Temeiuri pentru cinstirea icoanelor

Temeiuri pentru cinstirea icoanelor

Temeiuri pentru cinstirea icoanelor

 

Sfanta Scriptura nu numai ca n-a condamnat icoanele dar a dovedit ca Dumnezeu insusi le-a ingaduit. El a nascut pe Fiul Sau, care dupa cuvantul Scripturii e icoana naturala a Tatalui, "este chipul lui Dumnezeu celui nevazut". Dumnezeu a facut pe om dupa "chipul si asemanarea Sa". Dumnezeu este cel dintai care a facut icoane, cum zice Sf. Ioan Damaschin. Nici Legea Veche n-a oprit uzul icoanelor, dupa cum afirmau ico­noclastii si cum sustin, dupa ei, protestantii si cultele neoprotestante. Po­runca intai din Decalog care oprea reprezentarea lui Dumnezeu prin vreun chip care exista in cer, pe pamant, in apa sau sub pamant, avea in vedere si inclinarea spre idolatrie a iudeilor, precum si influenta popoarelor ido­latre care ii indemnau spre aceasta, cum s-a si intamplat in vremea lui Moise, cu vitelul de aur. Dispozitiile Legii Vechi arata ca   reprezentarea unor personaje sau simboluri religioase erau ingaduite. Dumnezeu porunceste lui Moise sa faca chipurile celor doi heruvimi care strajuiau Cortul Marturiei, precum si sarpele de arama ca semn de izbavire in pustie, impotriva muscaturilor serpilor veninosi. Solomon va impodobi maretul templu din Ierusalim, zidit de el, cu chipuri de heruvimi, lei si alte animale, etc. Interzicerea "chipurilor cioplite" nu era, dupa cum spune Sf. Ioan Damaschin, decat o masura de pedagogie divina.

 

Sf. Ioan Damaschin arata ca, daca in Vechiul Testament Dumnezeu a comunicat cu oamenii prin cuvant, in Noul Testament aceasta comunicare s-a facut in cuvant si in chip. Caci cel nevazut s-a facut vazut cu ochii lor trupesti, ceea ce in Vechiul Testament era numai prefigurat in simboluri.

 

Doctrina cinstirii icoanelor stabilita la sinodul al VII-lea ecumenic a ramas normativa pentru sinoadele si teologii care s-au ocupat ulterior de aceasta problema.

 

Cinstirea icoanelor nu e idolatrie pentru ca nu se poate confunda cu cinstirea pe care o dam lui Dumnezeu : pe Dumnezeu il cinstim prin latrie sau adorare iar pe sfinti, icoanele si moastele lor prin simpla venerare, cum o numeste Sf. Ioan Damaschinul - cinstirea relativa, pentru ca aceasta cinstire sta in relatie cu prototipul (origina­lul), la care se refera : nu cinstim icoanele pentru ele insele, ci din pricina sfintilor care sunt zugraviti pe ele, dupa cum, la randul lor, pe sfinti ii cinstim, nu pentru ei insisi, ci pentru Dumnezeu care i-a incoronat.

 

Doctrina ortodoxa despre cinstirea sfintelor icoane e cuprinsa si in cartile noastre de slujba : "Ma inchin sfintilor si cinstitelor icoane, adica lui Hristos insusi si Prea Curatei Maicii lui Dumnezeu si tuturor sfinti­lor ; nu insa cu inchinaciune ca lui Dumnezeu ci inaltandu-ma cu mintea la chipul ce infatiseaza; pentru aceea si cinstea cea catre acestea o trec la prototipuri", se cuprinde in Arhieraticon marturisirea la hirotonie, a can­didatului la episcopat.

 

In rugaciunea principala din Randuiala pentru binecuvantarea si sfin­tirea icoanei Domnului nostru Iisus Hristos, din Molitfelnic, se precizeaza aceeasi idee : "am pus aceasta icoana inaintea maririi Tale, nu indumnezeind-o, ci stiind ca cinstea icoanei se suie la cel zugravit pe dansa".

 

Sfintirea icoanelor nu duce la transformarea sau transfigurarea mate­riei; in aceasta privinta icoana se deosebeste de Sf. Euharistie in care Hris­tos se afla prezent in mod real, substantial in chiar natura painii si a vi­nului prefacute in trupul si sangele Domnului.

19 Iunie 2012

Vizualizari: 18976

Voteaza:

Temeiuri pentru cinstirea icoanelor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact