Pastorala la Invierea Domnului - 2014

Pastorala la Invierea Domnului - 2014

 † NICOLAE
din mila lui Dumnezeu
Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi
Iubitului cler si dreptmaritorilor crestini,pace si bucurie sfanta de la Hristos Domnul cel Inviat,
iar de la noi arhiereasca binecuvantare.

Astept invierea mortilor si
viata veacului ce va sa vina.(Crezul)

Prea Cucernici Parinti,
Iubiti Credinciosi,
Hristos a inviat!

De 2000 de ani ne salutam in aceasta dimineata sfanta cu aceste cuvinte care vestesc o mare minune, biruinta vietii asupra mortii, minune petrecuta in timp si intr-un loc anume, dar cu implicatii peste timp si dincolo de lumea pe care o cunoastem. Prin aceasta salutare vestim evenimentul istoric al Invierii Mantuitorului, dar si marturisim credinta ca acest eveniment are valoare pentru noi acum si in vesnicie.

Sf.

Apostol si Evanghelist Matei ne descrie prima intalnire a lui Hristos cel Inviat cu valoare de eveniment istoric: Iar plecand ele in graba de la mormant, cu frica si cu bucurie mare au alergat sa vesteasca ucenicilor Lui. Dar cand mergeau ele sa vesteasca ucenicilor, iata Iisus le-a intampinat zicand: Bucurati-va! Iar ele, apropiindu-se, au cuprins picioarele Lui si I s-au inchinat. Atunci Iisus le-a zis: Nu va teme-ti. Duceti-va si vestiti fratilor Mei ca sa mearga in Galileea si acolo ma vor vedea. (Mt. 28, 8-10). Știm ca acestei intalniri s-au adaugat altele care statornicesc un adevar istoric, faptul ca Hristos, cel ce a primit moartea pe Cruce si a fost asezat in mormant, a inviat a treia zi. Valoarea istorica a acestui eveniment este asigurata de multimea marturiilor celor care l-au intalnit pe Hristos ridicat din mormant.

Parintele Dumitru Staniloae explica perspectiva in care trebuie inteles acest eveniment istoric: ”Daca persoanele carora le-a aparut Hristos cel Inviat sunt persoane istorice, prin ele s-a putut verifica dupa toate regulile metodei istorice, daca nu modul Invierii lui Hristos si caracterele trupului Lui Inviat, in orice caz faptul Invierii” (Teologia Dogmatica). Invierea lui Hristos este un eveniment ce depaseste istoria obisnuita a omenirii prin faptul ca desfiinteaza mersul omului catre moarte. Dar prin participarea unor persoane legate de anumite locuri, timpuri si imprejurari, acest eveniment meta-istoric atinge istoria. Daca vedem istoria ca o repetitie riguroasa a fenomenelor de acelasi fel, Invierea lui Hristos marcheaza o deschidere a istoriei catre o ordine mai presus de cauzalitatea strict imanenta, spune mai departe Pr. Staniloae. ”Invierea este singurul eveniment care dovedeste nu numai ca istoria se face cu colaborarea unor puteri mai presus de puterile umane, ci si ca istoria e destinata sa fie ridicata intr-un plan superior, in planul vietii incoruptibile, in planul pnevmatizat unde domneste libertatea spiritului uman, nu procesele uniforme ale naturii.” Invierea a schimbat cursul istoriei umanitatii si i-a dat sensul vesniciei. Invierea a introdus in timp pe Cel fara de timp, pe Cel vesnic. Hristos a intrat intr-o anumita legatura cu istoria, dar si persoanele istorice au primit capacitatea de a sesiza realitatea faptului meta-istoric al Invierii.

Aceasta schimbare introdusa in istorie o putem experimenta si noi, la 2000 de ani de la evenimentul Invierii. Ceea ce ne vestim unii altora nu este numai un eveniment al istoriei, ci este noua realitate a vietii noastre in istorie. Sf. Apostol Pavel ne incredinteaza ca, cu Hristos am inviat si noi: ”Dumnezeu, bogat fiind in mila, pentru multa Sa iubire cu care ne-a iubit, pe noi cei ce eram morti prin greselile noastre, ne-a facut vii impreuna cu Hristos - prin har sunteti mantuiti! Si impreuna cu El ne-a sculat si impreuna ne-a asezat intru ceruri, in Hristos Iisus, ca sa arate in veacurile viitoare covarsitoarea bogatie a harului Sau, prin bunatatea ce a avut catre noi intru Hristos Iisus” (Ef. 2, 4-7). Am inviat cu Hristos si traim o viata noua. Invierea lui Hristos este izvor de viata dumnezeiasca pentru noi in viata pamanteasca, izvor de putere, de curatire si de sporire in comuniune cu Dumnezeu si cu semenii. ”Sa ne curatim simtirile si sa vedem pe Hristos stralucind cu neapropiata lumina a Invierii” spune o cantare de la Utrenia Sf. Pasti. Il intalnim si noi pe Hristos cel Inviat in Sf. Euharistie si aceasta intalnire lucreaza schimbarea noastra, trecerea noastra la viata cea noua.

La rugaciunile dupa impartasire preotul spune rugaciunea: ”O, Pastile cele mari si prea sfintite, Hristoase; O, Intelepciunea si Cuvantul lui Dumnezeu si Puterea. Da-ne noua sa ne impartasim cu Tine, mai cu adevarat in ziua cea neinserata a Imparatiei Tale.” Desavarsita intalnire cu Hristos va fi la sfarsitul veacurilor, in Imparatia cea vesnica a lui Dumnezeu. Marturisind faptul istoric al Invierii, petrecand cu Hristos cel Inviat timpul acesta al vietuirii pamantesti, crestinii se roaga in acelasi timp sa vina Imparatia, in rugaciunea Tatal nostru, si marturisesc asteptarea invierii celei de obste si viata cea vesnica in Crezul. Istoria in care a avut loc evenimentul Invierii Domnului se va implini la cea de-a doua venire a lui Hristos. Istoria este domeniul miscarii spre desavarsire, nu al desavarsirii, este domeniul nedeplinei descoperiri, spune Pr. Staniloae. Sf. Pavel ne spune ca ”insusi Domnul, intru porunca, la glasul arhanghelului si intru trambita lui Dumnezeu, Se va pogori din cer” (1 Tes. 4, 16), ca acest eveniment va avea loc ”deodata, intr-o clipeala de ochi la trambita cea de apoi” (1 Cor. 15, 51). Istoria va afla un sfarsit care va marca ziua cea neinserata a Imparatiei lui Dumnezeu.

Prea Cucernici Parinti, Iubiti Credinciosi,
Marturisind Invierea Domnului ca fapt istoric ce se va descoperi intru desavarsire la cea de-a doua venire a lui Hristos se cuvine sa patrundem sensul istoriei si al lumii in care traim. Istoria noastra este cea a tulburarilor, a ”proorocilor mincinosi, a inmultirii faradelegii si a racirii iubirii” (Mt. 24, 11-12). Dar Hristos insusi ne invata sa staruim in rabdare si in implinirea misiunii caci astfel ne vom mantui. Pe Dumnezeu cel pogorat in istorie, pe Dumnezeu-omul cel ce a biruit moartea si a inviat, pe Acela il vestim si suntem inca patrunsi de nadejde.
Caci nadejdea nu ne vine de la om, nici de la lume, ci de la Biruitorul mortii si Daruitorul vietii celei vesnice. Cu aceasta nadejde se cuvine sa ne vestim mereu ca Hristos a inviat!

Va imbratisez in Hristos Domnul Cel Inviat si va urez Sarbatori fericite cu sanatate, pace si bucurii in familii si in parohii!

Al vostru frate intru rugaciune catre Dumnezeu,

† NICOLAE

Chicago, Praznicul Invierii Domnului, 2014

.
Pe aceeaşi temă

10 Aprilie 2014

Vizualizari: 1388

Voteaza:

Pastorala la Invierea Domnului - 2014 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact