Crestinismul vintage

Crestinismul vintage

România Mare a mizat pe contribuţia Ortodoxiei la „formarea şi păstrarea unităţii naţionale.” De ce? Pentru că istoria creştinismului în spaţiul carpato-danubiano-pontic coincide cu dezvoltarea treptată a unui popor latin. După cucerirea Daciei de către romani (secolele II-III), primele biserici paleocreştine au fost depistate pe teritoriul regiunii Scythia Minor (astăzi Dobrogea) - o regiune integrată după 46 e.n. în graniţele Imperiului Roman ca parte a regiunii Moesia Inferior. Scriitorul ecleziastic Eusebiu al Cezareei afirmă în lucrarea sa Istoria bisericească (iii. 1) că apostolul Andrei (cel dintâi chemat de Hristos) ar fi fost misionar al Evangheliei intr-un teritoriu vast, care cuprindea litoralul Mării Negre. Posibila conexiune cu Marea Caspică i-a făcut pe ruşii sau ucrainieni să-l revendice pe apostolul Andrei drept sfânt-patron.

Fratele lui Petru este sărbătorit în calendarul Bisericii răsăritene în ziua de 30 noiembrie (socotită, în registru laic, drept „ziua eroilor”).

Relevanţa Dobrogei pentru constituirea noii entităţi socio-politice a proro-românilor nu poate fi neglijată, ciar nici supraestimată. După primul veac creştin, au existat emisarii de limbă greacă şi colonişti romani care au putut participa la creştinarea treptată a spaţiului dobrogean. Faptul este atestat în jurul anului 300 de persecuţia lui Diocleţian împotriva unor comunităţi creştine din Niviodunum (astăzi Isaccea), Axiopolis (astăzi Cernavodă) sau Tomis (astăzi Constanţa). Martirii de la Niculiţel au fost străjuiţi de frumuseţea toscană a colinelor din Tulcea. Zotic, Camasie, Atal şi Filip au plătit preţul suprem pentru curajul de-a mărturisi liber Evanghelia lui Hristos. Biserica, păstrată intactă peste un mileniu şi jumătate, degajă har şi austeritate. Semen est sanguis Christianorum...

Noul Testament proclamă universalitatea mântuirii. Din acest motiv, misionarii creştini au sfidat graniţele vechilor imperii. Biserica a purut revendica atributul universalităţii plecând de la atributul divin ubicuităţii. „Duhul suflă unde vrea”. Cel care „pretutindinea este şi pe toate le împlineşte” se dăruieşte inimii deschise în cadrul unei experienţe personale, intime, plasată dincolo de categoriile sociologiei. Creştinismul apostolic s-a folosit de limba greacă pentru a traversa mai multe spaţii culturale şi geografice. Din Capadocia până la Roma, Pavel din Tarsus a aruncat seminţele Cuvântului pe solul unor comunităţi cosmopolite. După cum afirma teologul american David Bentley Hart, „la începuturi, creştinii erau - sau cel puţin doreau să fie - un popor aparte: un alt neam în sânul fiecărui neam (cum îi plăcea să spună lui Origen), o nouă umanitate care (în opinia lui Iustin Martirul) a învăţat să nu-i mai dispreţuiască pe cei de altă rasă, ci să trăiască împreună cu aceştia ca fraţi şi surori. Biserica - guvernată de propriile sale legi şi nerecunoscînd alte fidelităţi exterioare - a sperat să devină o naţiune universală - mai mult decât oricare imperiu al zeilor sau al oamenilor, fiind supusă doar lui Hristos. Nici un alt crez nu putea fi mai subversiv pentru înţelepciunea lumii vechi şi nicio altă mişcare nu putea fi mai demnă de ura celor pentru care acea înţelepciune era adevărul veacului”.

Revoluţia constantiniană a adus libertate Bisericii şi a permis consolidarea structurilor ecleziastice din Dobrogea. Marcu, un episcop al Tomisului, a participat la adunările primului sinod ecumenic de la Niceea (325). Tot din Dobrogea au plecat renumiţii Ioan Casian, călugărul itinerant, episcopul Teotim I (apărător al lui Origen şi prieten al Sf. Ioan Hrisostom) şi Dionisie Exiguus (cel Mic), care a calculat pentru prima dată ziua naşterii lui Hristos. Mai târziu, toate aceste nume au fost plasate în panteonul „sfinţilor români”.

Convertirea regiunii pontice la creştinism nu lămureşte prezenţa Evangheliei în regiuni precum zepiscopului vizigot Wulfilas, de credinţă ariană. Secole mai târziu, populaţia latinofonă a Transilvaniei a fost expusă atât evanghelizării latine, cât şi misiunilor greceşti. Pentru toate regiunile româneşti medievale, dominaţia lingvistică slavonă a încetinit, probabil, procesul de convertire personală la adevărul Evangheliei.  Nu putem nega prezenţa unor reminiscenţe păgâne în zicătorile, fabulele, poveştile şi legendele ultimilor ţărani. Magia şi superstiţia n-au fost niciodată eliminate în întregime din folclor, în ciuda eforturilor ierarhilor Bisericii. Pe de altă parte, spre deosebire de albanezi sau bosniaci, românii nu s-au convertit la Islam iar liderii politici precum Neagoe Basarab ori Constantin Brâncoveanu au sprijinit bisericile creştine aflate sub asaltul mohamedanilor. Iată de ce unii au dorit să explice apariţia poporului român ca pe un miracol al Providenţei.80 Mulţi teologi afirmă până astăzi că „românii s-au născut creştini”, convingere reflectată în textul Constituţiei din 1923 care oferea Bisericii Ortodoxe statutul de „Biserică naţională”.

Teoriile privind „excepţionalismul românesc” nu trebuie să ne facă să uităm diferenţa între universalismul creştin şi naţionalismul unor zeloţi aventurieri ca Simeon Bar Kokhba (132-135 e.n). Biblia vorbeşte despre prezenţa fiecărui ins într-o ceată proprie (iar Stăniloae discută explicit „învierea neamurilor”), dar experienţa întâlnirii cu Dumnezeu este mereu personală. Tradiţia apostolică nu se actualizează automat, mecanic, impersonal. Da, familiile creştine transmit reperul adevărului, aşa cum a făcut Monica din Hippona (mama) în raport cu Augustin (fiul), în absenţa unei medieri personale, tradiţia rămâne balast. Creştinismul a cucerit inimile oamenilor din toate sferele economico-sociale: săraci şi bogaţi, oameni instruiţi şi ţărani simpli. Cincizecimea a răsturnat Turnul Babei. Ceea ce elitele seculare ale României Mari n-au înţeles, cu excepţia lui Nicolae Iorga (1871-1940), a fost apărarea tradiţiei bizantine drept moştenitoare privilegiată a revelaţiei biblice şi a înţelepciunii patristice. Părintele Dumitru Stăniloae s-a străduit să evidenţieze splendoarea celebrării liturgice şi frumuseţea teologiei mistice a Bisericii răsăritene, cea care a respins, prin Sf. Marcu din Efes (+ 1444), concluziile „sinodului unionist” de la Ferrara-Florenţa (1438-1439).

De unde această insistenţă asupra integrităţii creştinismului răsăritean? Din convingerea că experienţa personală a Duhului Sfânt are o bază democratică negată de scolasticii care, atraşi de jocurile mentale ori speculaţiile abstracte asupra naturii lui Dumnezeu, au uitat să vorbească despre transformarea & transfigurarea omului lăuntric prin harul şi lumina lui Hristos. Fără această importantă nuanţă teologică, excepţionalismul românesc (o ţară latină & ortodoxă) se pierde în labirintul mimetismului cultural şi al complexelor de inferioritate faţă de Occident.

MIHAI NEAMŢU

Visul Romaniei Mari, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Visul Romaniei Mari"

 

Pe aceeaşi temă

23 Ianuarie 2018

Vizualizari: 637

Voteaza:

Crestinismul vintage 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

crestinismul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact