Biserica Ortodoxa Croata

Biserica Ortodoxa Croata


        Desi pare greu de crezut, a existat o Biserica Ortodoxa Croata, iar tentative de reinfiintare a ei au reaparut.  Inca de la formarea Regatului Croatiei - in urma invadarii Iugoslaviei in 1941 de trupele germane, noul guvern  croat a dorit infiintarea unei Biserici Ortodoxe Croate, care sa-i cuprinda pe cetatenii croati de religie ortodoxa, total separata de Patriarhia Serbiei. Este important de semnalat ca in noul stat croat intrau zone cu populatie exclusiv sarba, pe care regimul ustas de la Zagreb o dorea subordonata si spiritual unei Biserici nationale alta decat cea sarbeasca.

 

Rusii albi in Serbia

Preoti ortodocsi si credinciosi ortodocsi existau, unii fiind chiar ministri in noul guvern, insa nu existau ierarhi. Din acest motiv, privirile guvernantilor croati s-au indreptat sSinodul rusesc din exil in Serbiapre  ierarhii rusi din Serbia. Din 1917, o parte a ierarhilor si clerului rus, care scapase de prigoana bolsevica, se stabilise, la invitatia Bisericii Ortodoxe Sarbe, in Iugoslavia, unde a si format Biserica Ortodoxa Rusa din Exil, cunoscuta si sub numele de Sinodul de la Karlovitz, dupa numele localitatii unde isi avea sediul. Formata din „rusi-albi“, Biserica Ortodoxa Rusa din Exil se pastreaza pana astazi (desi si-a mutat sediul in SUA) pe linia traditiei si a conservatorismului bisericesc. Persoana care parea cea mai nimerita sa preia titlul de Mitropolit si a raspuns pozitiv acestei invitatii a fost ierarhul Germogen, fost Mitropolit de Novomoskovsk, a doua persoana in ordine ierarhica din sinodul rusesc, dupa Mitropolitul Anastasi.

 

„Fratele e frate indiferent de credinta“

Ca urmare a directivelor guvernului croat, pe 3 aprilie 1942 a fost publicat decretul privind infiintarea unui Biserici ortodoxe independente croate. In mai 1942, Germogen a fost invitat de la Manastirea Hopova, de guvernul croat, pentru a avea discutii preliminarii privind formarea Bisericii. Arhiepiscopul l-a informat imediat pe intaistatatorul sau, Mitropolitul rus Anastasi, anuntandu-l ca nu doreste sa faca nimic anti-canonic, care sa provoace tensiuni intre Biserica Rusa din Exil si cea Sarba. Prin lege, existenta Bisericii Ortodoxe Croate a fost oficial confirmata pe 3 iulie 1941, iar pe 5 iulie Arhiepiscopul Germogen a anuntat ca accepta titlul de Mitropolit al Zagrebului si conducator al Bisericii Ortodoxe Croate.


Constitutia Bisericii a aparut in graba, in 1942, pe 5 iulie. Doua zile mai tarziu, Germogen a fost intronizat ca Mitropolit al Bisericii Ortodoxe Croate, in Biserica Ortodoxa „Schimbarea la Fata“ din Zagreb, in prezenta Presedintelui Parlamentului Croat, Marko Dosen, si a catorva zeci de ministri. Ministrul  Joso Dumandzici, care a citit decretul de instalare, a spus ca Biserica Ortodoxa Croata se bazeaza pe proverbul croat: „Fratele e frate, indiferent de credinta“. In conformitate cu constitutia Bisericii Ortodoxe Croate si cu acordul Patriarhiei Ecumenice, un viitor Patriarh urma sa conduca acesta Biserica autocefala. Pana atunci, avand in vedere razboiul, conducerea a fost incredintata Arhiepiscopului Germogen, cu rangul de Mitropolit. Bisericile Romana, Bulgara, Greaca si Patriarhia Ecumenica au recunoscut aceasta Biserica. Discutiile cu Patriarhia Serbiei au mers foarte greu, cu atat mai mult cu cat Patriarhul Gabriel se afla arestat la domiciliu de noile autoritati sarbe, pro-germane. Cu toate presiunile facute, Biserica Ortodoxa Sarba nu a acceptat niciodata existenta canonica a Bisericii Ortodoxe Croate.

 

Salvator sau marioneta?

Actiunile Mitropolitului Germogen au ramas pana astazi controversate. El este acuzat de sarbi ca a fost un extremist, care din cauza varstei inaintate a reprezentat o marioneta in mana regimului ustas instaurat la Zagreb, cu sprijin german si condus de polcovnicul Ante Pavelici. Zeci de mii de crime impotriva Bisericii ortodoxe Sarbe, distrugeri de manastiri, asasinari de preoti s-au pus pe seama sa, desi rolul sau a fost mai mult decorativ. Mai mult, emigratia croata ortodoxa, cat si cea rusa, sustina ca batranul arhiepiscop, a ajutat enorm ca ortodoxia din Croatia sa nu dispara sub avalansa catolicismului, ridicat la rang de religie unica (Vaticanul dorind purificarea religioasa a zonei). In scurta sa perioada de arhipastorire, peste 70 de preoti s-au alaturat Bisericii Ortodoxe Croate, existand 55 de comunitati permanente si 19 temporare. Sarbii au protestat vehement impotriva autocefaliei croate si mai ales acceptului lui Germogen de a conduce acesta Biserica, sustinand ca ea a fost infiintata „pe oasele sarbilor, a martirilor ortodocsi“. Putin jenat, pentru ca Biserica Ortodoxa Sarba oferise mai mult decat azil rusilor albi, Mitropolitul Anastasi l-a suspendat inca din 1942 pe Germogen, anuntand Biserica Sarba, dar nu a eliberat nici un decret oficial in acest sens.

 

Visarion Puiu salvat de evenimente

Biserica Ortodoxa Croata a avut dupa unele surse 4 episcopi, datele fiind extrem de putine, pentru ca regimul Tito a executat majoritatea clericilor, arhivele sunt inca inaccesibile, iar diaspora rusa pastreaza tacerea.


Cert este ca unul dintre acesti episcopi a fost Spiridon Mifka. Descris de istoriografia bisericeasca sarba drept un aventurier, „un calugar sarb care a cochetat cu trecerea la catolicism“, ieromonahul Spiridon Mifka a fost hirotonit pe 15 august 1944, iar la acesta a participat, din partea Bisericii Ortodoxe Romane, Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Visarion Puiu. Gest care i-a salvat viata, pentru ca ulterior a intervenit 23 august, iar ierarhul a ramas in pribegie pana la sfarsitul vietii. Atat Mitropolitul Germogen, cat si cea mai mare parte a clericilor croati au cazut dupa 1945 sub gloantele comunistilor condusi de Tito. Si in prezent exista preoti si credinciosi ortodocsi croati, dar ei apartin acum de Biserica Ortodoxa Sarba. O incercare de reinfiintare a Bisericii Ortodoxe Croate a avut loc in timpul razboiului recent si divizarii Iugoslaviei, dar fara a se finaliza.

 

 

                                                                                               Florian BICHIR
                                                                               Lumea credintei, anul III, nr 2(19)

 

.

09 Octombrie 2007

Vizualizari: 6108

Voteaza:

Biserica Ortodoxa Croata 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact