Pastorala la Nasterea Domnului 2011 - IPS Teofan

Pastorala la Nasterea Domnului 2011 - IPS Teofan

Copiii - bucurie si frumusete in familie. Scrisoare pastorala la sarbatoarea Nasterii Domnului 

Iubitilor preoti din parohii, 
cuviosilor vietuitori ai sfintelor manastiri si 
dreptcredinciosului popor al lui Dumnezeu 
din Arhiepiscopia Iasilor: har, bucurie, iertare si 
ajutor de la Dumnezeu Cel in Treime preaslavit – 
Tatal, Fiul si Duhul Sfant!

"Iata eu si pruncii pe care mi i-a dat Dumnezeu.” (Isaia 8,18)

Iubiti fii si fiice intru Hristos Domnul,

Am ajuns, cu mila lui Dumnezeu, la marele Praznic al Nasterii Domnului. Colindatorii bat la usa sufletelor noastre pentru a ne impartasi vestea cea buna a Nasterii lui Hristos din Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu prin adumbrirea Duhului Sfant. Inimile si glasurile curate ale copiilor purta-tori de colind sfant ne marturisesc adevarul ca Dumnezeu S-a coborat pe pamant si a locuit printre noi pentru a ne ridica la ceruri, facandu-ne partasi vietii celei vesnice si nestricacioase.

Cu ochii credintei vedem pe Maica Domnului cu Pruncul in pantece calatorind de la Nazaret spre Betleem, vedem pestera cea saraca in care S-a nascut dumnezeiescul Prunc. Prin ochii credintei asistam la primele zile traite de Hristos printre noi, oamenii: il insotim ca prunc in Ierusalim la opt si la patruzeci de zile de la nastere, il insotim in Egipt fu-gind de mania ucigatoare de prunci a lui Irod, iar apoi in drumul de intoarcere catre Nazaretul Galileii. 

Toate aceste momente legate de nasterea si copilaria lui Hristos trezesc in noi dorul dupa puritatea copilariei, dupa caldura unei familii in care domneste bucuria, armonia si pacea, dorul dupa o viata curata si sfanta pe care o aflam in fiecare copil nou nascut in lume, deoarece "copilul este mai aproape decat noi de firea lucrurilor, mai aproape de Dumnezeu” (1).

Iubiti frati si surori intru Hristos Iisus Domnul,

La Nasterea lui Hristos, toate s-au umplut de bucurie. Ostirile ceresti, laudandu-L pe Dumnezeu, cantau: "Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire!” (2). Pastorii, primind minunata instiin-tare de la inger: "Va binevestesc voua bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Ca vi s-a nascut azi Mantuitor, Care este Hristos Domnul” (3), vazandu-L pe Prunc, s-au intors la turmele lor "slavind si laudand pe Dumnezeu pentru toate cate auzisera si vazusera” (4). Magii din Rasarit, purtatori de alese daruri, ajungand in fata dumnezeiescului Prunc, "s-au bucurat cu bucurie mare foarte” (5).

De ce, oare, aceasta bucurie mare? Pentru ca "Prunc, zice Profetul, s-a nascut noua, un Fiu s-a dat noua, a Carui stapanire e pe umarul Lui si se cheama numele Lui: inger de mare sfat, Sfetnic minunat, Dumnezeu tare, biruitor, Domn al pacii, Parinte al veacului ce va sa fie” (6).

Aceeasi bucurie suntem chemati sa o traim si astazi de praznicul Nasterii Domnului. "Sa se bucure cerul, rostesc imnele Bisericii, sa se veseleasca pamantul! Ca S-a nascut Mielul lui Dumnezeu.” (7) "Veseliti-va, dreptilor, ceruri, bucurati-va, saltati, muntilor, caci S-a nascut Hristos.” (8) "Puterile cerurilor se bucura si pamantul cu oamenii se veselesc” (9), caci "Domnul Iisus nascandu-Se din curata Fecioara, toate s-au luminat” (10).

Aceeasi sfanta bucurie legata de Nasterea Domnului se prelungeste in viata fiecarui om atunci cand acesta marturiseste si traieste, adanc si constient, taina coborarii lui Dumnezeu pe pamant, moartea si invierea Sa. impartasindu-se cu Sfintele Taine, adica cu Hristos Cel nascut in Betleem, mort si inviat din morti, omul se naste din nou, renaste la o viata noua altoita in Dumnezeu, devine "faptura noua” (11). Pentru aceasta nastere din nou, renastere in Duhul, omul se bucura cu bucurie sfanta, bucurandu-Se si Hristos impreuna cu Preacurata Sa Maica, cu ingerii si cu sfintii toti.

Bucurie mare a fost, asadar, atunci cand S-a nascut dupa trup Fiul lui Dumnezeu. Bucurie mare este si atunci cand omul se intoarce la Dumnezeu, renascand duhovniceste. Mai exista insa o bucurie, izvorata din bucuria Nasterii Domnului si din bucuria renasterii intru Hristos a omului, si anume bucuria venirii pe lume a unui copil. 

Asupra acestei sfinte, mari si binecuvantate bucurii a nasterii de prunci dorim a ne opri o clipa astazi, in ziua de praznic a Nasterii Domnului.
Nasterea de prunci a fost considerata de-a lungul vremii in toate traditiile popoarelor o mare binecuvantare de la Dumnezeu revarsata asupra tatalui, mamei, fratilor si surorilor mai mari, asupra intregii familii.

Zdruncinandu-se adanc temeliile spirituale ale umanitatii in ultimele veacuri, nasterea de copii si-a pierdut mult, in constiinta multora, din aureola sa de har, bucurie si binecuvantare. Cautarea unei vieti cat mai comode si lipsite de grija, diminuarea sau chiar pierderea simtamantului jertfirii pentru celalalt in viata de familie duc la limitarea nasterilor la unu sau cel mult doi copii. Aceste manifestari, incurajate de legislatii permisive in ceea ce priveste avorturile, de comercializarea produselor anticonceptionale, care tot abortive sunt, de politici educationale distructive in privinta nasterii de prunci, prin mass-media si nu numai, sunt, in cele din urma, consecinta instrainarii omului de Dumnezeu si expresia lipsei de nadejde in purtarea Lui de grija. 

Iubitii mei fii si fiice duhovnicesti,

in aceste zile de praznic, pline de bucuria Nasterii lui Hristos, este bine sa fim patrunsi de adevarul ca aducerea pe lume a unui copil este izvor de bucurie, de bine si de binecuvantare pentru intreaga familie. Sa intrebam mamele in varsta si pe sotii lor, care au adus pe lume multi copii, si ne vor spune ca nu regreta nici un moment faptul de a fi avut o familie numeroasa. Vor zice ca a fost greu, au fost si momente de cumpana, dar acum, spre apusul vietii pamantesti, se bucura ca au avut multi copii. Sa intrebam si femeile sau barbatii in varsta care n-au avut copii si toti, aproape toti, vor marturisi tristetea de a fi fost lipsiti de copii sau de a se fi lipsit ei insisi, prin avort sau anticonceptionale, de nasterea de prunci.

Sa privim la familiile care si astazi au, prin mila Domnului, multi copii. Le este greu, au dificultati materiale mari, dar bucuria le este pe masura in cele mai multe cazuri. Copiii se ajuta unul pe altul, se obisnuiesc de mici cu greutatile vietii, devin mai curajosi in fata obstacolelor, caci au experimentat de mici depasirea lor. in asemenea familii, dragostea intre frati si surori este mare, spiritul de jertfa le defineste viata, se multumesc cu putin, sunt mai generosi, altruisti si, in genere, accepta mai usor unele privatiuni sau neimpliniri personale. Relatia lor cu parintii este frumoasa: ii ajuta, ii inteleg, ii iubesc.

Cele spuse mai sus nu sunt imaginare, nu sunt inventii, cum poate ar gandi cineva, ci sunt izvorate din constatari personale, din viata unor familii de preoti sau de credinciosi cu multi copii, familii care impodobesc si astazi unele parohii ortodoxe din tara si din strainatate. in aceste familii, in ciuda aparentelor, bucuria este la ea acasa. Sunt uneori lipsuri, alteori dorinta de a avea bunuri materiale mai multe, sunt nopti nedormite si momente de cumpana, dar bucuria de a fi multi, de a fi impreuna, de a fi sub ocrotirea lui Dumnezeu este imensa.

"Iata eu si pruncii pe care mi i-a dat Dumnezeu” (12), pare sa spuna mama nascatoare de multi copii, precum Isaia profetul odinioara. "Din gura pruncilor si a celor ce sug ai savarsit lauda, pentru vrajmasii Tai, ca sa amutesti pe vrajmas si razbunator”, pare sa spuna impreuna cu imparatul David (13) tatal ocrotitor al familiei cu multi copii. Tot el se fericeste, vazandu-se inconjurat de fii si fiice, zicand: "Fericit este omul care-si umple casa de copii; nu se va rusina cand va grai cu vrajmasul sau in poarta” (14). si mai presus de toate se aude glasul Mantuitorului Hristos in inima unei familii binecuvantate cu multi copii: "Lasati copiii sa vina la Mine si nu-i opriti, caci a unora ca acestia este imparatia lui Dumnezeu” (15), caci "oricine va primi, in numele Meu, pe unul din acesti copii pe Mine Ma primeste” (16). si "de nu va veti intoarce si nu veti fi precum pruncii, nu veti intra in imparatia cerurilor” (17).

Dreptmaritori credinciosi,

Am ajuns, cu ajutorul lui Dumnezeu, spre sfarsitul anului 2011 de la Nasterea lui Hristos. A fost un an in care Sfantul Sinod al Bisericii noastre s-a aplecat cu mai multa atentie asupra Sfintelor Taine ale Botezului si Cununiei ca fundamente ale familiei crestine. Toti membrii Bisericii au fost chemati ca, intr-un fel sau altul, sa mediteze la perspectiva crestina in ceea ce priveste nasterea, cresterea si educarea copiilor. Nadajduim ca aceasta preocupare a intregii noastre Biserici fata de familia crestina sa aduca roadele asteptate, si anume: tinerii sa-si intemeieze familii crestine ferindu-se de desfranare; in familii sa se nasca, rod al iubirii dintre sot si sotie, pruncii binecuvantati de Dumnezeu; copiii sa fie crescuti in frica de Dumnezeu, iubirea de neam si rusinea de oameni, dupa cuvantul batranilor nostri intelepti de altadata.

Anul Nou, 2012, isi va deschide in curand portile. Vor fi zile bune si mai putin bune, caci viata omului este alternanta de cer senin si furtuna. Daca in anul care vine familiile crestine vor fi mai numeroase, staruind in "credinta, in iubire si in sfintenie”, dupa cuvantul Sfantului Ioan Gura de Aur; daca flagelul avortului, divortului, desfraului sau pacatelor contra firii va inceta sau, cel putin, isi va diminua din prapadul lui distrugator; daca mamele tinere vor da nastere copiilor cu care le-a binecuvantat Dumnezeu; daca rugaciunea va fi staruitoare, savarsirea Sfintei Liturghii mai deasa si cu adanc duh de smerenie si stare de prezenta; daca romanul va intelege ca fara Dumnezeu nu poate realiza nimic frumos, adanc si adevarat, atunci Anul Nou 2012 va fi un "an bineplacut Domnului” (18), adica un rastimp de pace, nadejde, iertare intre invrajbiti, fratietate si nezdruncinata credinta in Dumnezeu – izvorul a tot binele.

In duhul acestei asteptari mantuitoare, rog pe Dumnezeu sa aiba pe fiecare in parte si pe toti laolalta in iubirea milostivirii Sale, sa ne ocroteasca de tot raul si dusmania, sa ne ajute pentru a avea cele de trebuinta ca hrana, casa, loc de munca si cat mai multe familii binecuvantate cu copii multi, frumosi si sanatosi in mintea si trupul lor.

***

Praznicul Nasterii Domnului cu bucurie sfanta!
Anul Nou, 2012, cu rod frumos in familie, in Biserica, in tara si in lume!
La multi, buni, frumosi si fericiti ani!

Al vostru frate intru Hristos si catre Dumnezeu
doritor in rugaciune de tot binele,

† Teofan
Mitropolitul Moldovei si Bucovinei

 


Note bibliografice

1. Ernest Bernea, indemn la simplitate, Editura Anastasia, Bucuresti, 1995, p. 108.
2. Cf. Luca 2,13-14.
3. Luca 2,10-11.
4. Cf. Luca 2,16-20.
5. Matei 2,10.
6. Isaia 9,5.
7. Canonul Utreniei la Nasterea Domnului, Sedealna, glasul al 8-lea, in Mineiul pe Decembrie, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bise-ricii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2005, p. 439.
8. Laudele la Nasterea Domnului, in Mineiul pe Decembrie, p. 446.
9. Ibidem, p. 447.
10. Stihira a doua la "Doamne, strigat-am...”, Vecernia la Nasterea Dom-nului, in Mineiul pe Decembrie, p. 426.
11. Galateni 6,15.
12. Isaia 8,18.
13. Psalmul 8,2.
14. Psalmul 126,5.
15. Marcu 10,14.
16. Marcu 9,37.
17. Matei 18,3.
18. Cf. Isaia 61,2.

20 Decembrie 2011

Vizualizari: 1811

Voteaza:

Pastorala la Nasterea Domnului 2011 - IPS Teofan 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact