Mama surogat

Mama surogat Mareste imaginea.

Mama surogat este privita in zilele noastre ca fiind solutia pentru persoanele care din diverse motive medicale nu reusesc sa aiba copii. Pentru cei care nu stiu, mama surogat este femeia care isi ofera fiinta pentru a gazdui in pantece, copilul unei familii. Ea este o mama de imprumut, pentru ca dupa ce l-a nascut, ea trebuie sa-l daruiasca parintilor biologici.

S-au stabilit cateva conditii minime ca o femeie sa devina mama surogat: sa aiba cel putin un copil propriu, sa fie declarata apt din punct de vedere medical, sa nu depaseasca varsta de 35 de ani si sa aiba minim 20 de ani, daca este casatorita - sotul acesteia nu poate sa fie donator de celule pentru copilul purtat, sa semneze un contract anterior implantarii embrionului, prin care isi da consimtamantul sa-i dea familiei copilul dupa nastere fara a fi remunerata, etc.



Desi mama surogat pare a fi o salvare pentru femeile care nu pot avea copii, ea ridica o serie de probleme. Din moment ce acest copil este conceput de alte persoane si hranit cu sangele mamei surogat, inseamna ca el este mostenitorul unei zestre genetice de la doua persoane. In aceasta situatie, ce relatie exista intre aceasta mama surogat si copilul hranit si purtat de ea in pantece? De vreme ce in aceasta mama surogat pulseaza viata pe care o impartaseste copilului pe care il poarta, ea nu poate fi redusa la statutul de obiect in care s-ar afla un "produs" care asteapta livrarea.

Daca aceasta mama de imprumut stie ca poarta un copil care nu-i apartine, nu ar fi exclus sa intalnim si persoane care accepta acest rol, fara a-si sacrifica timpul si energia, ca acel copil sa fie nascut potrivit asteptarilor parintilor biologici. Chiar daca la inceput vorbim de o persoana sanatoasa mental, nu avem de unde sa stim ce evenimente tragice pot aparea in viata ei, astfel incat sa o faca sa-si neglijeze sarcina - sa ia anumite medicamente, sa consume alcool, si astfel, sa nasca un copil cu anumite handicapuri.

Potrivit Codului familiei, mama care naste este mama naturala. Daca acest Cod are intaietate fata de contractul semnat inainte de implantarea embrionului, inseamna ca pe de o parte mama surogat are dreptul de a pastra copilul pe care il poarta, iar pe de alta parte ca parintii biologici ar trebui sa-l infieze.

Ce se intampla in cazul in care parintii biologici ii cer mamei de imprumut sa avorteze, iar aceasta refuza? Poate fi pedepsita?

Sa nu uitam ca prezenta mamei surogat duce la cresterea comoditatii vietii umane in sine. Nu putine sunt cazurile cand anumite persoane refuza sa aiba copii pe motiv ca isi pierd frumusetea trupului, ca le este teama sa nasca, ca nu-si doresc sa fie partase suferintelor pe care le poate genera o sarcina… E adevarat ca proiectul de lege prevede ca infertilitatea trebuie declarata dupa 12 luni de incercari pe cale naturala sau imediat in cazul in care exista o malformatie anatomica declarata de medic. Dar tinand seama de cate abateri de la lege avem parte, nu cred ca aici vom fi lipsiti de ele. Asa ca nu ar fi exclus ca peste cativa ani, multi copii sa se nasca cu ajutorul mamelor surogat, desi s-ar fi putut naste cu ajutorul mamei biologice.


Daca mama purtatoare va putea primi bani de la parintii biologici ai copilului pentru investigatiile si ingrijirile medicale din timpul sarcinii, pentru mancare, cazare si transport, nu ar fi exclus ca de la aceste drepturi, surogatul sa devina o afacere, in care mamele de imprumut sa se priveasca si sa fie privite ca locatii ce pot fi inchiriate, iar copilul sa fie redus la statutul unui chirias.

Adrian Cocosila
 

.
Pe aceeaşi temă

05 Iulie 2012

Vizualizari: 15672

Voteaza:

Mama surogat 0 / 5 din 0 voturi. 16 review utilizatori.

Comentarii (16)

  • Anda IacobPostat la 2012-09-18 11:43

    Incercati sa fiti putin rationali. Sunt persoane care intr-adevar nu pot face copii, unul din parteneri este sterp si e o realitate pur stiitifica. Cunosc oameni foarte credinciosi care efectiv nu pot da nastere unui copil. Pot fi ei condamnati pentru faptul ca apeleaza la alte metode? Totusi, mama surogat nu este o solutie. Pentru femeile care nu vor sa isi "strice" corpul e un moft ordinar, iar cele care sunt sterpe ar putea apela la adoptie. A adopta un copil este cel mai de pret lucru pe care un om il poate face, pentru ca nu e mama cea care da nastere unui copil ci persoana care il creste. Articolul e bun dar comentariile par a apartine unor oameni total irationali. Spre exemplu, de unde pana unde e malahia pacat strigator la cer??? In cazul asta crima, furtul, tortura, ce sunt? sub nici o forma nu poate aceasta malahie (care in fond si la urma urmei e stimularea placerilor sexuale) sa fie incadrata in aceeasi categorie ca pacatele mentionate mai sus. Cineva spune mai sus ca BOR ar trebui sa ia atitudine in aceasta privinta. De ce?? Nu au ei nici o legatura cu ceea ce se intampla in universul medicinei si nu ar trebui nimeni sa le permita implicarea in chestiuni ce tin de stiinta. BOR-ul sa se ocupe de chestiunile spirituale, care se dizolva treptat si stim cu totii de ce. Una peste alta, eu personal nu as apela la mama-surogat, dar nici nu as condamna pe cei care o fac. Haideti sa dam o sansa evolutiei, rugaciunile sunt bune, dar nu sunt unicul ingredient in reusitele noastre

  • Tudor StefanPostat la 2011-03-17 23:32

    Sigur că ne aflăm din nou în situaţia de a ne judeca semenii. Personal prefer să nu-i judec. Ştiu că acest proces (de a judeca faptele semenilor) supune analizei şi intenţia care stă la baza faptei. Cu alte cuvinte, mi se pare diferit a te mansturba pentru plăcerea în sine sau a te mansturba pentru a da viaţă. Păcatul lui Onan era mansturbarea din prea marea lui dragoste faţă de sine, păcatul fiind risipirea seminţei. Cred că un preot cu puterea vederii în duh ar exprima o părere autorizată.

  • Alina DragomirPostat la 2011-03-17 21:16

    Eu cred ca Biserica Ortodoxa ar trebui sa-si afirme clar pozitia in legatura cu aceste subiecte delicate (mama-surogat,fertilizare in vitro,inseminare artificiala). Acestea sunt conceptii nou aparute in lume,iar ultimele doua se practica si in tara noastra de cativa ani. Biserica catolica si-a exprimat parerea despre ele acum ceva timp,declarandu-le drept lucruri bune,datorita faptului ca intentia este buna: procreerea. Insa,de cate ori n-am auzit noi proverbul "fa-te frate cu d... pana treci puntea!"? Mie mi se par aceste practici nenaturale,impotriva firii (mai ales duhovnicesti) si imorale. E ca si cum ai forta Natura sa-ti dea un copil; e ca si cum L-ai forta pe Dumnezeu sa-ti dea un copil,spunandu-I "daca Tu nu vrei sa am un copil pe cale naturala,lasa ca am sa reusesc eu altfel". Eu cred ca aceste practici vin in contextul tot mai acutei lipse de credinta si de viata intru Hristos din zilele noastre. Vad ca si intre crestinii ortodocsi exista opinii diferite pe aceasta tema. Revin la cele spuse de mine la inceput: Biserica Ortodoxa ar trebui sa ia pozitie si sa-si exprime clar si raspicat parerea in legatura cu acest subiect.

  • claudiu munteanPostat la 2011-03-17 16:25

    DIN START POT SA SPUN CA ESTE UN MARE PACAT,,,,,,,,,,,,,,CEI CARE VOR CU ADEVARAT COPII SA SE ROAGE MULT LA DUMNEZEU SI LA SFINTII LUI....SI NOI AM STAT 5 ANI DE LA CASATORIE SI MEDICII AU SPUS CA N-O SA PUTEM AVEA COPII INCA DINAINTE DE LA CASATORIE SI ACUM AVEM O FETITA PE NUME FILOTEIA............TREBUIE MULTA CREDINTA SI RUGACIUNE .

  • luminita sPostat la 2011-03-17 09:02

    Trebuie sa fiu de acord cu d-na Mariana Paraoanu si cu D-nul Ioan Vlasi ca din start se porneste cu un pacat mare , cu cel al malahiei si atunci acest copil nu este unul binecuvantat.Pentru acesti parinti care nu pot avea copii e nevoie de multa rugaciune,poate ca e o incercare de la Dumnezeu,iar daca in final tot nu se intampla ce isi doresc pot oricand infia un copilas orfan.Nimic nu se face fara voia Domnului, sa nu uitam niciodata asta..Slava lui Dumnezeu si Doamne ajuta!

  • Postat la 2011-03-17 00:44

    este impins prea departe subiectul. pe cine condamnati voi? parintii care doresc copilul? pe femeia care accepta sa le poarte copilul in pantece? negati dreptul la viata l copilului nascut astfel? exista organe ale statului care au obligatia sa nu permita ca aceasta practica sa nu fie o afacere. Parca traiti in pesteri. Este pacat si ce faceti voi condamnand pe cineva care doreste urmasi sau chiar mai mult. sa negati dreptul la viata. Acel copil cu mama surogat, tot de la Dumnezeu are suflet. Sanatate!

  • Cristian TataruPostat la 2011-03-16 23:30

    Nu e rolul meu să judec dacă e păcat sau nu. Dar stau şi mă întreb, dacă un cuplu (soţ şi soţie) nu pot avea copii dintr-un motiv sau altul, nu înseamnă că acel motiv e suficient?!?

  • Mihaela NistorPostat la 2011-03-16 18:54

    Mama surogat este "o mama" a societatii de consum.Este un mare pacat dupa parerea mea din mai multe puncte de vedere: -daca da nastere la mai multi copii(pentru ca primeste niste bani) acestia nu vor fi frati dupa mama? -daca ,copilul nu este frumos si inteligent si...asa cum si-l doresc parintii adoptivi si-l neglijeaza sau...acel copil nu vafi o piedica pentru ei toata viata? -din experinta va pot spune ca acesti copii sunt priviti ca niste trofee de parintii lor, nu ca niste copii narmali cu bune si cu rele. - o mama care nu vrea sa-si strice frumusetea corporala sau nu vrea sa renunte la cariera aceea va renunta dorintele ei pentru copil?

  • Corlleone Emilio Postat la 2011-03-16 18:16

    Care este pozitia religiei Ortodoxe in privinta mamei surogat? Personal nu am dubii ca este pacat.

  • anamaria ciobica Postat la 2011-03-16 16:19

    Exista 2 tipuri de surogat ( din pdv fizic) : - surogat traditional - cel in care mama-surogat ofera si material genetic ( doar tatal din cuplul fara copii fiind donator)- practicat din antichitate. - surogat gestational - mama surogat este doar "purtatoarea" copilului pana la nastere. Nu e vorba despre "copilul-produs" ci despre sansa de a avea un copil. Varianta surogatului gestational poate feri mama genetica de depresia post-natala sau chiar de depresiile cauzate de pierderi de sarcini repetitive. Oricum aceasta practica ofera cuplurilor care isi doresc copii cu adevarat sansa de a duce mai departe materialul lor genetic si nu de a creste copii altor inconstienti. De altfel, vazand comentariile imi dau seama ca ce e necunoscut sau nou sperie si oricum duce la indignarea persoanelor dezinformate sau care doar isi dau cu presupusul. Nu vad de ce acum Biserica ar imbratisa aceasta idee de mama-surogat, intru cat nu cred ca gasim 2-3 exemple in istorie unde Biserica sa fi incurajat procesul de evolutie ( tot ce e stiinta si Biserica explica prin Putere Divina, era pus la zid ca erezie). Asa ca un astfel de articol, nu ma mira, dar e destul de indignant cand vezi comentariile. Pacat, poate domniile voastre ar trebui sa scrieti pe hartie sau sa comunicati oral, in tehnica e " mana diavolului", nu credeti?

  • Liliana EnachePostat la 2011-03-16 13:40

    Mama surogat este un produs al societatii de consum in care traim. Este totodata, o adaptare la legislatia UE, a lumii civilizate care ne obliga sa acceptam printre altele si casatoriile intre persoane de acelasi sex. De ce nu infiiaza unul dintre miile de copii orfani din casele de copii ? Riscurile sau surprizele d.p.d.v. genetic sunt aceleasi si sunt de acord cu autorul articolului pe aceste aspecte. Oamenii acestia, care apeleaza la aceasta procedura pentru a avea un copil, nu cunosc puterea rugaciunii crestine si nu stiu sau nu vor sa accepte vointa lui Dumnezeu. Ana Lili

  • Sinziana MoldovanPostat la 2011-03-16 12:38

    Articolul este interesant si bine scris,ca si celelalte pe care le-am mai citit. Am insa o obiectie: ar trebui sa fiti mai atent cu termenii,mama biologica inseamna acea care da viata,nu acea care creste copilul,deci un cu totul alt sens. La ce va referiti dv. este mama adoptiva. Felicitari pt articole si putere sa continuati asa! Doamne ajuta!

  • lidia herzogPostat la 2011-03-16 12:15

    Nu pot, decat sa subscriu parerii, celor de mai inaintea mea.

  • ioan vlasiPostat la 2011-03-16 11:35

    cu mama asta surogat eu o spun pe scurt, pt. cei care stiu de DUMNEZEU si ce e pacatul. un barbat trebuie sa se masturbeze si de aici pleaca primul pacat

  • Mariana Paraoanu Postat la 2011-03-16 10:12

    "Mama" surogat este solutia pentru femeile, barbatii si medicii fara Dumnezeu! Copiii sunt un dar de la Dumnezeu. Cine nu reuseste sa nasca prunci, sa se roage Domnului, sa tina post si trupesc, sa se curete de pacate si apoi cu rabdare, smerenie si dragoste de Dumnezeu sa astepte raspuns la rugaciunile lor. Exemplul cel mai frumos este dat de Sfintii Parinti ai Maicii Domnului Ioachim si Ana Daca nici asa nu pot naste prunci, atunci poate infia pe cei orfani si pot deveni parinti in duhul lui Iisus Hristos. Aceasta "solutie" = pacat impotriva firii a ajuns sa fie considerat ceva normal....Ganditi-va cate pacate se suprapun: 1. Mandria ca faci ceva mai mult decat Dumnezeu 2. Malahia-pacat impotriva firii, pacat de moarte, strigator la cer- pentru asa zisul tata biologic 3. Se adauga pacatele medicului asa zis dumnezeu 4. Femeia care accepta inseminarea considerata cobai si isi vinde trupul pentru experimente dureroase si multe altele.... Copilul rezultat are cap, corp, maini, picioare dar este produsul omului care se vede dumnezeu, cu multiple influente negative din partea celor participanti la aceasta oroare. Iar cresterea unor astfel de copii sa nu va inchipuiti ca este ceva usor... Este o vorba : "ai grija ce iti doresti, ca s-ar putea sa se implineasca".

  • Daniel PavaleanPostat la 2011-03-16 08:26

    Comparatia copilului cu un "produs" care isi asteapta livrarea este una trista dar foarte adevarata. Din pacate traim intr-o societate de consum in care oamenii au inlocuit tot mai mult pe Dumnezeu cu un alt zeu caruia i se inchina: Banul. Datorita crizei economice prin care trecem deja multe persoane isi vand organe pentru bani. Nu e de mirare sa descoperim in curand diverse afaceri cu mame surogat care poarta sarcini a caror "destinatie" sa-l reprezinte traficul de organe sau altele.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE