
Dupa cum observam, lumea trece astazi printr-o profunda criza economica, financiara, sociala si morala. Aceasta decadenta se concretizeaza mai ales in ce priveste morala si credinta, ca manifestari sufletesti. Materialismul a pus stapanire si robeste tot mai mult lumea contemporana, incat indrumarea morala a vietii nu-si poate atinge scopul mantuitor. Egoismul a ajuns la limite maxime, incat altruismul s-a transformat din virtute intr-o adevarata blasfemie.
Exagerata individualizare produce in lume haos si neputinta de solidarizare a oamenilor in necazuri sau bucurii. Indiferenta fata de tot ce este sufletesc sau spiritual a luat locul credintei si stapaneste omenirea de azi, tinandu-o cat mai mult in scavia poftelor trupesti, incatusand si ucigand orice dorinta de manifestare a sentimentelor sufletesti.
Cluburile de distractii devin tot mai pline, iar bisericile se golesc tot mai mult. Sunt doar cateva triste constatari privitoare la lumea moderna de azi. Multi au cautat int-un fel sau altul solutii si remedii la aceasta situatie. Unii devin moralizatori, iar altii defaimatori, fiecare avandu-si punctul sau de vedere. In astfel de imprejurari, lumea reproseaza, indeosebi preotilor, ca ar fi de vina pentru o asemenea decadere morala si spirituala a credinciosilor, pentru ca nu-si fac datoria sau nu isi urmeaza vocatia de adevarati pastori sufletesti. In ultima vreme Biserica s-a confruntat si a fost influentata de asa-zisele curente de globalizare, neputand sa se determine in mod clar, fara confuzii, coordonatele slujirii crestine.
O multime de factori au determinat Biserica in ultima vreme sa se preocupe mai mult de relatia in care se afla cu lumea. Preocupata sa raspunda marilor aspiratii ale lumii contemporane in continua schimbare, Biserica si-a insusit in mod firesc problematica sociala. Adevarul este ca Biserica trebuie sa gaseasca noi forme de pastoratie si etica, adecvate procesului de innoire, la care sunt supuse toate elementele vietii bisericesti: institutii, cult, morala, spiritualitate, organizare. De aceea parintele profesor Staniloae atragea atentia, considerand ca slujirea aproapelui ,,corespunde unei necesitati care tine de structura ca atare a Bisericii, si rolul ei este tocmai de a ajuta Biserica sa-si pastreze identitatea ei de comunitate spiritual-sociala, autenticitatea mesajului si functiei ei, in actualitate.” Raspunzand tuturor acuzatiilor aduse de toate aceste Fundatii nonguvernamentale, care zic ca apara drepturile minoritatilor (si in special pe cele sexuale) le voi aduce urmatorul argument: la baza slujirii Bisericii in societate, sta principiul ca ea este intemeiata sa devina ,,constiinta morala a oamenilor”. Intr-un cuvant, Biserica Ortodoxa, in relatia ei cu lumea, nu adopta ,,atitudinea triumfalista, adica de dominare a lumii, nici pe cea de negare a lumii si nici pe cea de rezerva si de resemnare in fata lumii. Dimpotriva, Ortodoxia are o atitudine realista adecvata fiecarui monent istoric al evolutiei complexe a societatii.”
Ne punem de multe ori intrebarea: De ce credinciosii nostri cerceteaza tot mai putini biserica? Este o intrebare la care trebuie sa dam un raspuns, tinand cont de anumiti factori precum mediul si imprejurarile timpului. Trebuie sa tinem cont de sectarism, introdus si sprijinit de straini, cu scop de destramare nationala si fiintiala a neamului nostru. Sectantii ne-au stricat sarbatorile, posturile, datinile, legile Bisericii noastre stamosesti, la care poporul tinand cu tarie si sfintenie, s-a dovedit a fi moral, tare in credinta si iubitor de sfintenie, cercetand Biserica si cerandu-i mereu sfatul. Astazi, in urma influentelor sectare, poporul pretuieste tot mai putin acest tezaur de credinta ortodoxa. Lucreaza in zile de sarbatoare si in duminici, sau de multe ori, in loc sa vina la biserica stau la televizor sau au alte deprinderi patimase. Un alt factor este fuga dupa cele materiale. Lumea cauta sa se imbogateasca pe orice cale, alergand dupa afaceri permanent, dornici de castiguri usoare, de multe ori necinstite, lasand la o parte rugaciunea si uitand de biserica. Insa cea mai multa otrava sufleteasca o gasim in mass-media, in scrierile imorale si literatura scandaloasa a modernitatii din brosuri, reviste, ziare, care fac pe credinciosi sa-si piarda din taria credintei. Ei citesc diferite articole scrise impotriva Bisericii, contra preotilor, contra credintei ortodoxe si in care se aduc defaimari si blasfemii la adresa acestora.
Pe de alta parte, posturile de televiziune abunda in stiri negative la adresa Bisericii, prezentand uneori eronata informatia, sau fara sa precizeze despre care biserica este vorba sau carei biserici apartin preotii care incalca frecvent legea. Sunt vandute stiri senzationale despre diferiti preoti, iar posturile de mass-media nici macar nu se informeaza sa constate daca este adevarata sau falsa stirea si de care cult apartine acel preot. Asfel se incearca o denigrare a Bisericii Ortodoxe, avand drept scop slabirea increderii oamenilor in rolul mantuitor al acesteia si al slujitorilor sai, conducandu-se dupa propriile lor pareri. Scaderea religiozitatii in familie si in scoala, dupa o jumatate de secol de ateism, mai ales in mediul urban, a dus la saracirea sentimentelor si manifestarilor religioase. Din scoala, adeseori, tanarul iese cu indiferentismul in suflet fata de tot ce e sfant si dumnezeiesc.
Aceasta stare sufleteasca ii alimenteaza apoi intreaga viata, devenind cu timpul dusman al Bisericii. In climatul de libertate, gresit inteles, in special tineretul se deda la distractii, de multe ori imorale. Tinerii frecventeaza cluburile si barurile (carciumile) mai mult decat orice loc de cultura, care par lucruri obisnuite sau chiar plictisitoare. Toate aceste imprejurari, care formeaza ,,spiritul vremii” , contribuie, la decaderea morala si instrainarea poporului de Biserica. Pentru starpirea tuturor obiceiurilor rele din sanul Bisericii si pentru readucerea oilor cuvantatoare ratacite in staulul adevaratei Ortodoxii, raspunderea cade in special pe umerii slujitorilor Bisericii. Preotul este dator sa cerceteze cu luare-aminte si sa cunoasca bine starea morala a credinciosilor sai. Numai asa poate diagnostica felul si gravitatea bolilor morale de care sufera acestia.
Ca sa poata influenta viata credinciosilor, preotul trebuie sa patrunda adanc in mediul de existenta al acestora si numai asa poate sa insufle leacul tamaduitor al Evangheliei lui Hristos. Este stiut ca fiecare secol a avut marile lui probleme morale si nici al nostru nu este lipsit de asemenea flageluri intre care se disting alcoolismul, instabilitatea si dezordinea familiala, desfraul cu multitudinea lui de forme, consumul de tutun, consumul de stupefiante etc. Preotul trebuie sa depisteze starea generala a pacatului si apoi sa cerceteze fiecare caz in parte, folosind metoda si limbajul adecvat, ca nu cumva, in loc sa vindece, sa adanceasca si mai mult prapastia raului. In ciuda opiniei dispretuitoare a unor oameni, preotul sa nu evite a cauta si a ramane uneori in legatura cu bolnavii morali fiindca, spune Mantuitorul Hristos: ,,Nu cei sanatosi au nevoie de doctor, ci cei bolnavi. N-am venit sa chem pe drepti, ci pe pacatosi la pocainta”. (Marcu 2; 17)
Tocmai acestia au nevoie de doctor si adesea, simplu fapt ca preotul i-a invrednicit cu atentia si cu prietenia lui, poate sa-i determine la o revenire si la o incredere in valoarea lor. Sa cerem ajutorul lui Dumnezeu ca sa putem duce pe toti fiii Bisericii la limanul mantuirii, constienti ca am implinit cuvantul Mantuitorului: ,,Aratat-am numele Tau oamenilor pe care Mi i-ai dat si cuvantul Tau l-au pazit”. (Ioan 17; 6) Gandindu-ne la credinta si viata Sfintilor Apostoli, care au sfaramat uriase piedici ivite in misiunea lor, noi preotii trebuie sa infruntam toate greutatile pastoratiei, incurajati de cuvintele Mantuitorului: ,,In lume necazuri veti avea; dar indrazniti. Eu am biruit lumea.” (Ioan 16; 33)
Preot David Marian, parohia Nuntasi, Constanta
-
Mersul la biserica - Sfantul Teofan Zavoratul
Publicat in : Invataturi despre mersul la biserica
-
Mersul la Biserica
Publicat in : Editoriale -
Mersul la Biserica
Publicat in : Credinta -
Cele 14 reguli pentru mergerea la biserica
Publicat in : Credinta
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.