A vorbit Iisus despre el insusi?

A vorbit Iisus despre el insusi?

Unul din comentariile-standard acum dinspre lecturile „liberale" ale evangheliilor sună astfel: Iisus, se pare, umbla vorbind despre Dumnezeu; adepţii săi însă, Biserica primară, au umblat vorbind despre Iisus. Această observaţie a format într-adevăr o platformă centrală în pledoaria pentru o relectură liberală a evangheliilor împotriva crezurilor. Crezurile par fixate pe definirea unui lucru de care Iisus însuşi pare să fi fost inocent, şi anume pe natura precisă a relaţiei sale ontologice cu Dumnezeu Tatăl. Iar atunci când citim evangheliile - chiar şi Evanghelia după Ioan -, după care privim spre marile crezuri, această sugestie pare să aibă mai mult decât un simplu grăunte de adevăr. Crezurile definesc şi accentuează un lucru niciodată afirmat în acel mod în evanghelii. Dar, ca multe din punctele în aparenţă marcate ale liberalismului, şi acesta dispare la un examen mai atent. El pare, desigur, o inteligentă demolare a complexului de superioritate al dogmatiştilor. Dar îl înlocuieşte cu propriul său gen de complex de superioritate modern: „Voi, creştini «ortodocşi», sunteţi cu nasul pe sus pentru că credeţi în divinitatea lui Iisus, în timp ce noi, cercetătorii istorici conştienţi, suntem cu nasul nostru pe sus pentru că am descoperit că Iisus însuşi nu a gândit niciodată despre sine în acel fel!" Cultul acordat de Biserică lui Iisus poate fi astfel „expus", se credea, drept o falsificare a ceea ce ar fi spus sau gândit Iisus însuşi. In realitate însă, când ajungem mai aproape, această salvă liberală are un efect nedorit, pentru că Iisus vorbea într-adevăr despre Dumnezeu, dar vorbea despre Dumnezeu tocmai pentru a explica propria sa lucrare a împărăţiei. Acest lucru, cum vom vedea, revine iar şi iar în prezentarea evangheliilor.

Ceea ce nu oferă însă nici o mângâiere „conservatori' lor" care contestă legitimitatea investigaţiei istorice din capul locului: „Nu vrem să trecem dincolo de canon, aşa că ne ţinem de marea Tradiţie!" Problema cu aceasta din urmă e că tocmai marea Tradiţie a accentuat întotdeauna cele patru evanghelii canonice împotriva alternativelor gnostice şi că în cele patru evanghelii canonice, iar nu într-o reconstituire chinuită din spatele lor sau de dincolo de ele, găsim marele accent pus pe venirea împărăţiei lui Dumnezeu în evenimentele vieţii, morţii, învierii şi înălţării lui Iisus. Dar venirea împărăţiei lipseşte în mod scandalos nu numai din marile crezuri, dar şi din „evanghelia" aşa cum este ea privită în Bisericile Reformei. Dacă dorim să ne ţinem de marea tradiţie, ar trebui să fim însă pregătiţi să luăm mai în serios evangheliile.

Am putea chiar stabili această axiomă: atunci când Biserica „ortodoxă" lasă în afară elemente ale învăţăturii ei centrale, ereticii le vor strânge, le vor transforma în ceva nou şi le vor folosi ca să semene îndoială şi necredinţă. Reacţia potrivită la asta, fie în secolul II, fie în secolul XXI, n-ar trebui să fie însă niciodată pur şi simplu respingerea învăţăturii eretice şi continuarea a ce a fost înainte ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Reacţia adecvată e aceea de a privi cu atenţie spre a vedea ce flanc a fost lăsat nepăzit, ce element din învăţătura din mijloc a fost lăsat afară, unde anume n-a fost menţinut echilibrul canonic. Numai atunci ne-am putea propune reîncorporarea acestuia într-o afirmare proaspătă a credinţei creştine deplin înflorite. La urma urmei, o altă axiomă ar putea suna astfel: atunci când Biserica lasă afară elemente din învăţătura ei centrală, ea va supralicita în mod inevitabil alte elemente ale învăţăturii ei centrale pentru a umple golul. Cu alte cuvinte, lăsaţi afară împărăţia şi veţi sfârşi vorbind în „hristologie" mai mult decât este necesar despre natura divino-umană a lui Iisus. Asta nu vrea să spună că învăţătura centrală supralicitată ar fi eronată. In strania providenţă a lui dumnezeu acest lucru poate fi văzut chiar drept un mijloc prin care oamenii au fost conduşi să se concentreze mai intens pe zone vitale. Dar întotdeauna asta poate fi doar o mişcare temporară. Parcaţi, vă rog, Noul Testament într-un loc sigur şi mergeţi într-o plimbare să culegeţi flori în apropiere. Dar asiguraţi-vă că vă întoarceţi la Noul Testament atunci când doriţi să vă continuaţi călătoria.

Nicholas Thomas Wright

Cum a devenit Dumnezeu împărat, Editura Deisis

Cumpara cartea "Cum a devenit Dumnezeu împărat"

Pe aceeaşi temă

16 Decembrie 2015

Vizualizari: 846

Voteaza:

A vorbit Iisus despre el insusi? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iisus hristos mantuitorul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact