Boala si moartea sufletului

Boala si moartea sufletului

Boala si moartea sufletului

In Biserica, vorbim deseori despre caderea omului si despre moarte drept consecinta a caderii. Mai intai insa a fost moartea spirituala, si pe urma cea trupeasca; sufletul a cazut din harul necreat al lui Dumnezeu, iar mintea s-a desprins de comuniunea sa cu El si s-a intunecat, transmitand si trupului acest intuneric sau aceasta moarte.

Dupa Sfantul Grigorie Sinaitul, trupul omului a fost plasmuit nestricacios, "precum va si invia", in timp ce sufletul a fost zidit nepatimitor. Din cauza stransei legaturi dintre suflet si trup, "s-au stricat amandoua si s-au amestecat, in urma legii preafiresti a miscarii unuia in celalalt - perihorezei, si a impartasirii unuia din celalalt. Sufletul s-a imbibat de patimi, mai bine zis de draci, iar trupul s-a facut asemenea dobitoacelor necuvantatoare prin lucrarea si prin stapanirea stricaciunii. Puterile amandorura facandu-se una, l-au facut pe om sa devina, prin manie si pofta, un animal nerational si fara minte. Si asa s-a facut asemenea cu dobitoacele, dupa Scriptura, si intocmai cu ele in tot chipul."

Prin cadere, sufletul omului s-a umplut de patimi, iar trupul a devenit trup dobitocesc. De atunci, omul poarta vesmintele trupesti ale stricaciunii si ale mortii, facandu-se asemenea animalelor necuvantatoare.

Scrierile patristice ne infatiseaza in mod detaliat boala, robia, necuratia si moartea sufletului. Fiind o repetare a pacatului lui Adam, fiecare pacat ne face sa suferim intunericul si moartea caderii sufletului.

In continuare, vom analiza aceste stari intunecate ale sufletului. Cand omul isi lasa simturile in voia lor, si cand prin ele, mintea i se imprastie in cele din afara inimii, atunci sufletul intra sub robia lor: "Descatusarea simturilor se face lant sufletului", spune Mitropolitul Teolipt al Filadelfiei. Aceasta inlantuire se aseamana cu intunericul: "Apusul soarelui aduce noaptea; retragerea lui Hristos din suflet aduce intunericul patimilor si fiarele cele nevazute il sfasie." Cazand in nepatrunsa bezna a simturilor, sufletul este muncit de demoni. Noaptea devine totala atunci, si este o noapte fara luna.

"Deprinderea pacatului este boala sufletului, iar pacatul cu lucrul este moartea lui", spune Sfantul Talasie Libianul, imbolnavit astfel, sufletul se indreapta spre moarte, pas cu pas. in fapt, boala sufletului izvoraste din necuratia lui: "Necuratia sufletului este aceea de a nu lucra dupa fire. Pentru aceasta, in minte rasar gandurile patimase" - spunea Sfantul Maxim Marturisitorul. Si tot el zicea: "Necurat este sufletul patimas, care e plin de ganduri de pofta si de ura."

Si Sfantul Isihie Sinaitul vorbeste despre imbolnavirea si moartea treptata a sufletului. Desi Dumnezeu a creat sufletul "simplu si bun", acesta "se desfata de momelile nalucirilor diavolului si amagit, alearga spre cel rau ca la cineva bun". Astfel, el "isi amesteca gandurile sale cu nalucirea momelii diavolesti". in cele din urma, "cazand la consimtire, preschimba prin mijlocirea trupului in fapta nelegiuirea din cugetare, spre osanda proprie."

Citand textele scripturistice, Sfantul Grigorie Palama ne aminteste spusele Apostolului: "Pe noi cei ce eram morti prin greselile noastre, ne-a facut vii impreuna cu Hristos" (Efeseni 2,5), ale Sfantului Ioan Evanghelistul: "Este si pacat de moarte" (I Ioan 5, 16) si ale Mantuitorului, adresate ucenicilor: "Lasa mortii sa-si ingroape mortii lor" (Matei 8, 22).

Desi sufletul este nemuritor prin har, daca el "se revarsa in desfatari, petrecand cu pofta in ele, desi e viu (caci dupa fiinta este nemuritor), a murit". Astfel interpreteaza Sfantul Grigorie Palama cuvintele Apostolului, referitoare la vaduvele care trebuie ajutate: "Iar cea care traieste in desfatari, desi vie, e moarta" (I Timotei 5, 6). Chiar daca este viu, sufletul lipsit de adevarata viata, adica de harul lui Dumnezeu, e de fapt un suflet mort. Si inca: "Scotandu-se protoparintii neamului omenesc pe ei insisi de bunavoie de la pomenirea si vederea lui Dumnezeu si nesocotind porunca Lui, pe de alta parte unindu-se in cuget cu duhul cel mort al satanei si mancand din pomul oprit, contrar voii Ziditorului, au fost dezbracati de vesmintele luminoase si de viata facatoare ale stralucirii de sus si s-au facut, vai, si ei ca si satana, morti cu duhul". Iata ce i se intampla intotdeauna celui care se uneste in cuget cu satana si face voia lui, "fiindca satana nu e numai duh mort, ci si duh care omoara pe cei ce se apropie de el".

Asa moare sufletul omului.

Atunci cand sufletul nu lucreaza dupa firea cea dintru inceput zidita de Dumnezeu, "desi se poate ca el sa-si pastreze viata la aratare, nu mai este viu, ci mort. Spre pilda, atunci cand tu, om fiind, nu pazesti virtutile, esti lacom si sfidezi legea, cum poti spune ca ai suflet? Pentru ca te misti? Dar aceasta este si a fapturilor necuvantatoare. Pentru ca mananci si bei? Dar si fiarele salbatice fac aceasta. Atunci, poate pentru ca umbli pe doua picioare? Aceasta ma face sa cred ca esti mai degraba un animal cu infatisare omeneasca".

Pe omul "mort", Sfantul Apostol Pavel il numeste "trupesc" sau "firesc". in prima sa Epistola catre Corinteni, Apostolul spune: "Omul firesc nu primeste cele ale Duhului lui Dumnezeu" (I Corinteni 2, 14). Sau: "Cata vreme este intre voi pizma si cearta si dezbinari, nu sunteti, oare, trupesti si nu dupa omenesc umblati?" (I Corinteni 3, 3).

In conceptia parintelui profesor Ioannis Romanidis, cuvintele folosite pentru "firesc" (psychikos), "trupesc" (sarkikos) si "a umbla dupa omenesc" au acelasi inteles. El precizeaza: "Omul trupesc si firesc este omul intreg, suflet si trup, caruia ii lipseste energia Duhului Sfant, care il face nestricacios". Si inca: "Atunci cand omul nu urmeaza Duhului, el este lipsit de energia datatoare de viata a lui Dumnezeu si devine firesc - neduhovnicesc".

Mitropolitul Hierotheos Vlachos

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 7434

Voteaza:

Boala si moartea sufletului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact