Cum sa participam la misteriosul si salvatorul proces al Golgotei

Cum sa participam la misteriosul si salvatorul proces al Golgotei

Răspuns: Această întrebare îmi aminteşte de cea pusă lui Hristos de un tânăr: „Ce să fac ca să am viaţa veşnică?” Hristos i-a spus: "Păzeşte poruncile.” Dar când s-a spus că tânărul ţinea cu adevărat toate poruncile, Hristos i-a spus: „îţi mai lipseşte un lucru. Vinde tot ce ai, împarte la cei săraci şi urmează-mi.” Tânărul a plecat întristat. Hristos, întorcându-se spre cei care erau cu el, a spus: „Este greu pentru cei care au averi să intre în Impărăţia Cerurilor.”

Dar nu o voi spune în acelaşi fel. Situaţia noastră e diferită. Noi am încălcat toate poruncile. Şi nu avem nici o avere de vândut. In loc de averi avem o mulţime de păcate de care trebuie să ne despărţim. Dacă ratăm asta, atunci participarea noastră la procesul care are loc nu ne va aduce mântuirea. După cum ştie toată lumea, problema religioasă e la modă, şi scriitorii de azi sunt preocupaţi de ea. Dar atunci când ridică această problemă, evită să-şi îndrepte atenţia spre propriile lor suflete. Talentul lor este ceea ce contează, spun ei - unui scriitor i se va ierta mult. Uneori, ca justificare, chiar îi citează pe clasici: Puşkin, Tolstoi, Dostoievski. Desigur, oricui i se poate ierta orice, dar numai dacă se căieşte. Da, şi scriitorii clasici au avut păcatele lor. Dar s-au căit şi au suferit pentru ele. Dar acum, când păcatele se iartă singure, când sunt considerate echipamentul standard pentru o persoană cu talent, să nu lăsăm acea persoană să se auto inducă în eroare şi să se amăgească pe sine. Poţi crea ceva de valoare numai dacă sufletul tău are valoare. Dacă nu are. produci doar forma, care poate prezenta interes pentru o perioadă, dar în cele din urmă nulitatea ei devine vădită. In timp ce scriitorii clasici au crescut în importanţă după moartea lor, ceilalţi - care au avut încredere doar în talentul lor - au fost sterili chiar în timpul vieţii lor.

Toţi trebuie să acordăm atenţie stării sufletului nostm şi înainte de toate să ne examinăm propria noastră credinţă. Credinţa nu constă doar în vorbe. Trebuie să fie dovedită din fapte. Doar persoana care cu adevărat crede poate cu adevărat acţiona. Protestele şi motivele pot fi eroice şi simpatizate, dar vor ajunge zadarnice. Un neadevăr conduce la altul. Omul poate lucra doar în numele lui Hristos, în numele eternităţii, pentru împărăţia Cerurilor. Asemenea activitate este în întregime dezinteresată şi sinceră şi totuşi complet obiectivă, pentru că întotdeauna păstrează totul într-o perspectivă reală.

Deasemenea, trebuie să dăm atenţie modului în care trăim. Să începem cu familia. Viaţa de familie cere un efort ascetic şi sacrificiu. Dar, adeseori în zilele noastre, oamenii intră într-o relaţie tocmai de plăcere, din scopuri egoiste. Să ne imaginăm următoarea situaţie: Cei mai buni oameni, soţ şi soţie cu copii, şi totul pare să fie bine. Dar asta e doar la suprafaţă. Copiii lor nu sunt proprii lor copii. Să zicem că tatăl este adevăratul tată, iar mama nu. Cum e situaţia asta pentru copii'? De ce ne mirăm că atunci când devin adulţi îşi părăsesc părinţii? Ca preot, ştiu câtă durere pot prieinui copiilor lor asemenea aşa numiţi părinţi, sau cum pot sfâşia psihicul lor drept în adânc, încât ajung să se simtă mai rău decât orfanii. Şi ăsta este un exemplu relativ fericit. Acum să luăm unul mai rău. Nu demult am cunoscut un adolescent. Şi-a uşurat sufletul şi mi-a mărturisit că tatăl lui vitreg este un beţivan care îl bate. Băiatul îl urăşte pe acest „tată” ca şi pe propria sa mamă, deşi din când în când îi pare rău de ea, pentru că şi pe ea o bate. Băiatul deja fumează, foloseşte un limbaj trivial şi probabil ca este tulburat psihic. Ce fel de generaţie va fi asta? Familia este punctul nostru dureros. Şi totuşi starea familiei este cea care determină starea întregii societăţi.

Şi acum, despre relaţiile noastre unul cu altul. Cuvinte precum „castitate” şi „inocenţă” au devenit aproape de neînţeles pentru noi. Incă ne şi distrăm pe seama lor. Işi pierd virginitatea chiar şi la zece ani, trăind în promiscuitate de la o vârstă atât de fragedă. Ce credeţi? Poate promiscuitatea să fie sfântă? Nu. Dacă nu există sfinţenie atunci totul e permis. Fără sfinţenie nu poţi trăi cu adevărat ca o fiinţă umană. Până şi ateii au început să înţeleagă asta. Ei caută să „copieze” sfinţenia căutând sisteme - zile sfinte fără Dumnezeu, „saloane de căsătorie”. Dar toate astea pot fi sfinte numai cu Dumnezeu. Fără Dumnezeu, rămâi în cel mai bun caz cu ceva frumos, ceea ce nu te face cu nimic mai bun, dar care poate te face fericit. Iar în cel mai rău caz te-ai ales cu o păcăleală urâtă.

Ce putem spune despre angajamentul reciproc, onoare, loialitate, curaj? Angajamentul a devenit ceva temporar, bun doar dacă aveţi ceva în comun. Dar mai târziu vă trădaţi unul pe altul ca să obţineţi o afacere mai bună. Trădarea este fructul prieteniei clădite nu pe principii religioase, ci pe tot felul de „tratate” mercantile.

Astfel părinţii îşi pot trăda proprii copii, şi copiii pe părinţii lor - ca să nu mai spunem nimic de prieteni. Onoarea, loialitatea, curajul - sunt discutate în termeni relativi şi nu în termeni absoluţi. Asta este. putem fi relativ cinstiţi, relativ loiali, sau relativi curajoşi - dar numai în raport cu altceva. Când nimic nu ne obligă - serviciul nostru, de exemplu, sau interesul material - atunci este posibil să fim canalii, escroci, laşi. Numai pe plan religios pot fi toate acestea evitate, pentru că acolo totul este luat în considerare în termeni absoluţi. Adevărul şi cinstea nu sunt categorii sezoniere şi relative, ci eterne şi absolute. Deci, ca să participăm la misteriosul şi salvatorul proces al Golgotei şi al învierii, trebuie să acordăm o atenţie reală nouă înşine. Dumnezeu nu are nevoie de vorbe, ci de fapte. Doar cel ce va propovădui şi va împlini acest lucru, doar acela va fi numit mare în împărăţia Cerurilor.

Pr. Dimitrie Dudko

Fragment din cartea "Nadejdea noastra", Editura Ecclesiast

Pe aceeaşi temă

03 Iunie 2020

Vizualizari: 584

Voteaza:

Cum sa participam la misteriosul si salvatorul proces al Golgotei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact