Trei trepte: elemente de antropologie liturgica

Trei trepte: elemente de antropologie liturgica


Trei trepte: elemente de antropologie liturgica

Una din caracteristicile cele mai interesante ale teologiei ortodoxe din secolul trecut este miscarea executata in doi timpi de asa-numitele scoli neopatristica ("inapoi la parinti!") si euharistica ("inapoi la liturghie!"), in efortul comun de recuperare a identitatii pierdute istoric undeva, intre apusul Constantinopolului si modernitate, purtatorii acestor manifeste aveau dreptate sa caute esenta ortodoxiei acasa, in propria traditie, mai precis in marturiile vii ale acesteia, parintii si liturghia. Din nefericire, mai nimic esential din mesajul celor doua tendinte nu a ajuns sa se reflecte in teologia de scoala, care continua cu nonsalanta sa bruieze mentalul eclesial cu schemele revolute, metodele nepotrivite si temele straine, pe care le propaga in numele si in locul ortodoxiei. Probabil ca, spre exemplu, cel mai in suferinta se afla, inca, teologia zisa sistematica, tributara peste masura unei "traditii" nu mai vechi de o suta cincizeci de ani, avandu-si radacinile in neoscolastica postcontra-reformista. Si probabil ca nu exista capitol mai in suferinta, in teologia sistematica, precum cel care trateaza despre sfintele taine.

Nu ridic aici chestiunea "numarului" tainelor, oricum ridicola pentru o Biserica ce se intelege pe sine a celebra - in toate dimensiunile realitatii sale - misterul experientei divinoumane; nici chestiunea "instituirii" tainelor, la fel de ridicola pentru aceeasi Biserica, in care taina este exact convergenta divinoumana, care se petrece permanent si negrait in viata poporului lui Dumnezeu. Ma refer, in schimb, la ciudatele clasificari ale sfintelor taine, catalogari vehiculate cu stupida ravna - din ratiuni sistematice, desigur - de zisa teologie. Nu are rost sa discut acum ingenioasa diversitate consemnata in solutiile care definesc acest domeniu, mai toate reflectand efortul, nedisimula-bil, de a diseca misterul, de a-l trata anatomic, de a-l expune gol-golut, simplificat, redus la factorii primi. Daca tot trebuie sa recurgem la asa ceva, trebuie sa observ insa ca oricum clasificarile uzuale, fara exceptie, ignora traditia vie a Bisericii, exprimata in viata liturgica a poporului lui Dumnezeu.

Nu inteleg de ce ne trebuie clasificari, gen: tainele regenerarii, tainele desavarsirii si, in sfarsit, tainele unor slujiri speciale (sa-mi fie iertat daca nu am nimerit intocmai indatinatul vocabular de manual), cand chiar viata Bisericii ofera cheia, fara a mai disocia devenirea intru sfintenie de dimensiunea slujitoare, diaconala. Contempland structura liturgica a sfintelor taine, apare frapant un aspect comun unor taine din categorii - potrivit clasificarii de mai sus - care nu au legatura explicita intre ele; este vorba despre botez-mirungere, cununie si hirotonie. Detaliul la care ma refer, neluat in consideratie de teologia sistematica, este hora sfanta - la origine un dans exuberant, ametitor, acum incetinit, hieratizat, investit cu functie mystagogica - in jurul sfintei mese; acest detaliu apare in ritualul tuturor celor trei sfinte taine mentionate. Exista si diferente: la botez-mirungere si cununie, masa este plasata in pronaos si, respectiv, naos, in timp ce in cazul hirotoniei este chiar sfanta masa a altarului; la botez-mirungere, hora are loc dupa miruire si inainte de primirea sfintei impartasanii, la cununie dupa asezarea cununilor si gustarea din paharul comuniunii, iar la hirotonie inainte de actul hirotoniei propriu-zise. insa de fiecare data hora are acelasi sens - este simbolul, cadrul concret al initierii mistice, in care se realizeaza practic, prin dansul sacru in jurul Evangheliei Cuvantului intrupat, sensul instruirii primite (se presupune) inainte de eveniment. La nivelul horei mistice se manifesta coerenta interna a initierii in cele trei trepte ale vietii eclesiale: dimensiunea innoirii personale (botez-mirungere), dimensiunea comunionala (cununie) si dimensiunea slujitoare (hirotonie), in insirarea lor, fiind vorba despre trei cercuri dispuse in planuri de geografie existentiala diferite (simbolic, pronaosul este plasat mai jos decat naosul, iar naosul mai jos decat altarul), cele trei hore desemneaza discret sensul miscarii perfecte a sfantului Dionisie Areopagitul: spirala asimptotica spre infinitul experientei divine si indumnezeitoare (unde spirala reprezinta rezultatul asocierii transfiguratoare dintre cerc si linia dreapta). in jurul acestui ax vertical al ascensiunii spiralice se organizeaza intreg ansamblul vietii sacramentale si initiatice a Bisericii.

Semnificatia cruciala a acestui model pentru poporul lui Dumnezeu nu poate proveni din faptul ca "asa s-a intamplat sa fie". Aceasta schema ascensionala corespunde neintamplator programului antropologiei eclesiale, pentru care umanitatea deplina nu poate fi decat aceea regenerata teologic ori haric la nivel personal, comunional si diaconal; umanitatea restituita in integralitatea sa - dincolo de orice "eretica" izolare a unei dimensiuni de celelalte. Pe scurt, structura sacramental-initiatica a Bisericii reflecta schema antropologiei eclesiale; probabil ca ar fi normal ca si capitolele de sacramentologie ortodoxa sa se plieze pe aceeasi schema traditionala. Fie si numai de dragul celor care, timp de aproape un secol, au sperat in recuperarea normalitatii.

preot dr. Doru COSTACHE

Sursa: Baraganul Ortodox

09 Iulie 2012

Vizualizari: 3288

Voteaza:

Trei trepte: elemente de antropologie liturgica 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact