Pacatul

Pacatul

Ne putem intreba cum actioneaza pacatul? Pentru a raspunde la aceasta intrebare trebuie sa impartim oamenii, in mai multe categorii.

Prima categorie sunt cei care nu cred in Dumnezeu, sunt atei. Pentru acestia pacatul nu are fundament, trebuie sa crezi in Dumnezeu si in poruncile lui, ca sa poti sa le incalci. Acesti oameni, nu isi considera faptele lor ca pacat, pur si simplu isi conduc viata dupa propriile lor principii. Dar ce facem cu acele actiuni pe care nu le fac pentru ca ele vin in contradictie cu legile pamantesti. Sigur acesti oameni nu fura, nu ucid, pentru ca stiu ca daca vor face aceste fapte, vor ajunge la puscarie.

Iata, deci , ca pot respecta o serie de reguli, dar trambiteaza cu putere si furie, ca nu pot respecta niste simple reguli bisericesti sau porunci biblice. Daca de maine adulterul ar fi considerat infractiune s-ar feri de el?! Deci respectam reguli de frica. Numai ca Dumnezeu este bland si smerit, El nu vrea sa credem si sa respectam regulile impuse, de teama, de frica. Dumnezeu ne-a dat libertatea de a alege ce sa facem. Sigur in aceasta viata, Dumnezeu a venit pentru noi ca Mantuitor, bland si cu dorinta de iertare a noastra, dar la a doua venire, Va veni in calitate de Judecator, cand faptele noastre ne vor condamna.

Revenind, deci la acesti atei, ei cred in obscuritatea perceptiei lor, ca nu au cum sa infaptuie pacate, atata timp cat nu exista Cel care sa ii pedepseasca ulterior. Pentru acesti oameni, putam sa ne rugam ca Dumnezeu, sa le trimita lumina si harul Sau, care in mod cert le va alunga negura care le incetoseaza gandirea.

A doua categorie, sunt cei care cred in Dumnezeu, nu neaparat practica ceea ce stiu, dar au cunostiinta de porunci, stiu sa decida daca o fapta este pacat sau nu. Acestia pacatuiesc, stiind ca fapta lor este pacat. Pacatul este un rau imens pe care putem sa il facem impotriva lui Dumnezeu, prin pacat ne indreptam fara sa vrem impotriva Domnului. Cu toate ca este un rau imens, pacatul este bine ascuns, cosmetizat de asa zise frumuseti, tocmai pentru a nu vedea pericolul. Este amar pentru suflet, dar dulce si imbietor pentru trup. Pacatul atrage prin aparente, nu ii sesizam mirosul oribil.

Cand suntem in fata unui pacat, diavolul ne trimite un gand de aparenta liniste, confirmandu-ne astfel, ca oricat de greu este pacatul pe care il savarsim, el nu poate covarsi bunatatea si iubirea lui Dumnezeu. Sigur aici diavolul are dreptate, Dumnezeu ne iubeste fara limita, neconditionat,nemarginit. Savarsim pacatul, dupa care in sufletul nostru apare un gand de deznadejdie. Suntem suparati ca am pacatuit, iar diavolul ne intareste senzatia de disperare, iar de acum impacarea noastra, ca pacatosi, cu Dumnezeu, pare la prima vedere imposibila. Un truc simplu, dar cu efecte maxime. Ai pacatuit, zice diavolul, acum nu te poti impaca cu Dumnezeu, atunci nu mai ai ce face, deci poti sa pacatuiesti in continuare.

Daca cadem in aceasta capcana, din pacat ne indreptam spre patima. Patima este deja mult mai grava, pentru ca reprezinta o repetare voita a pacatului. De ce ajungem de la pacat la patima? Pentru ca din momentul in care savarsim pacatul, simtim aroma si frumusetea care acopera pacatul. Trupul isi trage seva placeri din pacat. Daca nu rupem, brusc si imediat, acest pacat, atunci trupul se va obisnui cu placerea oferita. Cand ajungem la patima, trupul este deja subjugat pacatului, este dependent de el, nu poate trai fara a obtine aceea placere.

Cu foarte mare greutate putem scoate patima din trup, pentru ca rupem cu usurinta o crenguta de copac, dar cand acesta crenguta se transforma in tulpina groasa, este foarte dificil sa o rupem. Ce facem ca sa doboram un pom gros? Cerem ajutor altora. Deci pentru a scoate patima din noi, ne trebuie un duhovnic priceput.

A treia categorie de oameni, sunt cei care sunt foarte apropiati de biserica, credinciosi, poate chiar preoti, calugari. Acesti oameni, sunt bine pregatiti in lupta cu capcanele diavolului. Sunt capabili sa discearna foarte multe din cursele necuratului, dar diavolul isi pregateste cu atentie si mai ales cu viclenie capcanele. Deci, trebuie sa citim cu luare aminte marturiile Sfintilor Parinti, care ne impartasesc din propriile lor ispite, dar cel mai important ne spun modul in care ei au invins patima.

dr. Radu Tincu

Despre autor

Radu Tincu Radu Tincu

Colaborator
19 articole postate
Publica din 08 Iulie 2010

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2012

Vizualizari: 4459

Voteaza:

Pacatul 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact