Sambata mortilor - Mosii de vara

Sambata mortilor - Mosii de vara

In fiecare an, in sambata de dinaintea Rusaliilor, are loc pomenirea generala a celor adormiti. Anul acesta este savarsita pe 7 iunie. Aceasta pomenire este cunoscuta si sub denumirea populara de Mosii de vara. Termenul "mosi" vine de la "stramosi" si ii are in vedere pe toti inaintasii nostri trecuti la cele vesnice.

Sambata dinaintea Duminicii Pogorarii Duhului Sfant este inchinata celor adormiti pentru ca si ei sa se impartaseasca de darurile Sfantului Duh Care S-a pogorat la Cincizecime peste Apostoli. Lucrarea Duhului Sfant nu-i cuprinde numai pe crestinii din aceasta lume, ci se extinde si asupra celor trecuti la cele vesnice.

Mentionam ca sambata dinaintea Infricosatoarei Judecati, Sambata Rusaliilor si prima sambata a lunii noiembrie sunt randuite pentru pomenirea mosilor si stramosilor nostri, zile cunoscute sub denumirea de Mosii de iarna, Mosii de vara si Mosii de toamna.

Slujba in care se savarseste pomenirea celor adormiti este numita Parastas. Este o slujba prin care preotul si credinciosii se roaga lui Dumnezeu ca sa le ierte pacatele celor trecuti la cele vesnice.

Biserica a decis ca sambata sa fie ziua de pomenire a mortilor pentru ca in aceasta zi Hristos a stat cu trupul in mormant, iar cu sufletul S-a pogorat in iad, ca sa-i elibereze din el pe toti dreptii cei din veac adormiti. Sa nu uitam ca sambata premerge duminicii, ziua Invierii.

Este important sa amintim ca in aceasta zi, cei trecuti la cele vesnice, sunt pomeniti si in cadrul Sfintei Liturghii. Mentionam ca la Proscomidie, preotul scoate particele sau miride din prescura pentru ei. Aceste particele sunt asezate pe Sfantul Disc, alaturi de Sfantul Agnet, care il reprezinta pe Hristos. In cadrul Sfintei Liturghii, Agnetul se preface in Trupul si Sangele Domnului prin invocarea Sfantului Duh. Astfel, miridele (care ii reprezinta pe cei pomeniti), participa la sfintenie prin prezenta lor alaturi de Trupul Lui Hristos de pe Sfantul Disc.

Prin aceste slujbe de pomenire, credinciosii sunt pusi in legatura cu cei trecuti la Domnul, dar le descopera si celor din aceasta lume ca sunt muritori si ca trebuie sa depuna tot efortul spre dobandirea Imparatiei lui Dumnezeu. Pomenirea celor adormiti ne arata dragostea fata de ei, fiind o dovada a faptului ca nu au fost uitati, dar exprima si credinta ca ne vom intalni cu ei la a doua venire a Mantuitorului intru slava.

Prima pomenire sau primul parastas are loc chiar in ziua inmormantarii, socotit a fi primul soroc, la trei zile de a trecerea la cele vesnice. Pomenirea in ziua a treia dupa trecerea la cele vesnice este, de fapt, ziua inmormantarii, pentru ca inmormantarea se face de regula in ziua a treia de la moarte, adica de la despartirea sufletului de trup. Ea se face in cinstea Sfintei Treimi si a Invierii din morti a Mantuitorulu in cea de-a treia zi.

Urmeaza apoi pomenirea la 9 zile, 40 de zile, la trei, sase si noua luni, la un an, din an in an pana la 7 ani, iar dupa aceea, ori de cate ori poate sa o savarseasca.

La noua zile, se face in amintirea celor noua cete ingeresti, rugate sa mijloceasca pentru cel adormit, dar ea aminteste si de ceasul al 9-lea, adica ora 3.00 dupa-amiaza, cand Mantuitorul si-a dat duhul pe cruce. Inainte de a-Si da duhul, Mantuitorul a fost rugat de talharul rastignit de-a drepta Sa, sa fie pomenit in Imparatia Sa. Iar Mantuitorul i-a raspuns: Astazi vei fi cu Mine in Rai. Deci, dupa cum talharul s-a rugat sa fie partas la fericire vesnica, tot astfel facem si noi mijlociri pentru cei adormiti spre a fi partasi Imparatiei Cerurilor.

La 40 de zile (sase saptamani), pentru ca exprima timpul dintre Invierea si Inaltarea Mantuitorului. Dupa cum Mantuitorul a inaltat firea omeneasca asumata la ceruri, tot astfel, ne rugam Lui sa inalte si sufletele celor raposati.

Apoi la 3, 6, 9 luni si un 1 an, spre slava Sfintei Treimi. Toate aceste perioade sunt derivate ale numarului trei, care fac referire la cele trei Persoane al Sfintei Treimi: Tatal, Fiul si Sfantul Duh. Invocam iubirea milostiva a Preasfintei Treimi ca sa-i ierte pacatele celui trecut la cele vesnice.

Precizam ca in aceste zile de pomenire credinciosii aduc la biserica coliva facuta din boabe de grau, care inchipuie trupul celui adormit. Bobul de grau este simbolul Invierii - daca nu este ingropat in pamant si nu putrezeste, acesta nu rodeste, nu inviaza, dupa cum spune Mantuitorul (cf. Ioan 12, 24). Deci, dupa cum bobul de grau, ca sa incolteasca si sa aduca roada, trebuie sa fie ingropat mai intai in pamant si sa putrezeasca, tot asa si trupul omenesc mai intai se ingroapa si putrezeste, pentru ca sa invieze apoi intru nestricaciune.

Slujba Parastasului este insotita de "pomana", adica de o milostenie in numele celor raposati.

Sa ne intareasca Dumnezeu sa fim pururea rugatori pentru ei!

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

26 Mai 2025

Vizualizari: 12358

Voteaza:

Sambata mortilor - Mosii de vara 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact