Mormantul din Gradina - Ierusalim

Mormantul din Gradina - Ierusalim

Mormantul din Gradina, dupa cum este cunoscut mai ales in randul protestantilor, este un loc de pelerinaj aflat in afara zidurilor vechiului Ierusalim. De la Poarta Damascului, asezata pe laterala nordica a Ierusalimului, se porneste pe drumul Nablus, pe care se merge 400 de metri. Apoi, facandu-se dreapta, pelerinul afla mormantul cu pricina, asezat pe strada Conrad Schick.

Mormantul a fost descoperit in anul 1867, de atunci el fiind foarte cinstit in lumea protestanta. Acesta se doreste a fi adevaratul loc al ingroparii Mantuitorului, dupa moartea pe Cruce, iar nu mormantul sfant aflat in Biserica Invierii din Ierusalim. Cu toate ca exista nenumarate marturii in favoarea autenticitatii Sfantului Mormant din Biserica Ortodoxa a Invierii, exista inca si astazi persoane convinse ca nu acesta este locul original.

Mormantul din Gradina - scurt istoric

Indoindu-se de autenticitatea Sfantului Mormant, aflat in Biserica Invierii, in secoul al XIX-lea, un numar insemnat de cercetatori au pornit sa caute adevaratul loc al inmormantarii Mantuitorului, adica mormantul original.

Astfel, in anul 1842, cercetatorul Otto Thenius a propus ca loc autentic al rastignirii si al ingroparii Domnului un loc stancos din afara zidurilor Ierusalimului, numit Calvar (Golgota), adica „locul capatanii”.

Mormantul din Gradina - Ierusalim

Mormantul din Gradina a fost descoperit in anul 1867, cand acesta a si fost numit (nu de multi) drept loc al inmormantarii lui Iisus. Motivul acestei numiri s-a bazat mai ales pe localizarea lui in locul crezut a fi Golgota. In sprijinul acestei teorii se pronunta si o piatra funerara din Biserica Sfantul Stefan, a unui diacon Nonnus, care mentioneaza mormantul.

In perioada Evului Mediu, cruciatii au modificat interiorul mormantului si au imprejmuit gradina cu un gard. In cele din urma, locul a fost folosit de ei pe post de grajd. Biserica Anglicana s-a pronuntat si ea in favoarea acestui loc, „Mormantul lui Gordon” devenind „Mormantul din Gradina”.

Este usor de inteles de ce Mormantul din Gradina este un loc de seama pentru evlavia protestanta: este asezat in afara orasului, langa o stanca ce seamana cu un craniu; seamana cu ceea ce ne-am putea inchipui, citind Evanghelia; este mai usor sa meditezi si sa te rogi in aceasta gradina, decat in biserica aglomerata a Sfantului Mormant, din Ierusalim (locul original).

Mormantul din Gradina - Ierusalim

Principalul motiv al alegerii acestui loc drept mormant original este localizarea lui in afara zidurilor Ierusalimului. „Pentru aceea si Iisus, ca sa sfinteasca poporul cu sangele Sau, a patimit in afara portii” (Evrei 13, 12). Astfel, locul numit Mormantul din Gradina este asezat in afara zidurilor, in vreme ce Biserica Invierii (Sfantul Mormant) este asezata in Ierusalim.

Se stie insa ca, in vremea Mantuitorului, orasul nu era atat de extins ca astazi, motiv pentru care locul ortodox al Sfantului Mormant se afla in afara orasului de atunci. Irod Agripa a extins Ierusalimul intre anii 41-44, in urma acestei schimbari locul rastignirii fiind si el inclus in interiorul zidurilor.

Majoritatea cercetatorilor neaga autenticitatea locului numit Mormantul din Gradina. Stanca in care este sapat mormantul (din gradina) a fost folosita pe post de cariera de piatra, in vremea lui Irod Agripa I (37-44).

Potrivit analizelor arheologice, mormantul din gradina dateaza inca din vremea Vechiului Testament (secolele XIX-XVII i.Hr.), in momentul Rastignirii el nefiind un „mormant nou”, dupa cum citim in Sfanta Evanghelie (Matei 27, 60; Ioan 19, 41).

Mormantul din Gradina - arhitectura locului

Intrarea in mormant se face direct din gradina de la baza stancii, pe o usa pe care sta scris: „Nu este aici, ci a inviat!” La baza stancii, de-a lungul peretelui, se afla un culoar sapat in piatra, folosit probabil spre a dirija piatra ce sigila mormantul; nu se stie insa cat de vechi este acesta, el nefiind inca datat.

Mormantul din Gradina - Ierusalim

In interiorul mormantului se afla doua incaperi. Din prima incapere, folosita ca si hol, se face dreapta si se ajunge in camera mormintelor. Aceasta impartire a mormantului este tipica Epocii Fierului (secolele XIX-VII i.Hr.). Spre deosebire de acest tip de mormant, mormintele din vremea Mantuitorului aveau camera principala in spatele holului, iar nu in dreapta, adica in linie dreapta, precum se vede astazi in Sfantul Mormant (Biserica Invierii). De asemenea, acestea din urma erau sapate in perete, fiecare avand deasupra o bolta de piatra.

Usa si ferestrele mormantului dateaza, probabil, din perioada bizantina sau din perioada cruciata. Nasaliile (paturile) din interiorul mormantului au fost sapate in piatra abia in perioada bizantina (secolele IV-VI). Acest lucru arata clar ca primii crestini nu credeau nici ei ca acesta ar fi locul original al inmormantarii Mantuitorului. Pe de alta parte, Sfantul Mormant, aflat in Biserica Ortodoxa a Invierii, a atras atentia si credinta tuturor crestinilor, inca mai dinainte de secolul al IV-lea.

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

18 Martie 2019

Vizualizari: 11769

Voteaza:

Mormantul din Gradina - Ierusalim 4.80 / 5 din 5 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 75.00 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 50.00 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact