A vorbit Iisus despre el insusi?

A vorbit Iisus despre el insusi?

Unul din comentariile-standard acum dinspre lecturile „liberale" ale evangheliilor sună astfel: Iisus, se pare, umbla vorbind despre Dumnezeu; adepţii săi însă, Biserica primară, au umblat vorbind despre Iisus. Această observaţie a format într-adevăr o platformă centrală în pledoaria pentru o relectură liberală a evangheliilor împotriva crezurilor. Crezurile par fixate pe definirea unui lucru de care Iisus însuşi pare să fi fost inocent, şi anume pe natura precisă a relaţiei sale ontologice cu Dumnezeu Tatăl. Iar atunci când citim evangheliile - chiar şi Evanghelia după Ioan -, după care privim spre marile crezuri, această sugestie pare să aibă mai mult decât un simplu grăunte de adevăr. Crezurile definesc şi accentuează un lucru niciodată afirmat în acel mod în evanghelii. Dar, ca multe din punctele în aparenţă marcate ale liberalismului, şi acesta dispare la un examen mai atent. El pare, desigur, o inteligentă demolare a complexului de superioritate al dogmatiştilor. Dar îl înlocuieşte cu propriul său gen de complex de superioritate modern: „Voi, creştini «ortodocşi», sunteţi cu nasul pe sus pentru că credeţi în divinitatea lui Iisus, în timp ce noi, cercetătorii istorici conştienţi, suntem cu nasul nostru pe sus pentru că am descoperit că Iisus însuşi nu a gândit niciodată despre sine în acel fel!" Cultul acordat de Biserică lui Iisus poate fi astfel „expus", se credea, drept o falsificare a ceea ce ar fi spus sau gândit Iisus însuşi. In realitate însă, când ajungem mai aproape, această salvă liberală are un efect nedorit, pentru că Iisus vorbea într-adevăr despre Dumnezeu, dar vorbea despre Dumnezeu tocmai pentru a explica propria sa lucrare a împărăţiei. Acest lucru, cum vom vedea, revine iar şi iar în prezentarea evangheliilor.

Ceea ce nu oferă însă nici o mângâiere „conservatori' lor" care contestă legitimitatea investigaţiei istorice din capul locului: „Nu vrem să trecem dincolo de canon, aşa că ne ţinem de marea Tradiţie!" Problema cu aceasta din urmă e că tocmai marea Tradiţie a accentuat întotdeauna cele patru evanghelii canonice împotriva alternativelor gnostice şi că în cele patru evanghelii canonice, iar nu într-o reconstituire chinuită din spatele lor sau de dincolo de ele, găsim marele accent pus pe venirea împărăţiei lui Dumnezeu în evenimentele vieţii, morţii, învierii şi înălţării lui Iisus. Dar venirea împărăţiei lipseşte în mod scandalos nu numai din marile crezuri, dar şi din „evanghelia" aşa cum este ea privită în Bisericile Reformei. Dacă dorim să ne ţinem de marea tradiţie, ar trebui să fim însă pregătiţi să luăm mai în serios evangheliile.

Am putea chiar stabili această axiomă: atunci când Biserica „ortodoxă" lasă în afară elemente ale învăţăturii ei centrale, ereticii le vor strânge, le vor transforma în ceva nou şi le vor folosi ca să semene îndoială şi necredinţă. Reacţia potrivită la asta, fie în secolul II, fie în secolul XXI, n-ar trebui să fie însă niciodată pur şi simplu respingerea învăţăturii eretice şi continuarea a ce a fost înainte ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Reacţia adecvată e aceea de a privi cu atenţie spre a vedea ce flanc a fost lăsat nepăzit, ce element din învăţătura din mijloc a fost lăsat afară, unde anume n-a fost menţinut echilibrul canonic. Numai atunci ne-am putea propune reîncorporarea acestuia într-o afirmare proaspătă a credinţei creştine deplin înflorite. La urma urmei, o altă axiomă ar putea suna astfel: atunci când Biserica lasă afară elemente din învăţătura ei centrală, ea va supralicita în mod inevitabil alte elemente ale învăţăturii ei centrale pentru a umple golul. Cu alte cuvinte, lăsaţi afară împărăţia şi veţi sfârşi vorbind în „hristologie" mai mult decât este necesar despre natura divino-umană a lui Iisus. Asta nu vrea să spună că învăţătura centrală supralicitată ar fi eronată. In strania providenţă a lui dumnezeu acest lucru poate fi văzut chiar drept un mijloc prin care oamenii au fost conduşi să se concentreze mai intens pe zone vitale. Dar întotdeauna asta poate fi doar o mişcare temporară. Parcaţi, vă rog, Noul Testament într-un loc sigur şi mergeţi într-o plimbare să culegeţi flori în apropiere. Dar asiguraţi-vă că vă întoarceţi la Noul Testament atunci când doriţi să vă continuaţi călătoria.

Nicholas Thomas Wright

Cum a devenit Dumnezeu împărat, Editura Deisis

Cumpara cartea "Cum a devenit Dumnezeu împărat"

Pe aceeaşi temă

16 Decembrie 2015

Vizualizari: 868

Voteaza:

A vorbit Iisus despre el insusi? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iisus hristos mantuitorul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact