Calauza si spatiul taboric

Calauza si spatiul taboric

Există, în studiul Elenei Dulgheru dedicat lui Andrei Tarkovski’88, un capitol consacrat spaţiului taboric al casei. Este evident că în Călăuza cheia de boltă este epifania întâlnirii cu Sacrul. Totuşi, nu este lucru uşor a vorbi - mai cu seamă în veacul nostru ultrapluralist - despre „topografia" Sacrului, despre „locul întâlnirii omului cu Dumnezeu" (Care Dumnezeu? Care om? Care întâlnire?). In Tradiţia Bisericii însă, pe baza textului evanghelic, Taborul ar reprezenta, nu-i aşa, locul în care Hristos S-a arătat apostolilor Săi (Petru, Iacov şi loan) precum şi drepţilor „Vechiului Legământ" (Moise şi Iile) - prezenţa acestora din urmă în poveste având funcţia de a marca legătura dintre cele două „paradigme". Scena cu pricina este numită şi Schimbarea la Faţă. Adică locul unde omului îi vine să strige goethean: „Verweille doch! Du bist so schon!" („Clipă rămâi, eşti atât de frumoasă!"). Atunci, înspăimântat şi neştiind ce să spună, Petru ar fi zis lui Iisus: „Invăţătorule, bine este ca noi să fim aici şi să facem trei colibe: Ţie una şi lui Moise şi lui Ilie una." Iar Iisus, potrivit tradiţiei evanghelice, „S-a schimbat la faţă înaintea lor şi a strălucit faţa Lui ca soarele, iar veşmintele Lui s-au făcut albe ca lumina".

Aşa cum arată Elena Dulgheru, Călăuza însuşi spune ceva asemănător în pragul Zonei (pe când se află, alături de Scriitor şi Profesor în faţa Camerei unde niciunul dintre ei nu va intra), plănuind - cum va fi făcut de fiecare dată când a ajuns în prag - să se mute acolo cu soţia lui şi cu fetiţa lor infirmă: „Ce bine este aici! Ce linişte! Nu este nimeni care să ne facă vreun rău!" De ce tocmai acolo? Pentru că acolo e casa adevărată, doar acolo răutatea oamenilor nu are putere şi nimeni nu le poate face niciun rău. Unde este răutatea neputincioasă? Acolo unde S-a pogorât binecuvântarea Domnului, iar smerenia (humility vine şi de la liumus-pământ, locul spre care cei smeriţi cu inima îşi îndreaptă privirea) a învins trufia deşartă. Ceva mai departe însă, Călăuza adaugă: „Nimeni nu trăieşte şi nu poate să trăiască în Zonă". Prin urmare, Zona (înţeleasă astfel, ca spaţiu taboric, al harului) este locul spre care năzuieşte şi se îndreaptă - preţ de o clipă - inima omului obosit de „cele lumeşti"; acolo totul devine posibil, iar minunile chiar se mai pot întâmpla dacă ceri cu credinţă şi dacă ştii să rabzi, să aştepţi şi mai ales să respecţi „sistemul complicat de semne" din Zonă.

Aici se încheie cercul, pentru a face loc altuia, cu mereu alte necunoscute (ce anume să ceri? ce anume să aştepţi? dar mai doreşti să ceri ceva cu adevărat, mai ai dispoziţia interioară să vrei să fii fericit, mai poţi fi oricând gata de jertfă?). Scriitorul, ca şi Profesorul nu mai aşteaptă nimic şi pe nimeni. Niciunul dintre ei nu îşi mai doreşte nimic, nimeni nu mai doreşte nimic, nimeni nu mai speră389. Alt paradox: nimeni din jur nu mai crede390, dar Călăuza nu încetează să ducă noi „clienţi" în Zona cu semne taborice - oameni cărora nu le-a mai rămas nicio speranţă.

Ceva-ceva tot se schimbă, iar secvenţa din bar, de la sfârşitul aventurii lor existenţiale, e grăitoare în acest sens: Scriitorul fumează meditativ, parcă încercând - alături de Profesorul vădit bulversat şi el - să descifreze cumva taina Zonei (cu neputinţă de descifrat cu mintea) şi taina acestui „nebun întru Hristos" (pe care-l numeşte „debil mintal") care se încăpăţânează să creadă, atunci când nu mai e nimic de crezut şi nimic de trăit, când totul pare - ca într-o dramă absurdă - o nesfârşită închisoare.

Fragment din volumul "Pseudokinematikos 2", Editura Theosis

Cumpara cartea "Pseudokinematikos 2"

 

388 Tarkovski. Filmul ca rugăciune, Ed. Arca învierii, Bucureşti, 2001.
389 „Nimeni nu mai crede, nu numai aceştia doi" - îi va spune Călăuza femeii sale, după întoarcerea sa acasă, sleit de puteri şi ostenit. Dar asta nu îl împiedică să pornească, iar şi iar, înspre acelaşi loc „încă nespurcat de mintea omului": Zona, Taborul, Graal-ul.
390 Nu există decât „curiozităţi" triviale şi aşteptări egoiste - Scriitorul speră să îşi recapete inspiraţia pierdută, iar Profesorul încearcă să arunce „camera dorinţelor" în aer, să o distrugă, pentru că, se întreabă el, ce se va întâmpla „dacă va pătrunde în ea cineva cu gânduri distructive, primejduind astfel existenţa omenirii".

 

 

Pe aceeaşi temă

04 Iulie 2017

Vizualizari: 1352

Voteaza:

Calauza si spatiul taboric 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

calauza filmul calauza

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact