Cultul Sfintilor Ingeri in antichitatea crestina

Cultul Sfintilor Ingeri in antichitatea crestina


Cultul Sfintilor Ingeri in antichitatea crestina

Unul dintre obiectivele cultului nostru de venerare il alcatuiesc Sfintii Ingeri, care sunt nu numai obiective ale cultului de venerare, adica primitori ai manifestarilor de cinstire pornite din partea credinciosilor, ci si subiecte ale cultului de adoratie, adica cinstitori ai lui Dumnezeu, impreuna cu noi, oamenii, si cu sfintii.

Cultul ingerilor are un solid fundament vechi-testamentar (Facere 48, 4; Jud. XIII, 15, 16; Iesire 23, 20-23; III, 15; Iosua 5, 13-16) si chiar nou-testamentar (Apoc. 22, 8- 9).

Totusi, in crestinismul primar constatam o oarecare rezerva in ceea ce priveste cinstirea ingerilor, din pricina denaturarii sau practicarii abuzive si eronate a acestui cult, fapt la care contribuia o dubla influenta: una venita din partea paganilor - care asimilau pe ingeri cu numeroasele divinitati adorate de ei - si alta din partea gnosticilor, care asimilau pe ingeri cu eonii, pe care ei ii socoteau intermediari intre Fiinta suprema si oameni.

Impotriva unui asemenea cult pagan sau superstitios al ingerilor previne pe credinciosi chiar si Apostol Pavel. De aceea, marturiile despre existenta unui cult crestin al ingerilor, care se intalnesc inca din sec. II, sunt contrabalansate de altele, care par ca interzic acest cult, sau cauta sa-l mentina in adevaratul lui spirit, atunci cand el este conceput sau practicat gresit.

Astfel, Sf. Iustin Martirul enumera pe ingeri intre fiintele spirituale pe care le cinstesc crestinii; acelasi lucru face si apologetul Atenagora. Sfantul Irineu declara gnosticilor ca Biserica nu invoca pe ingeri; in schimb, Origen afirma ca cinstirea (sspairsia) pe care crestinii o acorda ingerilor nu trebuie confundata cu cea pe care o dam lui Dumnezeu.

In sec. IV, distinctia aceasta intre cultul dat ingerilor si cel dat lui Dumnezeu apare formulata si mai lamurit la Eusebiu al Cezareei. Sf. Ambrozie recomanda, in termeni clari, invocarea ingerilor.

La inceputul secolului V, Fericitul Augustin inca dezaproba teoretic ridicarea de biserici in cinstea ingerilor, ca si a martirilor, desi acestea existau in realitate pretutindeni in lumea crestina, inca mai dinainte. In schimb, el admite bucuros cinstirea relativa a ingerilor, deosebind-o de adorarea lui Dumnezeu, singurul Caruia putem aduce jertfa.

Numeroase inscriptii din primele secole crestine cuprind, de asemenea, invocatii litanice si formule de rugaciuni adresate direct sau indirect ingerilor si indeosebi Sfintului Arhanghel Mihail.

Cultul Sfintilor ingeri a luat o mare dezvoltare in vechimea crestina, mai ales in Egipt, Italia si Siria, unde intalnim de timpuriu cele mai numeroase paraclise, oratorii si biserici inchinate indeosebi sfintilor arhangheli.

Un focar in care cultul acesta luase probabil o directie gresita, idololatra, era Biserica Frigiei din Asia Mica, mai ales prin orasele ei Colosse si Laodiceea, unde urmele unui asemenea cult le intalnim, precum am vazut inca din epoca apostolica (Col. 2, 18).

De aceea, Sinodul local din Laodiceea, tinut in a doua jumatate a secolului IV, se vede nevoit sa opreasca cinstirea ingerilor prin hotararea sa din Canonul 35, a carui interpretare a dat loc la o multime de dificultati, discutii si controverse; despre aceasta hotarare aminteste, putin mai tirziu, si episcopul Teodorei al Cirului.

Asemenea masuri restrictive impotriva cultului superstitios al ingerilor s-au luat si in Biserica de Apus, chiar mult mai tarziu, prin sinoadele tinute la Roma in anul 492 si in anul 745. Toate acestea nu interzic si nu osindesc cultul corect al ingerilor, ci numai pe cel eretic.

Astfel, sub stricta supraveghere si indrumare a Bisericii, conceput si practicat in spirit cu adevarat crestin - ca o venerare sau simpla cinstire, iar nu ca adorare, care se cuvine numai lui Dumnezeu - cultul Sfintilor ingeri a luat cu timpul o mare dezvoltare, atat in pietatea particulara cat si in cultul liturgic al Bisericii, ceea ce se vede atat din marturiile literare, care se inmultesc treptat din sec. IV inainte, cat si din numeroasele forme de exprimare pe care le-a imbracat credinta crestina in existenta ingerilor si evlavia fata de ei, ca de ex.: invocarea puterii lor supranaturale in rugaciuni, consacrarea unei zile pe saptamana (luni) deosebitei lor cinstiri, slujbele speciale de origine mai noua, alcatuite in cinstea si spre lauda lor (Acatistul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, Canonul de rugaciune catre ingerul pazitor al vietii omului si Canonul de rugaciune catre Puterile ceresti si catre toti Sfintii), rugaciunile si imnele compuse in acelasi scop de catre marii imnografi crestini si incadrate treptat in slujba zilei de luni din Octoih si in randuiala diferitelor servicii divine, dar mai ales bisericile, din ce in ce mai numeroase, inchinate lor si sarbatorile oranduite in cinstea lor.

Pr. Prof. Ene Braniste

Pe aceeaşi temă

09 Iulie 2012

Vizualizari: 17072

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact