Pastorala la Nasterea Domnului - PS Lucian 2012

Pastorala la Nasterea Domnului - PS Lucian 2012

† LUCIAN,
DIN MILA LUI DUMNEZEU EPISCOP AL CARANSEBESULUI

Iubitului cler, cinului monahal si dreptcredinciosilor crestini, binecuvantare, bucurie si pace de la Dumnezeu Cel in Treime laudat: Tatal, Fiul si Sfantul Duh

"Fecioara astazi pe Cel mai presus de fiinta naste si pamantul pestera Celui neapropiat aduce. Ingerii cu pastorii slavoslovesc, iar magii cu steaua calatoresc, ca pentru noi S-a nascut Prunc tanar, Dumnezeu Cel mai inainte de veci.” (Condacul Nasterii Domnului)

Iubiti frati si surori in Hristos Domnul,

Nasterea Domnului este praznicul bucuriei depline si sarbatoarea care a incredintat intreg neamul omenesc despre intruparea Mantuitorului cea vestita de proorocii Vechiului Testament ca izbavitoare pentru lumea cazuta in pacat si moarte. 

Textele liturgice ce alcatuiesc slujba acestei sarbatori sunt creatii ale Bisericii din primele veacuri si constituie adevarate sinteze dogmatice ce caracterizeaza duhul Craciunului. Ele devin astfel relevante nu doar pentru devenirea cultului crestin ci si pentru viata Bisericii si trairea credinciosilor in duhul traditiei. "Densitatea lor doctrinara era de asteptat pentru ca ele evoca intruparea, centrul invataturii crestine, intemeiata pe realitati si evenimente care depasesc intelegerea, sunt extraordinare, miraculoase.”

Dreptmaritori crestini si crestine,

Condacul Nasterii Domnului, pomenit la inceputul acestui cuvant pastoral, este una din minunatele creatii ale Bisericii. Acesta s-a conturat in timp ca o "predica poetica“sau ca o poezie in care s-a transpus dogma. In aceasta forma poetica, invatatura de credinta este mai usor asimilata, pentru ca nu ramane doar la nivelul ratiunii, ci se implineste si statorniceste prin credinta. Ratiunea singura, cu tot apanajul unei exegeze autorizate, nu poate patrunde in intelesul dogmei, care este expresie a misterului dumnezeiesc, descoperit prin revelatie. De aceea e nevoie de suflet si de formele lui sensibile intalnite in imnografia crestina. Condacul Nasterii Domnului incearca sa lamureasca mai ales problemele hristologice in legatura cu Intruparea Domnului, aratand de la inceput ca Cel mai presus de fiinta se naste pe pamant, apoi consemneaza elementele participante la evenimentul Nasterii, fara a omite invataturi despre Maica Domnului. Observam ca un simplu text liturgic, prin adancimea intelesurilor sale, poarta intreaga incarcatura simbolica a sarbatorii intr-un mod inspirat.

Istoria alcatuirii acestui condac vine in sprijinul afirmatiei de mai sus. Sfantul Marcu din Efes istoriseste ca Sfantul Roman Melodul, cel care a compus textul condacului, mergea la priveghere in biserica din Vlaherne. In noaptea dinspre sarbatoarea Nasterii Domnului, intr-unul din anii de la mijlocul secolului al VI-lea, Cuviosul Roman a avut un vis in care i-a aparut Sfanta Fecioara. Maica Domnului i-a inmanat un sul de hartie, i-a poruncit sa-l inghita, iar el s-a supus. Indata dupa acest vis s-a trezit din somn si, simtindu-se insuflat, s-a urcat pe amvon, intonand frumosul condac al Craciunului. In cartile noastre de ritual, poemul pe care Sfantul Roman Melodul l-a compus pentru sarbatoarea Craciunului se gaseste redus la numai doua strofe. Acesta alcatuire, pentru modul special de compunere si pentru adancimea expresiilor teologice, a fost admisa in slujba Bisericii, iar intreg poemul era cantat la masa imparatului, la sarbatoarea Craciunului din fiecare an.

Iubiti credinciosi si credincioase

Continutul condacului din ziua Nasterii Domnului este, dupa cum am vazut, un text inspirat de Dumnezeu si de folos pentru credinta si viata noastra. El vorbeste despre Pruncul Iisus, Fecioara Maria, pastorii, ingerii si magii de la Rasarit, iar cadrul natural in care se desfasoara actiunea este pestera Betleemului. 

Fiecare cuvant al condacului are o semnificatie aparte. Astfel, cuvantul «astazi» sugereaza ca Praznicul se repeta in fiecare an, cand, la vremea potrivita, retraim minunea si taina intruparii Domnului nostru Iisus Hristos. Fecioara Maria naste pe «cel mai presus de fiinta», iar pamintul ii aduce in dar ca locuinta, o pestera. Dintr-o data evenimentul capata proportii cosmice, caci apar cele ceresti care se veselesc impreuna cu cele pamantesti: «ingerii cu pastorii slavoslovesc, iar magii cu steaua calatoresc», iar Dumnezeu cel nascut este un prunc tinar, un copil nou care exista din vesnicie. 

Despre aceste lucruri ne talcuieste Sfantul Ioan Damaschin, care zice: "Iata taria si puterea Pruncului cel de curand nascut, a Domnului nostru Iisus Hristos, caci inca din pruncie Se arata cu adeverire ca este Stapan tare, Dumnezeu tare, Stapanitor. Cu adevarat, puterea lui Dumnezeu intru neputinta se savarseste, pentru ca intru madularele pruncesti cele mici si neputincioase vedem puterea cea mare a lui Iisus Hristos.” Acelasi Sfant Parinte adauga: "Si asa - cu sarutarea Sa, adica cu intruparea - Mantuitorul nostru ne-a nascut spre viata darului si printr-aceasta, intru a Sa pruncie, S-a aratat ca ne este Parinte prea-intelept, si doctor iscusit si prieten prea-iubit. Iata, vezi pruncia lui Hristos, cum Se naste cu putere nebiruita si cu intelepciune neajunsa de minte. Si bine vesteste ingerul pastorilor semnul venirii Mantuitorului in lume: "prunc“, si prunc nu dupa obicei si nu cu nasterea de obste a altor prunci, ci prunc tare si cu pricepere, prunc puternic si intelept.” 

In planul uman, Fecioara Maica este intaia faptura ce a prilejuit aratarea lui Dumnezeu. Pruncul-Dumnezeu este nascut de Fecioara, iar daca o fecioara naste, paradoxul devine evident. Rezulta ca insasi zamislirea Pruncului a fost un act minunat, la fel si nasterea care a pastrat fecioria Maicii. Cuvintele Condacului devin astfel nu doar relatarea unui eveniment, ci si vestirea unei minuni si a unei marturisiri de credinta formulata in corpusul doctrinar al Bisericii. 

In plan dumnezeiesc, dupa expresia Sfantului Grigorie Teologul, Fecioara naste pe "Insusi Cuvintul lui Dumnezeu, mai inainte de veci, Cel nevazut, Cel necuprins cu mintea, Cel fara de trup, inceputul cel fara de inceput, lumina cea din lumina, izvorul vietii si al nemuririi, insemnarea cea intocmai a frumusetii celei dintii (adica a Tatalui), pecetea cea nemiscata (adica neprefacuta), Chipul cel neschimbat, Cuvantul si hotararea Tatalui. El vine la chipul Sau si Se imbraca cu trup pentru trup si Se impreuna cu suflet intelegator pentru suflet.”

Iubiti inchinatori ai Pruncului-Mesia

Condacul Nasterii Domnului are pentru noi, crestinii de astazi, un sens spiritual, ritual si atemporal. Cu totii trebuie sa marturisim in permanenta intruparea Domnului, iar Cuviosul Roman Melodul ne indeamna acum sa retraim ziua binecuvantata a Nasterii si sa o praznuim in fiecare an, ca «in vremea aceea». Asa cum la fiecare Sfanta Liturghie retraim Rascumpararea lui Hristos (Luca 22, 19), prin evocarea unui moment din iconomia intruparii, acum, la Nasterea Domnului, retraim acele vremuri. Astazi, condacul Cuviosului Ro-man ne face martori si contemporani ai evenimentului nasterii, partasi la misterul lui si ne sugereaza conditiile de care trebuie sa ne invrednicim pentru a fi inchinatori ai Intruparii Domnului. Indemul cel mai potrivit la intelesurile condacului praznicului de astazi, prin care putem intra si ramane in duhul Craciunului, poate fi sintetizat in cuvintele colindului: "Veniti crestini la Vifleem!”... "Acolo s-a nascut Hristos.”

Rugam pe Milostivul Dumnezeu sa Va daruiasca belsug de har, Sarbatori binecuvantate si un An Nou inmultit de pliniri duhovnicesti.

Al vostru al tuturor de tot binele doritor, 

† LUCIAN,
Episcopul Caransebesului

20 Decembrie 2012

Vizualizari: 1573

Voteaza:

Pastorala la Nasterea Domnului - PS Lucian 2012 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact