Afectele

Afectele

Afectele sunt stari si trairi care au aparut in firea omeneasca din cauza caderii in pacat. Sfintii Parinti afirma ca foamea, setea, oboseala, placerea, intristarea etc, nu existau inainte de caderea in pacat. De aici reiese ca nu Dumnezeu este autorul afectelor. Daca ar fi asa, ar insemna ca ele sunt prezente si in Dumnezeu, de vreme ce omul a fost creat dupa chipul Sau si ca ne vom muta la cele vesnice impreuna cu ele.

Mentionam ca Mantuitorul S-a nascut cu afecte nevinovate, ceea ce arata ca a fost cu adevarat om, caci a flamanzit, a plans, a insetat, a obosit, dar ele au disparut din El dupa Invierea Sa.

Acest fapt ne descopera ca in existenta noastra vesnica vom fi lipsiti de afecte.

Afectele pot fi utilizate fie in mod duhovnicesc, fie pacatos. De exemplu nu este pacat a manca, dar este pacat a fi lacom. Amintim ca omul cade prin pacat din capacitatea de a folosi puterile sale naturale spre dobandirea asemanarii cu Dumnezeu. Din acest motiv Dumnezeu ingaduie ca afectele sa intre in fire, ca prin ele omul sa revina la bine. Sfintii Parinti afirma ca daca desfacem afectele cu intelepciune de lucrurile trupesti, putem castiga prin ele fericirea vesnica. De exemplu, pofta poate fi prefacuta in dor dupa unirea cu Hristos, intristarea in pocainta, placerea in bucuria vietuirii in Hristos, frica in grija de a ne feri de caderea in pacat etc.

Cand afectele raman instrumente si unelte in buna desfasurare a vietii, ele sunt numite afecte nevinovate. Dar atunci cand ele duc firea la pacat, o inrobesc, sunt numite afecte vinovate. Asa cum am afirmat nu este rau sa mananci, caci acest lucru a fost ingaduit de Dumnezeu pentru conservarea vietii. Daca omul nu ar mai manca, ar muri. Dar cand omul mananca peste masura, vorbim de afecte vinovate pentru ca ele afecteaza functionarea normala a naturii umane. In cazul din urma omul nu mai este liber, caci este stapanit de patima.

Doresc sa nu se piarda din vedere ca omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu. Asadar, implinirea omului sta in dobandirea asemanarii cu El. Cand omul uita de acest adevar, el duce aspiratia de infinit, adica unirea cu Dumnezeu, intr-o directie gresita, in care nu-si poate gasi niciodata satisfactia. In acest caz vorbim de o pervertire a afectelor, care din mijloc devin scop in sine. Omul nu va mai iubi Creatorul, ci creatia. Uita de suflet si se preocupa doar de trup. Iar daca isi iubeste trupul, se grabeste sa implineasca cele ce-l desfateaza pe acesta, dupa cum spun Sfintii Parinti. Iar daca lui Dumnezeu ii place iubirea, cumpatarea, contemplatia si rugaciunea, trupului ii este draga lacomia pantecelui, necumpatarea si cele ce le sporesc pe acestea. In acest sens s-a spus in Scriptura: "Carnea si sangele nu pot mosteni Imparatia lui Dumnezeu” (1 Corinteni 15:50), pentru ca cei placuti lui Dumnezeu “si-au rastignit poftele si patimile impreuna cu El" (Galateni 5, 24).


In concluzie, dupa felul relatiei noastre cu afectele, le putem converti in virtuti sau patimi.

Adrian Cocosila
 

.
Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2012

Vizualizari: 8588

Voteaza:

Afectele 5.00 / 5 din 6 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • Valerica Oprisan Postat la 2012-07-11 20:45

    As avea i intrebare -care de mult ma framanta- - la venirea lui Hristos, cand vom invia cu totii sub chipul inimitabil al nostru- ce varsta vom avea? Aceea pe care am avut-o la trecerea in eternitate sau.... alege Domnul?????????? Multumesc anticipat pt. raspuns

  • Elena AlbuPostat la 2012-07-11 11:59

    Buna intentia,slaba argumentarea. Faceti confuzie intre ,,afect'' si ,,instinct''Dex98:AFÉCT, afecte, s. n. 1. Reacție emoțională, cu desfășurare puternică și relativ de scurtă durată. 2. (În sens larg) Denumirea generică pentru stările sau reacțiile afective. – Din germ. Affekt, lat. affectus. INSTÍNCT, instincte, s. n. Complex de reflexe înnăscute, necondiționate, proprii indivizilor dintr-o anumită specie și care le asigură dezvoltarea organismului, alimentarea, reproducerea, apărarea. – Din fr. instinct, lat. instinctus.

  • Marcu AdrianPostat la 2012-07-11 10:37

    Frumos ! Respect !

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact