Postul este o manifestare a dorintei noastre de a ne petrece viata impreuna cu Dumnezeu. Mai ales in vremea postului ne marturisim pacatele si ne aratam dorul de a dobandi iarasi desfatarile raiului, de care ne-am lipsit, prin neascultare si caderea in pacat.
Desi sunt perioade de nevointa, in care renuntam de bunavoie la mai toate desfatarile trupesti, posturile cuprind si anumite zile in care se face "dezlegare" la unele alimente, precum untdelemn (ulei), vin, fructe de mare si peste. Credinciosii care nu au la indemana cartile bisericesti, unde sunt mentionate aceste dezlegari, le pot afla din calendar.
Aceste "dezlegari" nu sunt imuabile, precum dogmele, ci ele pot fi actualizate in orice vreme, potrivit hotararii Sfantului Sinod. In acest sens, parintele Ene Braniste spune: "Dezlegarile vin din hotararile canonice privitoare la posturi, care nu au caracter de dogma, adica nu trebuie privite ca niste reguli absolut neschimbate si eterne, ci fac parte din normele bisericesti cu caracter moral-disciplinar, care au fost formulate de autoritatea bisericeasca in functie de nevoile, imprejurarile si evolutia vietii religios-morale a credinciosilor si care pot fi deci anulate, modificate sau atenuate de aceeasi autoritate, la nevoie."
Se cuvine sa precizam faptul ca, pe de o parte, postul nu-si pierde integritatea sau calitatea prin aceste "dezlegari", indiferent daca acestea sunt precizate in calendar sau, in cazuri aparte, sunt hotarate de preotul duhovnic, iar pe de alta parte, "dezlegarile" nu au un caracter obligatoriu, care sa constranga la implinirea lor, ci sunt randuite "spre mangaierea si intarirea credinciosilor", spre a posti in continuare cu aceeasi nadejde a primirii darurilor mult dorite. Astfel, cu binecuvantarea duhovnicului, spre a nu fi motivati de mandrie, credinciosii pot sa nu manance ulei, vin sau peste in zilele randuite.
Dezlegari in Postul Sfintelor Pasti
Avand in vedere ca Postul cel Mare aminteste de Patimile si Rastignirea Mantuitorului nostru Iisus Hristos, acesta se tine cu multa asprime, cu mancaruri intocmite fara ulei, din legume, fructe si seminte. Mai mult, in prima si ultima saptamana a postului se ajuneaza si se mananca mai putin, dupa ravna si puterea fiecaruia.
Pentru ca Postul Sfintelor Pasti este cel mai aspru post al Bisericii Ortodoxe, in zilele in care se savarseste Sfanta Liturghie (sambata si duminica) sau se praznuiesc anumiti sfinti, canoanele Bisericii au randuit anumite dezlegari alimentare. In zilele amintite, in biserici si manastiri se face priveghere, iar aceasta nevointa suplimentara necesita si o oarecare putere trupeasca. Deci, pe langa bucuria zilelor respective, aceste "dezlegari" au fost randuite si pentru slabiciunea trupului nostru, spre a capata puterea necesara continuarii postului.
In acest post se face "dezlegare" la untdelemn, la vin si, mai rar, la peste. Untdelemnul si vinul sunt doua alimente de baza in hrana noastra. Doar postind si fara ulei ne putem da seama de valoarea acestuia in alimentatia noastra. Uleiul da gust mancarurilor si ne intareste trupul, ca si vinul, aceste doua alimente fiind adesea asemanate unor medicamente naturale, daruite omului de catre Dumnezeu.
Se consuma untdelemn (ulei) si vin in zilele de sambata si duminica, dupa Sfanta Liturghie, precum si in zilele in care sunt randuite sarbatori insotite de semnele "cruce rosie" sau "cruce neagra", daca acestea nu cad in prima sau ultima saptamana a Postului Mare, care sunt saptamani de ajunare si post aspru. Se mai face dezlegare la vin si in ziua de joi, in saptamana a cincea a postului, dupa ce (miercuri) se citeste in intregime Canonul Sfantului Andrei Criteanul, si in Joia Mare (?), cand s-a petrecut Cina cea de Taina.
In aceasta perioada pot cadea urmatoarele sarbatori mai importante (cruce rosie sau neagra): Sfantul Mucenic Haralambie (10 februarie), Intaia si a Doua Aflare a Capului Sfantului Ioan Botezatorul (24 februarie), Sfintii Ioan Casian si Gherman din Dobrogea (28-29 februarie), Sfintii 40 de Mucenici (9 martie), Buna Vestire (25 martie), Sfantul Ierarh Calinic de la Cernica (11 aprilie), Sfantul Mucenic Sava de la Buzau (12 aprilie), Sfantul Ierarh Pahomie de la Gledin (14 aprilie), Sfantul Ierarh Teotim al Tomisului (20 aprilie), Sfantul Mare Mucenic Gheorghe (23 aprilie), Sfintii romani de pe 24 aprilie, Sfantul Cuvios Vasile de la Poiana Marului (25 aprilie), Sfantul Ierarh Atanasie Patelarie (2 mai) si Sfantul Cuvios Irodion de la Lainici (3 mai).
In acest post se face "dezlegare" la peste doar de doua ori: in ziua de 25 martie, cand se praznuieste Buna Vestire, si in duminica a sasea din post, a Floriilor, cand se praznuieste Intrarea Domnului in Ierusalim.
Teodor Danalache
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.