Colosseum - muzeu sau loc de pelerinaj?

Colosseum - muzeu sau loc de pelerinaj?

Roma este, dupa Ierusalim, cel mai important loc de pelerinaj pentru crestinii din intreaga lume. De aceea o vizita la Roma este coplesitoare: temple si monumente romane, palate, biserici, catacombe, piete, fantani, muzee si, desigur, Vaticanul. Unul dintre aceste numeroase vestigii crestine din primele secole, care pastreaza inca vie jertfa martirilor crestini, este Colosseumul. Acesta reprezinta pentru intreaga crestinatate un simbol care ne vorbeste de martirii crestini,  cei ce L-au marturisit  pe Hristos cu viata  dar, mai ales prin moartea lor. De aceea, Colosseumul este considerat de catre crestini un loc sfant,  aici  fiind martirizati in secolele I – IV d.Hr., mii de crestini. Rastigniti, sfasiati de fiare, arsi pe rug spre amuzamentul multimii, numai cativa dintre martiri sunt cinstiti ca sfinti ai Bisericii -  amintim pe Sfantul Ignatie Teoforul (20 decembrie) si pe  Sfanta Mucenita Parascheva (26 iulie) -.

Colosseum

Colosseumul este un amfiteatru eliptic situat in centrul Romei, intre Esquilin si Caelius, cel mai mare construit  vreodata in Imperiul Roman. Edificiul reprezinta una din marile opere ale arhitecturii si ingineriei romane. Constructia sa a inceput intre 70 si 72, sub imparatul Vespasian, si a fost finalizat in 80 de catre fiul sau, Titus. Alte modificari substantiale au fost efectuate in timpul imparatului Domitian care  i-a adaugat toate constructiile subterane si un etaj in plus (81-86).  Amfiteatrul putea adaposti intre 50 000 si 75 000 de spectatori fiind folosit pentru luptele de gladiatori si alte spectacole publice.

Colosseum

Are o forma eliptica cu un diametru variabil (cel mai mare diametru 188 m, iar cel mai mic 156 m) si o structura ce atinge o inaltime de 50 m. Exteriorul original al monumentului poate fi vazut pe partea de nord, dinspre dealul Oppio. Fatada, realizata din blocuri de travertina (roca de tip calcaros de extrasa de langa Tivoli), are patru niveluri: primele trei avand 80 arce de suport incadrate de coloane (de tip Tuscan, Ioanic si Corintic) ce sunt decorate cu statui si sculpturi.

A fost  utilizat timp de aproape 500 de ani, ultimele jocuri prelungindu-se pana in secolul al VI-lea. Pe langa luptele traditionale de gladiatori, numeroase alte specacole erau organizate: simulari ale bataliilor navale, vanatoare de animale, executii publice, reconstituirea bataliilor celebre si a pieselor de teatru.

Colosseum - Roma

Pentru ca imparati care au ordonat si sutinut construirea sa faceau parte din dinastia Flavia, Colosseumul a fost numit multa vreme Amfiteatrul Flavian. Acest nume este inca utilizat frecvent in lucrarile de specialitate, insa este mai putin cunoscut marelui public. Numele Colosseum se pare ca a derivat din acela al unei statui ridicate in apropiere, Colosul lui Nero. Aceasta statuie, in timp, remodelata de catre succesorii lui Nero. Astfel, Vespasian a  ordonat construirea Amfiteatrului  langa statuie, pe care a botezat-o "Colosul lui Helios", dedicand-o astfel zeului Soare. Mai tarziu, imparatul Hadrian a mutat statuia, dar numele amfiteatrului a ramas Colosseum, adica "de langa colos". Astazi din statuia lui Nero nu a mai ramas decat soclul, ce poate fi observat intre Colosseum si Templul lui Venus, situat in apropiere.

Colosseum - Roma

Este dificil sa ne imaginam cum arata interiorul monumentului in antichitate. Observand zidurile Coloseumului, putem observa cat de priceputi erau romanii in tehicile de constructie si in organizarea spatiului. Lojele speciale, astazi distruse, nu erau deschise publicului larg. Numai imparatul si suita sa puteau aveau acces la ele prin partea de nord. Publicul si autoritatile religioase, intrau prin partea de sud, avand privilegiul de a detine intotdeauna un loc rezervat in randul din fata. Numele catorva senatori din secolul al V-lea inca se mai pastreaza gravate in piatra. Familiile de patricieni si luptatori aveau rezervata zona imediat urmatoare, si, in spatele lor, stateau categoriile din urma in concordanta cu o rigida diviziune etnica si sociala.

Colosseum - Roma

Colosseumul a cunoscut multe schimbari in decursul Evului Mediu. O mica biserica a fost construita in interior, spre sfarsitul secolului al VI-lea, iar arena a fost folosita drept cimitir. Cutremurul din 1349 a provocat daramarea care a provocat prabusirea uneia dintre laturile amfiteatrului. O mare parte din materiale au fost recuperate si folosite la constructia palatelor, bisericilor, spitalelor dar si a altor asezaminte. Un ordin religios s-a instalat chiar in ruine la mijlocul secolului al XVI-lea si s-a mentinut pana spre sfarsitul secolului al XIX-lea. In anul 1749, Papa Benedict al XIV-lea a emis un edict prin care a consacrat arena drept "teren sfant, udat de sangele martirilor" si a interzis orice forma de comert sau mestesug in incinta lui. Acesta a inchinat Colosseumul Patimilor Mantuitorului stabilind o procesiune a Drumului Crucii.


          

Coloseum - Roma

In timp au fost intreprinse diverse proiecte de restaurare. Fatada a fost restaurata in anii 1807 si 1827, interiorul in 1831,1846 si 1930. Inainte de al Doilea Razboi Mondial, Mussolini, care incerca sa-i faca pe italieni sa fie mandri de trecutul lor imperial, a ordonat sapaturi arheologice si a transformat Colosseumul in muzeu.

Colosseumul este considerat un simbol al Romei Imperiale. Astazi, reprezinta una din atractile turistice ale Romei moderne dar si loc de rugaciune al Bisericii Romano-Catolice. In Vinerea Mare, papa conduce procesiunea "Drumul Crucii" prin Colosseum.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Colosseum - Roma

14 Mai 2010

Vizualizari: 11312

Voteaza:

Colosseum - muzeu sau loc de pelerinaj? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact