Ce inseamna schima monahala si tunderea parului?

Ce inseamna schima monahala si tunderea parului?

Precum între toate mădularele trupului capul este cel dintâi, la fel şi mintea deţine în suflet locul capului. Pe acesta, aşadar, trebuie să îl tundem de toate cugetele lumeşti. Iar colovionul787, fiindcă acoperă întreg trupul şi numai mâinile le lasă goale, înseamnă că trebuie să îmbrăcăm filosofia morală, lepădând energiile lucrătoare ale păcatului, căci în chip potrivit mâinile sunt simbolul lucrării practice şi al energiei.

Cingătoarea788, fiindcă este făcută din piele de animal mort şi încinge pântecele şi buricul, înseamnă omorârea prin înfrânare şi că trebuie să o punem pe aceasta mereu peste puterea şi energia răutăţii. Căci toată puterea stăpânirii potrivnice a celui rău este, potrivit lui Iov789, sub buricul pântecelui, şi şalele, potrivit fericitului David790, s-au umplut de toate batjocurile demonice, iar batjocurile - acestea sunt diferitele lucrări ale curviei.

Iar analavul791, fiindcă are în faţă şi în spate crucea, înseamnă că trebuie, potrivit Apostolului, nu numai noi să fim răstigniţi pentru lume, ci şi lumea să fie răstignită pentru noi792, pentru ca atunci când fugim din lume să nu avem nici o împiedicare, să nu fim stăpâniţi de vreo relaţie cu ea prin vreo înşelare a celor văzute. Şi iarăşi nici să fim urmăriţi din spate de lume din pricina ispitelor fără de voie, să slăbim tăria credinţei, ci să rămânem nesimţitori şi morţi pentru pătimirile cele de voie şi pentru cele fără de voie.

Iar cuculionul793 arată harul lui Dumnezeu care păzeşte şi acoperă mintea noastră. Căci cel tuns de cugetele lumeşti primeşte coiful mântuirii794.

Sandalele795 au această raţiune: fiindcă sunt din piei moarte, dar sunt puse sub o mică parte a trupului, aşa cum este talpa sandalei pentru trup, la fel trebuie ca sufletul să se folosească de trup şi trupul să fie mort pentru patimile cele contra firii.

Mantia796, fiindcă are forma în patru colţuri, ca şi lumea din patru elemente, înseamnă că trebuie să ne încingem cu contemplarea naturală, astfel încât să nu privim la cele văzute prin patimi şi prin simţire, ci prin raţiunea care se află în acestea să ne înălţăm către Creatorul lor. Iar faptul că lasă descoperită mâna stângă înseamnă că trebuie să arătăm în noi înşine lucrarea faptei bune, după cuvântul Mântuitorului, ca să vadă oamenii faptele voastre bune şi să se slăvească Tatăl vostru cel din ceruri797.

Iar faptul că veşmintele sunt negre înseamnă că trebuie ca noi să fim nearătaţi lumii, ca unii care avem petrecerea în ceruri. Iar dacă cineva va socoti mantia care este în patru colţuri drept chip pentru cele patru virtuţi generale, nu va greşi de la ceea ce este drept798.

Sfantul Maxim Marturisitorul

Intrebari si nedumeriri, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Intrebari si nedumeriri"

Note:

 

787 Colovionul sau levitonul, haină, de obicei de in, care acoperea tot trupul, cu mânecile până la coate (Sfântul Ioan Casian, Aşezămintele chinoviale 1, 4), diferită de hiton, o cămaşă pe care o purtau mirenii, şi bărbaţii, şi femeile, lungă până la genunchi. Astăzi levitonul este înlocuit de dulamă; cf. Filotheu Bălan (ed.), Pateric egyptean, Editura Sophia, Bucureşti, 2011, p. 498.
789 Iov. 40, 16
790 Ps. 37, 8
791 Analavul era o piesă de vestimentaţie din fâşii sau şnururi care înconjura umerii, gâtul şi pieptul, închipuind pe spatele monahului Crucea lui Hristos şi ţinând levitonul strâns pe trup (Sfântul Ioan Casian, Aşezămintele chinoviale 1, 5); cf. Filotheu Bălan (ed.), Pateric egyptean, Editura Sophia, Bucureşti, 2011, p. 497.
792 Cf. Gal. 6,14.
793 glugă mare, un acoperământ al capului şi al umerilor, care nu dă voie monahului a vedea în lateral (Sfântul Ioan Casian, Aşezămintele chinoviale 1, 3); cf. Filotheu Bălan (ed.), Pateric egyptean, Editura Sophia, Bucureşti, 2011, p. 498.
794 EF 6, 17
797 Mt. 5,16.
798 Pentru semnificaţia rânduielilor tunderii în monahism şi a veşmintelor monahale a se vedea şi Pseudo-Dionysius Areopagita, De Ecclesiastica Hierarchia, ed. Gtinter Heil şi Adolf Martin Ritter (Patristische Texte und studien 36), De Gruyter, 1991, pp. 117-120, în româneşte vezi Sfântul Dionisie Areopagitul, Opere complete, trad., introd. şi note de pr. D. Stăniloae, Paideia, Bucureşti, 1996, pp. 95-96.
 

15 Septembrie 2016

Vizualizari: 1701

Voteaza:

Ce inseamna schima monahala si tunderea parului? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact