
Două puteri, cu desăvârşire potrivnice una celeilalte, au înrâurire asupra mea: puterea bună şi puterea rea, puterea vieţii şi puterea aducătoare de moarte. Ca puteri duhovniceşti, amândouă sunt nevăzute. Puterea bună, la rugăciunea mea slobodă şi nefaţarnică, alungă totdeauna puterea rea; puterea rea este tare numai prin răul ascuns în mine. Pentru a nu suferi necontenite bântuiri ale duhului celui rău, trebuie să avem mereu în inimă Rugăciunea lui Iisus: Iisuse, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă! Impotriva diavolului, care este nevăzut, stă Dumnezeul Cel nevăzut; împotriva celui tare stă Cel Preatare.
Avându-L pe Hristos în inimă, teme-te să nu-L pierzi pe El, iar odată cu El şi tihna inimii, să nu începi cu amar din nou. Străduinţele de a te lipi de El din nou după cădere vor fi anevoioase şi vor costa multe lacrimi amare. Ţine-te din toate puterile de Hristos, dobândeşte-L şi nu îţi pierde sfânta îndrăznire cea către El.
Hristos, adus în inimă prin credinţă, sade în ea ca pe un tron, dându-i pace şi bucurie. Nu degeaba se spune despre Dumnezeu: Sfânt eşti şi întru sfinţi Te odihneşti.
Toate necazurile mele se petrec în gândul meu nevăzut şi în inima mea nevăzută, drept care am nevoie de Mântuitor tot nevăzut, Care cunoaşte inimile noastre. O, Vârtutea mea, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu! O, Lumină a minţii mele! Pacea, bucuria, lărgimea inimii mele, slavă Ţie! Slavă Ţie, Cel ce mă izbăveşti de vrăjmaşii mei nevăzuţi, ce dau război minţii şi inimii mele şi îmi dau lovituri ucigătoare chiar în izvorul vieţii mele, în locul meu cel mai simţitor!
Cu ochii cei înţelegători ai inimii văd cum II trag în chip gândit în inima mea pe Hristos, cum El intră în ea, liniştind-o şi îndulcind-o dintr-o dată. O, de n-aş rămâne singur, fără Tine, Dătătorule al vieţii mele! Rău îmi e fără Tine...
In rugăciune ţine-te de regula următoare: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece şi n-ai chef să te rogi, opreşte-te, încălzeşte-ţi inima cu oarecare imagine vie - de pildă, cea a ticăloşiei tale, a sărăciei şi orbirii tale duhovniceşti - sau prin gândul la marile binefaceri din fiecare clipă ale lui Dumnezeu fată de tine si de tot neamul omenesc, mai ales faţă de creştini, iar apoi roagă-te fără grabă, cu simţire caldă.
Chiar dacă nu vei reuşi să citeşti toate rugăciunile, n-o să fie nici un necaz, iar folosul din rugăciunea nepripită şi caldă va fi mult mai mare decât dacă ai citi toate rugăciunile, dar în grabă, fără simţire. Voiesc cinci cuvinte a grăi cu mintea mea decât zece mii de cuvinte cu limba. Se înţelege, ar fi foarte bine dacă am putea spune cu simţire la rugăciune şi zeci de mii de cuvinte. Domnul nu-i părăseşte pe cei care se ostenesc pentru El şi stau îndelung înaintea Lui: cu măsura cu care măsoară aceştia, cu aceea le măsoară şi El, şi potrivit cu belşugul cuvintelor adevărate din rugăciunea lor le trimite în suflet belşug de lumină, de căldură duhovnicească, de pace şi de bucurie. Bine este a te ruga vreme îndelungată şi neîncetat, dar nu toţi încap cuvântul acesta, ci cei cărora le este dat: cel ce poate să încapă, să încapă. Pentru cei ce nu sunt în stare să facă rugăciune vreme îndelungată este mai bine să facă rugăciuni scurte,ijiar cu suflet înflăcărat.
Fară ajutor haric tu nu poţi birui nici măcar o patimă, nici măcar un păcat - deci cere totdeauna ajutor de la Hristos, Mântuitorul tău. El pentru asta a şi venit în lume, pentru asta a pătimit, a murit şi a înviat: să ne ajute nouă în toate, să ne dea în Duhul Sfânt putere spre facerea faptelor bune, să ne lumineze, să ne întărească, să ne împace. Spui: „Cum să te mântuieşti când la fiecare pas pândeşte păcatul şi în fiecare clipă păcătuieşti?” Răspunsul este simplu: la orice pas, în orice clipă cheamă-L pe Mântuitorul, adu-ţi aminte de Mântuitorul si te vei mântui, si îi vei mântui şi pe alţii.
Am parte de lumină şi căldură şi linişte când întorc sufletul meu pe de-a-ntregul spre Soarele gândit, Soarele dreptăţii, spre Hristos, Dumnezeul meu. Şi se topeşte gheaţa inimii mele, sunt înlăturate necurăţia şi stricăciunea ei, piere întunericul, fuge moartea duhovnicească, împărăţeşte viaţa cerească, nimic pământesc nu mai are stăpânire asupra mea.
Când te rogi lui Dumnezeu, nu-ţi înfăţişa apropierea Lui decât astfel: gândeşte-te că în fiecare clipă respiri prin El, te mişti, te luminezi, te linişteşti, te mângâi şi te întăreşti - într-un cuvânt, trăieşti - prin El, după spusa Scripturii: Că întru Dânsul viem şi ne mişcăm şi suntem. Cel ce dai tuturor viaţă şi suflare... Aproape de tine este Dumnezeu (Cuvântul), în gura ta şi în inima ta... De vei mărturisi cu gura ta pe Domnul Iisus si vei crede în El cu inima ta, te vei mântui.
Când eşti foarte tânăr sau când trăieşti viaţa umii păcătoase, cunoşti pe Hristos Mântuitorul şi pe vrăjmaşul lui Dumnezeu şi al omenirii - satana - doar după nume şi crezi că Hristos este departe de tine, în cer, iar diavolul este el undeva, numai că nu aproape şi nu în jurul tău; şi chiar dacă auzi că el e rău, crezi că răutatea sa nu te ajunge şi pe tine. Când ajungi însă la vârsta coaptă şi intri în viaţa de nevoinţă, când slujeşti lui Dumnezeu cu conştiinţă curată, atunci încerci în inimă şi jugul cel bun al Mântuitorului, şi jugul cel greu şi nesuferit al satanei, care ne necinsteşte fără cruţare.
Când te rogi Domnului caută cu ochii cei lăuntrici înăuntrul tău, asupra sufletului tău; Domnul este acolo, în gândurile tale şi în mişcările inimii tale, la fel ca în afara ta şi peste tot locul. Aproape de tine este El, în gura Ta şi în inima Ta, nu doar în ceruri sau în adânc.
Inima noastră moare în fiecare zi de moartea duhovnicească. Rugăciunea fierbinte cu lacrimi este înviere a ei, începătură a răsuflării ei. Dacă omul nu se roagă în fiecare zi cu căldură, el moare duhovniceşte grabnic.
Când te va acoperi pe tine, ticălosul, întunericul, îndoiala, trândăvia, deznădejdea, tulburarea - cheamă cu toată inima preadulcele nume al lui Iisus Hristos. In el vei afla toate: şi lumină, şi întărire, şi nădejde, şi mângâiere, şi linişte; vei afla însăşi bogăţia, milostivirea, îndurarea - toate acestea le vei afla într-un singur nume, cuprinse ca într-o bogată vistierie.
SFÂNTUL IOAN DE KRONSTADT
Fragment din cartea "ÎN LUMEA RUGĂCIUNII", Editura Sophia
Cumpara cartea "ÎN LUMEA RUGĂCIUNII"
-
Talcuire la rugaciunea mintii
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti -
Prima mea lectie despre Rugaciunea mintii
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti -
De unde isi are inceputul rugaciunea mintii
Publicat in : Religie -
Rugaciunea mintii sau Rugaciunea inimii
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti -
Rugaciunea mintii si Parintele duhovnicesc
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.