Cine, cand si cat se cade sa teologhiseasca

Cine, cand si cat se cade sa teologhiseasca

In ceasurile dimineţii a ieşit din chilie. A strigat doi diaconi şi le-a vorbit. Trebuia dat de ştire pretutindeni: în după-amiaza aceea urma să predice - desigur, în bisericuţa lui. Diacii au plecat numaidecât. Vestea s-a dus din gură-n gură; toată cetatea a aflat. După-amiază, ortodocşii s-au strâns. Dimpreună cu ei şi câţiva cacodocşi, arieni, pnevmatomahi şi apolinarişti. "Anastasia” se umpluse, gineceul se umpluse şi el, lume multă şi în afara bisericii.

Sosi şi Grigorie, la un moment dat. Puţin la trup, osos, adus puţin de spate. Salută din ochi mulţimea credincioşilor, iar aceştia îi tăcură loc să treacă. Intră în Sfântul Altar, îngenunche dinaintea Sfintei Mese şi câteva clipe rămase nemişcat. Se ridică, trase dvera şi ieşi între uşile împărăteşti. Se opri pe solee, privi obştea cu dragoste şi începu, cu o voce aspră:

- Destul cu răul, prea mult s-a răspândit. Prea mulţi vorbesc despre cele dumnezeieşti tară nici o sfială. Caută doar frumuseţea frazei, să impresioneze cu cuvintele lor, să fie aplaudaţi. îşi găsesc desfătarea în luptele acestea de cuvinte, sunt mai răi decât sofiştii din vechime.

Deveni apoi şi mai aspru şi, privindu-i în ochi, urmă:

- V-aţi învăţat să vorbiţi despre orice, chiar fără a avea habar despre ce vorbiţi. Prea mare-i neobrăzarea. Invăţaţi pe alţii ceea ce voi înşivă nu ştiţi, călcând în picioare taina adevărului, înjosind-o în ochii lumii...

Cei mai îndrăzneţi au dat să-l întrerupă. Se obişnuia în vremea aceea să fie întrerupt vorbitoml, să i se aducă obiecţii sau să i se ceară explicaţii. Erau acolo şi iscoade, trimise să asculte şi să-i fure argumentele, să le ducă adversarilor lui Grigorie şi, desigur, lui Eunomie, care trăia pe atunci la Calcedon, nu departe de Cetatea lui Constantin.

- Aveţi răbdare şi nu mă întrerupeţi-le spuse hotărât. O să vă spun una şi bună. Nu-i pentru oricine să teologhisească, să filozofeze despre Dumnezeu. Treaba aceasta e doar pentru cei încercaţi, care au trăit cele dumnezeieşti, care şi-au curăţit sufletul de păcat sau, cel puţin, se luptă neîncetat spre a dobândi această curăţie. Este înfricoşător şi primejdios lucru să se apropie cineva de Preacuratul Dumnezeu, fără ca el însuşi să fie curat. Când razele arzătoare ale soarelui cad pe ochiul bolnav, ochiul se îmbolnăveşte şi mai rău. Luaţi aminte, aşadar: nu vă prindeţi a teologhisi fără a fi în stare de aceasta. Iar prima condiţie spre a putea teologhisi cineva este curăţirea de patimi.

Interesul auditoriului crescuse. Mulţi s-au mâniat. Grigorie continuă nestingherit cu a doua condiţie:

- Să teologhisească cei ce s-au izbăvit de osteneala lumească de zi cu zi. Cu cât mai mult se dedică cineva lucrului teologiei, cu-atât mai mult izbuteşte ca teolog. E jalnic ce se petrece: îi vezi pe unii că se fac teologi de pe-o zi pe alta... Seara se culcă meşteşugari şi se trezesc înţelepţi, teologi hirotoniţi de ei înşişi.

Din cuvintele acestea au priceput cu toţii că majoritatea zdrobitoare a credincioşilor nu se cade să teologhisească. Şi vorbitorul a mers mai departe, la cea de-a treia condiţie:

- Şi să nu se facă teologie oriunde şi oricând. Nu după petreceri şi teatre, după mâncăruri şi băuturi, după hipodrom. Pentru a înţelege cineva adevărul are trebuinţă de multă pregătire duhovnicească.

Mai avea să le învedereze şi o altă condiţie:

- Incă, trebuie să fim cu băgare de seamă la chestiunile teologiei şi la profunzimea lor. Nu despre toate se cade să teologhisim, nici să ne avântăm orbeşte în adâncul lor, ci pe potriva puterilor noastre duhovniceşti şi ţinând seama de priceperea celor ce-ascultă, de puterea lor de pătrundere.

O rumoare a trecut printre cei ce-l urmăreau şi Grigorie a văzut în ochii lor o sumedenie de întrebări.

- Adică, părinte, să ne îndeletnicim cu Dumnezeu în loc de îndeletnicirea de zi cu zi?

- Dimpotrivă, prietene - îi răspunse Grigorie -, să te îndeletniceşti cu şi mai mult. De poţi, să-L ai pe Dumnezeu în mintea ta mai des chiar şi decât răsufli. Poţi? Nu te sfătuiesc, deci, să teologhiseşti fără a avea acestea pe care le-am zis.

Grele erau cerinţele lui Grigorie... Altfel li se păruse până atunci credincioşilor. Parcă-i strângea cineva de gât cu cleştele, aşa se simţeau. Dar Grigorie îi mai uşură puţin, că prea fusese dur dintr-o dată:

- Ascultaţi, fraţilor. înţeleg, mulţi aveţi mare plăcere în a teologhisi, dar nu îndepliniţi aşa cum ar trebui aceste condiţii. De-aceea vă mai spun şi aceasta: puteţi, de poftiţi, să filozofaţi şi să teologhisiţi despre multe, ca de pildă despre lume şi firea înconjurătoare, despre suflet, despre înviere, despre judecată, despre patimile lui Hristos. Despre acestea, dacă spuneţi ceva corect, este folositor celorlalţi. Dacă însă greşiţi întru ceva, este primejdios pentru mântuire. Insă cuvântul nemijlocit despre Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt şi despre dumnezeiasca iconomie - teologia propriu-zisă - are neapărată trebuinţă de condiţiile anevoie de împlinit pe care vi le-am spus. Şi v-o spun acum fără înconjur: este trebuinţă de luminare dumnezeiască; cine o are, să meargă mai departe...

Cuvântarea luase sfârşit. Au început numaidecât discuţiile. Cum, de ce, în ce chip...? O ţinea fiecare pe-a lui. Din Sfântul Altar, Grigorie vedea, pricepea, dar nu găsea de cuviinţă să continue în seara aceea. De altfel, era şi groaznic de obosit.

Inainte de-a se retrage la chilia lui, hotărî ziua şi ora când va continua pe aceeaşi temă.

Stelianos Papadopoulos

Vulturul ranit, Editura Bizantina

Cumpara cartea "Vulturul ranit"

Pe aceeaşi temă

13 Octombrie 2017

Vizualizari: 1379

Voteaza:

Cine, cand si cat se cade sa teologhiseasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact