numite ale Evangheliei si cele 11 svetilne duminicale, care sunt in legatura cu cele 11 duminici ale invierii, precum si stihiri la Vecernia Duminicii Floriilor. Multe stihiri compuse de el au intrat in Triod sub titlul "Facerea lui Leon, imparatul", precum si in Minei "Facerea lui Vizantie".

 

Fiul sau Constantin VIII-lea Porfirogenetul e autor al Luminindelor duminicale, cu care a contribuit la completarea Ootoihului.

 

Lui Simeon Metafrastul (+ 970) i se atribuie canonul cuvioasei Maria Egipteanca (1 aprilie), a vieti de sfinti si rugaciuni la Sfinta Euharistie.

 

Nichifor Vlamide (Vlemidis), teolog bizantin sec. XIII, a alcatuit culegerea "Psalmii alesi" si e autorul cantarilor numite "Marimuri".

 

In sec. XIV Nicefor Calist este autorul Sinaxariilor Triodului si Penticostarului.

 

Pentru Biserica apuseana sunt de retinut numele : Sf. Ambrozie al Mediolanului (+ 397), Celestin (432), Leon cel Mare (+ 461), episcopi ai Romei, autori de imne introduse in Liturghia romana. 

                                             

Ambrozie introduce cantarea antifonica in biserica sa, cantare care s-a extins in tot apusul, precum si imne proprii, printre care "Pe Tine Te laudam". 

 

Grigore cel Mare Dialogul, al Romei (+ 604), uniformizeaza cantarea bisericeasca apuseana. El este si autorul Liturghiei care ii poarta numele si care se savarseste in zilele de peste saptamana din Postul mare, afara de sambete, de lunea si martea intai din post, de Joia si Vinerea Patimilor. Li­turghia aceasta se mai numeste si Liturghia Darurilor mai inainte sfin­tite, pentru ca painea si vinul pentru aceasta slujba se sfintesc in Duminica anterioara. 

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 5021

Voteaza:

Epoca de inflorire a condacului in imnografia bisericeasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact