Binele si propriile placeri

Binele si propriile placeri

Modul de fi al oricărui om normal, prin tot ceea ce simte, gândește, spune și întreprinde, este Binele. Nu există însă un bine strict personal, mai ales atunci când acest „bine” ignoră sau sfidează binele celorlalți, și chiar face rău altora. Pentru că binele nu se confundă cu propriile plăceri, ambiții sau interese exclusiviste. Adică să-mi fie mie bine, restul nu mă interesează și nu contează: după mine, potopul!

Și de aici, câte capete atâtea idei despre bine, rostiri pe care le auzim permanent și care au intoxicat eterul, mințile și sufletele oamenilor.

Dumnezeu este BINELE ABSOLUT, la care ar trebui să ne raportăm neîncetat. De aceea Binele este o valoare morală, pe care o învățăm în familie, în biserică și într-o societate normală.

Iată însă ce ni se inoculează în mințile noastre: binele este doar ceea ce îmi place, iar răul e ceea ce îmi displace, adică nu îmi dă nicio plăcere sau nu-mi aduce niciun câștig.

Maica Siluana Vlad spune clar ce înseamnă ca un om să posede dimensiunea morală a binelui, în virtutea căreia poate să aleagă între bine și rău:

Binele este ce-i place lui Dumnezeu, iar răul este ce nu-i place lui Dumnezeu! Înţelegem și de ce, pentru că, de fapt, ceea ce îi place lui Dumnezeu ne face bine și e spre binele nostru, iar ce nu-i place lui Dumnezeu e un „bine” fals, care îmi face rău și mie, dar și celorlalți.

Dacă omul și-a întors fața de la Dumnezeu, iar în minte „binele” a ajuns o noțiune deformată, mă întreb încotro ne îndreptăm?

La un război permanent, în care fiecare încearcă să-și impună „binele” personal sau de grup, care ar fi mai „valoros” decât binele altora!?

Se pare că, în absența unui Bine comun, preocuparea noastră prioritară este să ne facem rău unii altora, în numele unui bine „irefutabil”, adică un „bine” de care nimeni nu are dreptul să se atingă, pur și simplu pentru că e propriu sau pentru că e validat de o aparentă „majoritate”.

Un „bine” pe care îl apărăm cu îndârjire, motivul nefiind acela ca să ne fie tuturor bine, ci ca să nu pierdem plăcerile și avantajele inerente unei vieți care trece. Știm și asta: nimeni nu va fi împăcat cu sine, cât timp el însuși este cauza durerilor și suferințelor aproapelui. Nu poți să fii „fericit” pe seama nefericirii altora.

Poate e un „reflex social” sau un „junghi” autohton, care ne ține de la rărunchii inimii și vine din „măruntaiele strămoșești”, și care nu ne dă pace.

Ceva de genul: să dăm la o parte pe oricine care nu e „croit” după binele nostru, când în realitate nu sacrificăm nimic din ale noastre interese sau bunuri, „nici cât negru de sub unghie” sau cel puțin „un capăt de ață”, pentru binele comunității.

Acesta este „modelul” pe care l-am învățat și după care funcționăm, în mod nevrotic, și care ne dă o satisfacția amară: impresia că facem bine, chiar dacă călcăm în picioare binele semenilor sau pur și simplu îl ignorăm.

Uităm însă ceea ce e mai important, sau poate nici măcar nu știm, că păcatele personale ne otrăvesc viața, care apoi se revarsă asupra familiei, vecinilor şi pretutindeni în jurul nostru.

Nu ca pedeapsă de la Dumnezeu, ci ca „lucrare” proprie, liber consimțită: alegerea răului și lepădarea în fiecare clipă de BINE, adică de Dumnezeu. Un fel de „apostazie”, optând pentru un „bine” fără Dumnezeu, în fond pentru un rău disimulat.

Calea Binelui nu are nimic în comun cu răzvrătirea împotriva lui Dumnezeu și nici cu războiul dintre noi. Pentru că lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh (Efes. 6, 12).

A zidi împreună și a spori binele din jurul nostru, fiecare după puterile lui, e ceva firesc, normal.

Să ne rugăm lui Dumnezeu să ne miluiască, ca să ne venim în fire, aidoma fiului risipitor, și mai ales să ne rugăm pentru fratelui mai mare, care mereu ne „beștelește”, și care are impresia că totul i se cuvine numai lui.

Într-adevăr, „credinţa este din auzire, iar auzirea prin cuvântul lui Hristos” (Rm. 10, 17), însă să fim conștienți și să nu uităm că, așa cum spune Părintele Arsenie Boca, drumul cel mai lung e de la ureche la inimă!

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

01 Martie 2019

Vizualizari: 1260

Voteaza:

Binele si propriile placeri 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

binele

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact