Steagurile bisericesti sau praporii

Steagurile bisericesti sau praporii

Steagurile bisericesti sau praporii (prapurii) sunt obiecte de cult pastrate in biserici, pe care ne-am obisnuit sa le vedem purtate la inmormantari, la pelerinaje si procesiuni. Praporul, urmasul steagului de lupta bizantin, purtand pe el semnul Sfintei Cruci sau reprezentari iconografice, este un simbol al luptei duhovnicesti si totodata al biruintei binelui.

Originea steagului bisericesc

Steagurile bisericesti sunt intalnite inca din secolul al IV-lea. Atunci cand in razboiul purtat impotriva lui Maxentiu, i s-a aratat imparatului Constantin cel Mare, pe cer, semnul crucii, acesta a schimbat forma steagului imperial, adaugand pe el semnul crucii.

Acest steag (labarum) avea, dupa descrierea lui Eusebiu de Cezarea, urmatoarea forma: pe langa o lance lunga, ferecata cu aur, trecea de-a curmezis un sul de lemn, ambele formand o cruce. Deasupra, pe varf, era intarita o coroana, compusa din aur si pietre scumpe.

Labarum            Prapor

Pe coroana se afla semnul crucii in forma literea X si, deasupra mijlocului acesteia, se ridica litera greceasca (ρ), formand astfel monogramul lui Hristos ( insemnand deodata semnul crucii si, prin literele initiale, numele lui Hristos).

De bratul orizontal al crucii era agatat un steag sau o flamura rosie, de forma patrata, impodobita cu pietre pretioase si cusuta cu fir de aur.

Sub semnul crucii, la marginea flamurei se afla bustul imparatului impreuna cu imaginile fiilor sai. De acest steag se folosea imparatul Constantin cel Mare pretutindeni, ca de un scut contra tuturor puterilor ostile ce i se opuneau, poruncind ca tuturor armatelor sale sa li puna inainte steaguri asemanatoare.

Cum a devenit steagul bisericesc obiect de cult, de veneratie si de procesiune?

Din vremea imparatului Constantin cel Mare, au luat asadar steagurile militare ale imperiului roman, chipul steagurilor crestine, fiind introduse, in scurt timp si in cultul bisericesc.

Steaguri bisericesti - Prapori

Praporul ca obiect de cult, a rezultat din asocierea labarumului legiunilor romane cu icoana crestina. Acesta a avut multa vreme o existenta legata in mod direct de cea a steagului de lupta, ambele avand ca loc de depozitare biserica si participand impreuna la procesiunile organizate cu ocazia marilor sarbatori. Steagul era confectionat initial din materiale textile scumpe, cu icoana brodata cu fire de aur si argint.

In prezent, steagul bisericesc este confectionat dintr-o bucata de panza, aproximativ de un metru lungime si 60 cm latime sau de dimensiuni si mai mari, fixata pe un suport de lemn, o prajina in forma de T, care are in varf o cruce. Pe aceasta panza se picteaza chipuri sfinte: Mantuitorul, sfinti ingeri, Praznice Imparatesti, icoana hramului bisericii.

Procesiune

Fata de steagul bisericesc nu se pare sa se fi manifestat vreo adoratie speciala, asemanatoare cu cea fata de icoane, de Sfanta Evanghelie sau de crucifixul de pe tetrapod. Ca obiect de cult, si-a impus insa verticalitatea, o verticalitate care "tinteste cerul”, care "releva legatura intre cer si pamant”.

Steagul bisericesc in locasurile de cult de la noi

In ceea ce priveste existenta praporilor in lumea romaneasca, cu modestele sale bisericute, se pare ca acestia lipseau din marea majoritate a comunitatilor ortodoxe pana la mijlocul secolului al XVIII-lea. Puteau fi intalniti insa in catedrale si marile manastiri de la noi.

Potrivit documentelor vremii confectionarea unui prapor costa de zece ori mai mult decat cea a unei icoane. Acesta este unul din motivele pentru care la noi convoaiele funerare nu porneau cu prapori in frunte, ci cu un brad, numit adeseori "steag” sau chiar „prapor”.

Procesiune la Ierusalim

Spre sfarsitul secolului al XIX-lea bradul va ceda locul adevaratului prapor, si asta dupa un consistent efort din partea autoritatilor ecleziastice.

Procesiunile religioase se desfasurau de asemenea fara prapori, locul lor fiind luat de multe ori de alte steaguri, in special de cele nobiliare.

In biserica praporii se pastreaza in pronaos. In unele biserici din Ardeal stau insirati pe langa peretii laterali ai naosului.

Semnificatia steagului bisericesc

Steagul bisericesc simbolizeaza steagul lui Hristos, imprejurul caruia se aduna credinciosii spre a fi aparati in lupta impotriva pacatului, a dusmanilor vazuti si nevazuti. El semnifica si biruinta lui Hristos asupra mortii.

De asemenea, steagurile bisericesti exprima biruinta Bisericii asupra paganismului, asupra persecutorilor ei si asupra ereziilor.

Radu Alexandru
 

28 Mai 2014

Vizualizari: 25723

Voteaza:

Steagurile bisericesti sau praporii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact