Binele si propriile placeri

Binele si propriile placeri

Modul de fi al oricărui om normal, prin tot ceea ce simte, gândește, spune și întreprinde, este Binele. Nu există însă un bine strict personal, mai ales atunci când acest „bine” ignoră sau sfidează binele celorlalți, și chiar face rău altora. Pentru că binele nu se confundă cu propriile plăceri, ambiții sau interese exclusiviste. Adică să-mi fie mie bine, restul nu mă interesează și nu contează: după mine, potopul!

Și de aici, câte capete atâtea idei despre bine, rostiri pe care le auzim permanent și care au intoxicat eterul, mințile și sufletele oamenilor.

Dumnezeu este BINELE ABSOLUT, la care ar trebui să ne raportăm neîncetat. De aceea Binele este o valoare morală, pe care o învățăm în familie, în biserică și într-o societate normală.

Iată însă ce ni se inoculează în mințile noastre: binele este doar ceea ce îmi place, iar răul e ceea ce îmi displace, adică nu îmi dă nicio plăcere sau nu-mi aduce niciun câștig.

Maica Siluana Vlad spune clar ce înseamnă ca un om să posede dimensiunea morală a binelui, în virtutea căreia poate să aleagă între bine și rău:

Binele este ce-i place lui Dumnezeu, iar răul este ce nu-i place lui Dumnezeu! Înţelegem și de ce, pentru că, de fapt, ceea ce îi place lui Dumnezeu ne face bine și e spre binele nostru, iar ce nu-i place lui Dumnezeu e un „bine” fals, care îmi face rău și mie, dar și celorlalți.

Dacă omul și-a întors fața de la Dumnezeu, iar în minte „binele” a ajuns o noțiune deformată, mă întreb încotro ne îndreptăm?

La un război permanent, în care fiecare încearcă să-și impună „binele” personal sau de grup, care ar fi mai „valoros” decât binele altora!?

Se pare că, în absența unui Bine comun, preocuparea noastră prioritară este să ne facem rău unii altora, în numele unui bine „irefutabil”, adică un „bine” de care nimeni nu are dreptul să se atingă, pur și simplu pentru că e propriu sau pentru că e validat de o aparentă „majoritate”.

Un „bine” pe care îl apărăm cu îndârjire, motivul nefiind acela ca să ne fie tuturor bine, ci ca să nu pierdem plăcerile și avantajele inerente unei vieți care trece. Știm și asta: nimeni nu va fi împăcat cu sine, cât timp el însuși este cauza durerilor și suferințelor aproapelui. Nu poți să fii „fericit” pe seama nefericirii altora.

Poate e un „reflex social” sau un „junghi” autohton, care ne ține de la rărunchii inimii și vine din „măruntaiele strămoșești”, și care nu ne dă pace.

Ceva de genul: să dăm la o parte pe oricine care nu e „croit” după binele nostru, când în realitate nu sacrificăm nimic din ale noastre interese sau bunuri, „nici cât negru de sub unghie” sau cel puțin „un capăt de ață”, pentru binele comunității.

Acesta este „modelul” pe care l-am învățat și după care funcționăm, în mod nevrotic, și care ne dă o satisfacția amară: impresia că facem bine, chiar dacă călcăm în picioare binele semenilor sau pur și simplu îl ignorăm.

Uităm însă ceea ce e mai important, sau poate nici măcar nu știm, că păcatele personale ne otrăvesc viața, care apoi se revarsă asupra familiei, vecinilor şi pretutindeni în jurul nostru.

Nu ca pedeapsă de la Dumnezeu, ci ca „lucrare” proprie, liber consimțită: alegerea răului și lepădarea în fiecare clipă de BINE, adică de Dumnezeu. Un fel de „apostazie”, optând pentru un „bine” fără Dumnezeu, în fond pentru un rău disimulat.

Calea Binelui nu are nimic în comun cu răzvrătirea împotriva lui Dumnezeu și nici cu războiul dintre noi. Pentru că lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh (Efes. 6, 12).

A zidi împreună și a spori binele din jurul nostru, fiecare după puterile lui, e ceva firesc, normal.

Să ne rugăm lui Dumnezeu să ne miluiască, ca să ne venim în fire, aidoma fiului risipitor, și mai ales să ne rugăm pentru fratelui mai mare, care mereu ne „beștelește”, și care are impresia că totul i se cuvine numai lui.

Într-adevăr, „credinţa este din auzire, iar auzirea prin cuvântul lui Hristos” (Rm. 10, 17), însă să fim conștienți și să nu uităm că, așa cum spune Părintele Arsenie Boca, drumul cel mai lung e de la ureche la inimă!

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

01 Martie 2019

Vizualizari: 1238

Voteaza:

Binele si propriile placeri 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

binele

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact