Pacatul

Pacatul

Ne putem intreba cum actioneaza pacatul? Pentru a raspunde la aceasta intrebare trebuie sa impartim oamenii, in mai multe categorii.

Prima categorie sunt cei care nu cred in Dumnezeu, sunt atei. Pentru acestia pacatul nu are fundament, trebuie sa crezi in Dumnezeu si in poruncile lui, ca sa poti sa le incalci. Acesti oameni, nu isi considera faptele lor ca pacat, pur si simplu isi conduc viata dupa propriile lor principii. Dar ce facem cu acele actiuni pe care nu le fac pentru ca ele vin in contradictie cu legile pamantesti. Sigur acesti oameni nu fura, nu ucid, pentru ca stiu ca daca vor face aceste fapte, vor ajunge la puscarie.

Iata, deci , ca pot respecta o serie de reguli, dar trambiteaza cu putere si furie, ca nu pot respecta niste simple reguli bisericesti sau porunci biblice. Daca de maine adulterul ar fi considerat infractiune s-ar feri de el?! Deci respectam reguli de frica. Numai ca Dumnezeu este bland si smerit, El nu vrea sa credem si sa respectam regulile impuse, de teama, de frica. Dumnezeu ne-a dat libertatea de a alege ce sa facem. Sigur in aceasta viata, Dumnezeu a venit pentru noi ca Mantuitor, bland si cu dorinta de iertare a noastra, dar la a doua venire, Va veni in calitate de Judecator, cand faptele noastre ne vor condamna.

Revenind, deci la acesti atei, ei cred in obscuritatea perceptiei lor, ca nu au cum sa infaptuie pacate, atata timp cat nu exista Cel care sa ii pedepseasca ulterior. Pentru acesti oameni, putam sa ne rugam ca Dumnezeu, sa le trimita lumina si harul Sau, care in mod cert le va alunga negura care le incetoseaza gandirea.

A doua categorie, sunt cei care cred in Dumnezeu, nu neaparat practica ceea ce stiu, dar au cunostiinta de porunci, stiu sa decida daca o fapta este pacat sau nu. Acestia pacatuiesc, stiind ca fapta lor este pacat. Pacatul este un rau imens pe care putem sa il facem impotriva lui Dumnezeu, prin pacat ne indreptam fara sa vrem impotriva Domnului. Cu toate ca este un rau imens, pacatul este bine ascuns, cosmetizat de asa zise frumuseti, tocmai pentru a nu vedea pericolul. Este amar pentru suflet, dar dulce si imbietor pentru trup. Pacatul atrage prin aparente, nu ii sesizam mirosul oribil.

Cand suntem in fata unui pacat, diavolul ne trimite un gand de aparenta liniste, confirmandu-ne astfel, ca oricat de greu este pacatul pe care il savarsim, el nu poate covarsi bunatatea si iubirea lui Dumnezeu. Sigur aici diavolul are dreptate, Dumnezeu ne iubeste fara limita, neconditionat,nemarginit. Savarsim pacatul, dupa care in sufletul nostru apare un gand de deznadejdie. Suntem suparati ca am pacatuit, iar diavolul ne intareste senzatia de disperare, iar de acum impacarea noastra, ca pacatosi, cu Dumnezeu, pare la prima vedere imposibila. Un truc simplu, dar cu efecte maxime. Ai pacatuit, zice diavolul, acum nu te poti impaca cu Dumnezeu, atunci nu mai ai ce face, deci poti sa pacatuiesti in continuare.

Daca cadem in aceasta capcana, din pacat ne indreptam spre patima. Patima este deja mult mai grava, pentru ca reprezinta o repetare voita a pacatului. De ce ajungem de la pacat la patima? Pentru ca din momentul in care savarsim pacatul, simtim aroma si frumusetea care acopera pacatul. Trupul isi trage seva placeri din pacat. Daca nu rupem, brusc si imediat, acest pacat, atunci trupul se va obisnui cu placerea oferita. Cand ajungem la patima, trupul este deja subjugat pacatului, este dependent de el, nu poate trai fara a obtine aceea placere.

Cu foarte mare greutate putem scoate patima din trup, pentru ca rupem cu usurinta o crenguta de copac, dar cand acesta crenguta se transforma in tulpina groasa, este foarte dificil sa o rupem. Ce facem ca sa doboram un pom gros? Cerem ajutor altora. Deci pentru a scoate patima din noi, ne trebuie un duhovnic priceput.

A treia categorie de oameni, sunt cei care sunt foarte apropiati de biserica, credinciosi, poate chiar preoti, calugari. Acesti oameni, sunt bine pregatiti in lupta cu capcanele diavolului. Sunt capabili sa discearna foarte multe din cursele necuratului, dar diavolul isi pregateste cu atentie si mai ales cu viclenie capcanele. Deci, trebuie sa citim cu luare aminte marturiile Sfintilor Parinti, care ne impartasesc din propriile lor ispite, dar cel mai important ne spun modul in care ei au invins patima.

dr. Radu Tincu

Despre autor

Radu Tincu Radu Tincu

Colaborator
19 articole postate
Publica din 08 Iulie 2010

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2012

Vizualizari: 4581

Voteaza:

Pacatul 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact