Tunderea

Tunderea

 

Tunderea

Tunderea a fost intotdeauna unul din ritualurile religioase fundamentale: simbol al ascultarii si al jertfei. Din vremuri imemoriale, oamenii au socotit ca parul capului avea o "mana", puterea naturala de a concentra forta si vitalitatea omului.

Un exemplu de astfel decredinta este istoria biblica a lui Samson. Inca si astazi mai subzista ceva din aceasta credinta, in preocuparea constanta a omului cu privire la coafura lui. Podoaba capilara ramane expresia, simbolul frumusetii umane ca forta, simbolul identitatii nationale (cf. stilului "afro"), simbolul chiar al unor deviatii patologice profunde in om. In scurt, exista o taina a parului ca un principal mijloc de afirmare, de proclamare a identitatii. Astfel, ritualul crestin al tunderii (care in afara de slujba botezului, se intalneste si in alte situatii), nu trebuie considerat ca un vechi si venerabil ritual implinit (nimeni nu stie de ce), ca parte integranta a unei mosteniri, in Biserica totul este totdeauna real. Orice act simbolic este simbolic tocmai pentru ca reveleaza Realitatea, dimensiunea ei cea mai adanca si inefabila cu care comunicam prin intermediul ritualurilor. Tunderea postbaptismal incepe printr-o rugaciune solemna care rezuma sensul tainei: restaurarea omului prin botez ca faptura creata de Dumnezeu, cea mai perfecta si frumoasa. Este ca si cand Biserica, incheind opera de restaurare contempla omul si scoate strigatul de bucurie si de admiratie: citeste de frumosi "Stapane, Doamne Dumnezeul nostru care ai cinstit pe om cu chipul si asemanarea ta, care l-ai impodobit cu suflet cugetator si trup bine alcatuit incat trupul sa slujeasca sufletului..."

Omul este chipul slavei si frumusetii nespuse a lui Dumnezeu, in asa fel ca admirand frumusetea omului si a te bucura de ea inseamna a da multumire lui Dumnezeu insusi. Ca toate celelalte in aceasta lume, si frumusetea a fost umbrita, degradata, mutilata intr-o frumusete decazuta. Si exista totdeauna tendinta de a o respinge ca pe o ispita demoniaca. Dar nu aceasta este experienta pe care o are Biserica despre frumusete. In ciuda tuturor degradarilor ei, frumusetea ramane mereu dumnezeiasca, pecete asezata de Dumnezeu pe creatia Sa. Omul este frumos si trebuie sa regaseasca sensul frumusetii sale, sa se bucure de aceasta frumusete si sa-l multumeasca lui Dumnezeu pentru ea, asa cum facea un sfant calugar egiptean a carui puritate a inimii il facea sa distinga frumusetea divina chiar la o femeie pierduta.

In lumea noastra decazuta, calea spre frumusetea divina si restaurarea ei in om, este aceea a ascultarii si a jertfei. Astfel noua viata incepe printr-o jertfa adusa lui Dumnezeu, adica daruirea lui Dumnezeu cu bucurie si multumire a ceea ce devenise in aceasta lume simbolul frumusetii decazute a omului. Aceasta este semnificatia tunderii postbaptismale: este prima jertfa libera si fericita a omului facuta lui Dumnezeu. Acest lucru este mai evident in cazul pruncilor: intr-adevar pruncul nu poseda inca nimic sa-i ofere lui Dumnezeu, si de aceea luam din putinul par pe care-l are. Slavita umilinta! Aceasta pune inceputul singurei si adevaratei cai spre frumusete, spre bucuria si plinatatea reala a vietii.

Serviciul baptismal este acum implinit si incheiat. Viata normala urmeaza sa inceapa. Dar ea este diferita de normalitatea care ne este recomandata si chiar impusa de aceasta lume, pentru ca botezul ramane izvorul si forta ei ascunsa, e adevarat, dar reala! Asa cum intreaga viata a Bisericii izvoraste din Pasti si ne conduce spre Cincizecime, iar timpul de dupa Cincizecime catre un alt Paste, viata noastra, izvorata in intregime din Botez este transformata intr-o trecere - intr-un pelerinaj si o ascensiune catre "ziua cea neinserata" a vesnicei imparatii. In timp ce noi avansam, luptam, lucram, lumina tainica a acestei zile ilumineaza deja drumul nostru, reverbereaza pretutindeni, transforma totul, face din toate lucrurile viata in Dumnezeu si cale spre Dumnezeu. Atunci cand slujba baptismala este incheiata botezul isi incepe lucrareain noi.

Parintele Alexander Schmemann

Pe aceeaşi temă

20 Iunie 2012

Vizualizari: 4853

Voteaza:

Tunderea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact