Tunderea

Tunderea

 

Tunderea

Tunderea a fost intotdeauna unul din ritualurile religioase fundamentale: simbol al ascultarii si al jertfei. Din vremuri imemoriale, oamenii au socotit ca parul capului avea o "mana", puterea naturala de a concentra forta si vitalitatea omului.

Un exemplu de astfel decredinta este istoria biblica a lui Samson. Inca si astazi mai subzista ceva din aceasta credinta, in preocuparea constanta a omului cu privire la coafura lui. Podoaba capilara ramane expresia, simbolul frumusetii umane ca forta, simbolul identitatii nationale (cf. stilului "afro"), simbolul chiar al unor deviatii patologice profunde in om. In scurt, exista o taina a parului ca un principal mijloc de afirmare, de proclamare a identitatii. Astfel, ritualul crestin al tunderii (care in afara de slujba botezului, se intalneste si in alte situatii), nu trebuie considerat ca un vechi si venerabil ritual implinit (nimeni nu stie de ce), ca parte integranta a unei mosteniri, in Biserica totul este totdeauna real. Orice act simbolic este simbolic tocmai pentru ca reveleaza Realitatea, dimensiunea ei cea mai adanca si inefabila cu care comunicam prin intermediul ritualurilor. Tunderea postbaptismal incepe printr-o rugaciune solemna care rezuma sensul tainei: restaurarea omului prin botez ca faptura creata de Dumnezeu, cea mai perfecta si frumoasa. Este ca si cand Biserica, incheind opera de restaurare contempla omul si scoate strigatul de bucurie si de admiratie: citeste de frumosi "Stapane, Doamne Dumnezeul nostru care ai cinstit pe om cu chipul si asemanarea ta, care l-ai impodobit cu suflet cugetator si trup bine alcatuit incat trupul sa slujeasca sufletului..."

Omul este chipul slavei si frumusetii nespuse a lui Dumnezeu, in asa fel ca admirand frumusetea omului si a te bucura de ea inseamna a da multumire lui Dumnezeu insusi. Ca toate celelalte in aceasta lume, si frumusetea a fost umbrita, degradata, mutilata intr-o frumusete decazuta. Si exista totdeauna tendinta de a o respinge ca pe o ispita demoniaca. Dar nu aceasta este experienta pe care o are Biserica despre frumusete. In ciuda tuturor degradarilor ei, frumusetea ramane mereu dumnezeiasca, pecete asezata de Dumnezeu pe creatia Sa. Omul este frumos si trebuie sa regaseasca sensul frumusetii sale, sa se bucure de aceasta frumusete si sa-l multumeasca lui Dumnezeu pentru ea, asa cum facea un sfant calugar egiptean a carui puritate a inimii il facea sa distinga frumusetea divina chiar la o femeie pierduta.

In lumea noastra decazuta, calea spre frumusetea divina si restaurarea ei in om, este aceea a ascultarii si a jertfei. Astfel noua viata incepe printr-o jertfa adusa lui Dumnezeu, adica daruirea lui Dumnezeu cu bucurie si multumire a ceea ce devenise in aceasta lume simbolul frumusetii decazute a omului. Aceasta este semnificatia tunderii postbaptismale: este prima jertfa libera si fericita a omului facuta lui Dumnezeu. Acest lucru este mai evident in cazul pruncilor: intr-adevar pruncul nu poseda inca nimic sa-i ofere lui Dumnezeu, si de aceea luam din putinul par pe care-l are. Slavita umilinta! Aceasta pune inceputul singurei si adevaratei cai spre frumusete, spre bucuria si plinatatea reala a vietii.

Serviciul baptismal este acum implinit si incheiat. Viata normala urmeaza sa inceapa. Dar ea este diferita de normalitatea care ne este recomandata si chiar impusa de aceasta lume, pentru ca botezul ramane izvorul si forta ei ascunsa, e adevarat, dar reala! Asa cum intreaga viata a Bisericii izvoraste din Pasti si ne conduce spre Cincizecime, iar timpul de dupa Cincizecime catre un alt Paste, viata noastra, izvorata in intregime din Botez este transformata intr-o trecere - intr-un pelerinaj si o ascensiune catre "ziua cea neinserata" a vesnicei imparatii. In timp ce noi avansam, luptam, lucram, lumina tainica a acestei zile ilumineaza deja drumul nostru, reverbereaza pretutindeni, transforma totul, face din toate lucrurile viata in Dumnezeu si cale spre Dumnezeu. Atunci cand slujba baptismala este incheiata botezul isi incepe lucrareain noi.

Parintele Alexander Schmemann

Pe aceeaşi temă

20 Iunie 2012

Vizualizari: 4834

Voteaza:

Tunderea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact