Leonid Uspensky

Leonid Uspensky

Leonid Uspensky (1902-1987) a insemnat pentru iconografia rusa, ceea ce Photios Kontoglou a reprezentat pentru cea greaca. Prin scrierile si activitatea sa a promovat viziune semnificativa asupra artei iconongrafice: pentru Uspensky icoana este proiectia - in linii si culori - unei experiente a lucrurilor eterne; o experienta personala: aceea a unui persoane, a unui membru ce traieste in Biserica, Trupul tainic al lui Hristos. Redescoperirea si raspandirea acestei viziuni asupra icoanei, pusa in umbra pentru o lunga perioada de timp, a fost principala vocatie a vietii sale.

Uspensky a activat in trei directii: istorie, teologie si pictura. A studiat si insusit indelungata istorie a artei crestine, in general, si a icoanei ,in particular. El a explicat insemnatatea viziunii teologice din spatele dezvoltarii istorice a icoanei. Lucrul cel mai important este ca a reusit sa transpuna aceasta viziune prin pictura, in icoanele sale.

Leonid Uspensky

Leonid Uspensky – viata si activitatea

Leonid Alexandrovich Uspensky s-a nascut in 1902 in satul Golaia Snova din Rusia. Cum cea mai apropiata scoala de satul natal se afla in Zadonsk, la 70 de kilometri distanta, tanarul Ouspensky a fost nevoit sa studieze acolo, intorcandu-se acasa doar in perioadele de vacanta.

Studiile sale au decurs normal pana in 1917, cand evenimentele petrecute in Rusia, din timpul Primului Razboi Mondial, au afectat  si scoala in care studia. In acele vremuri tulburi Uspensky era un ateist convins. Nu de putine ori, cum el insusi marturisea, a intrat in casele crestinilor ortodocsi pentru a arunca icoanele pe fereastra.

Leonid Uspensky

Impreuna cu alti cinci colegi, a incercat sa paraseasca scoala pentru a se inrola in Armata Rosie, insa, au fost respinsi, din cauza varstei prea mici. Un an mai tarziu Uspensky a fost acceptat in armata, iar in 1918 a fost trimis in razboi. Supravietuieste razboiului ajungand in Bulgaria, unde lucreaza ca miner pana in 1926.

Va semnea un contract pentru a lucra in Franta, unde avea sa cunoasca doua persoane care vor juca un rol important in viata sa – prima sa sotie, de asemenea artista, si Georgii Ivanovich Krug, viitorul monah Grigorie. In timp ce casatoria s-a dovedit de scurta durata, prietenia cu Georgii Ivanovich a ramas pana la sfarsitul vietii.

Leonid Uspensky

In Franta  invata pictura laica, ajungand sa se intretina din banii castigati din comenzile unor magazine de imbracaminte din Paris, carora le desena modelele vestimentare. De aici si pana la pictarea primei sale icoane nu a fost cale lunga. Ouspensky a acceptat provocarea unui prieten, de a realiza o icoana. Imediat dupa ce a finalizat-o, Uspensky a distrus-o, dandu-si seama ca este nereusita.

Treptat, interesul sau pentru icoane a crescut, si de asemenea, interesul pentru credinta ortodoxa. In timp, el si Georgii Ivanovich, au luat hotararea de a parasi pictura laica, si de a se dedica iconografiei. Uspensky primeste primele lectii de pictura bisericeasca de la pictorul rus Fyodorov. Mai tarziu a luat decizia de a studia de unul singur, deoarece nu avea bani pentru a plati lectiile. In aceea vreme, magazinele de antichitati din Paris detineau multe icoane vechi si frumoase. Uspensky le studia timp de cateva ore, contemplandu-le duhovniceste. Mai tarziu, avea sa spuna ca aceste icoane vechi au fost adevaratii sai profesori.

Leonid Uspensky

In 1930 urmeaza lui Georgii Ivanovich si se alatura Asociatiei teologilor ortodocsi, intelectuali si artisti din Paris ,cunoscuta sub numele de “Fratia  Sfantului Fotie.” Aici avea sa devina un apropiat al teologului Vladimir Lossky, si al fratilor Maxim si Evgraf Kovalevsky.

In cadrul Institutului teologic Sfantul Dionisie, al carui rector era Vladimir Lossky, lui Uspensky i-a fost incredintat cursul de iconografie. Deoarece in acea perioada pictura iconei era gresit inteleasa, Ouspenky va scrie in 1948 “Icoana, viziune a lumii spirituale”, o mica brosura in limba franceza, in care erau explicate unele aspecte ale artei iconografice. Aceasta lucrare, citita si de renumitul iconograf Photios Kontoglou, a fost publicata si in limba greaca, in doua editii.

Leonid Ouspensky

In 1952, cartea ”Sensul icoanei”, scrisa de Leonid Uspensky si Vladimir Lossky, a fost publicata in Elvetia, atat in limba germana, cat si in engleza. In 1954 Patriarhia Moscovei a initiat cursuri pastorale despre teologia icoanei, pe care i le-a incredintat tot lui Uspensky. Acest curs a constituit fundamentul cartii “Teologia icoanei, volumul I, publicat in limba franceza, de catre Exarhatul Parisului in 1960. Un nou volum din “Teologia icoanei” a aparut apoi in 1980, fiind tradus in mai multe limbi.  In tot acest timp, Uspensky a scris numeroase articole in diferite reviste teologice.

Uspensky avea o mare capacitate de munca. Petrecea 14-15 ore din zi , pictand icoane, restaurand, realizand ferecaturi sau scriind.

A murit pe 12 decembrie 1987 fiind inmormantat in cimitirul rusesc din Paris, Sfanta Genevieva.

Leonid Uspensky

Leonid Uspensky a pictat numeroase icoane, caracterizate de o tehnica desavarsita, puritatea stilului, si profunzimea expresiei teologice si spirituale. Aceste icoane sunt raspandite in diverse biserici si in colectii private.

Pentru mai mult de 40 de ani, Ouspensky a predat iconografia in Paris, ucenicilor veniti din intreaga lume. De nenumarate ori acestia au auzit : “Icoanele vechi sunt cei mai buni profesori.” Unii dintre acesti elevi au fondat scoli de iconografie in tarile lor de origine, raspandind stilul iconografic al lui Uspensky, in intreaga lume ortodoxa.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

04 Iulie 2012

Vizualizari: 6017

Voteaza:

Leonid Uspensky 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact