De ce mor oamenii?

De ce mor oamenii?

Ganduri simple pentru camaradul meu, comandorul Nicolae Jianu, care a plecat la odihna cea vesnica.

"Daca nu ar fi moarte, omul nu prea ar filosofa". (Schopenhauer)

Moartea este – si va ramane, totusi – una dintre originile istoricitatii si ale identitatii ontologice ale omului. De altfel, unul dintre sensurile principale ale filosofiei si intelepciunii grecesti a fosta aceasta: filosofia este pregatire demna pentru moartea umana.

Moartea este singura certitudine

In ciuda certitudinii mortii, ea ramane totusi nedeterminata: nu putem sti nici cand si nici cum vom muri!

In general, se spune ca moartea este un fenomen ce li se intampla numai celorlalti.

Stiu ca voi muri, dar nu cred acest lucru. Si totusi.

Cu toate ca, in linii mari, despre moarte se poate afirma ca s-a spus aproape tot esentialul, ca nimic nu ne poate surprinde, totusi, majoritatea oamenilor traiesc ca si cum n-ar sti nimic despre ea.

Moartea este o evidenta, de fapt, naturala si familiara. Si, totusi, de fiecare data cand intalnim aceasta evidenta, ea ne pare la fel de socanta! "Nu mai exista teama pentru ca nu mai exista moarte!" sunt penultimele cuvinte ale lui Ivan Ilici. In locul mortii era lumina. „Cat e de bine si cat e de simplu”, murmura Ivan Ilici inainte de a-si da sufletul.

Nu va temeti de moarte!

Asa cum arata Sf. Vasile cel Mare, cea mai inalta intelepciune a crestinului este sa cugete de-a pururea la ceasul mortii. „Sa murim si sa inviem in fiecare zi”, spune si un parinte duhovnicesc contemporan.

Moartea, de fapt, este cea care ne invata cum sa ne traim viata. Sa traim clipa de acum ca si cind ar fi ultima. Ea ne arata cum sa murim, dar mai ales cum sa intelegem lucrurile acestei lumi. Iata de ce gandul la moarte si la Judecata de Apoi ar trebui sa-l insoteasca pe crestin in fiecare zi.

"Moartea nu este un fenomen, ci o pregatire a omului pentru ceea ce urmeaza. Noi, crestinii ortodocsi, cunoastem ca sufletul omului nu moare, ci se transforma dintr-un mod de existenta in altul, stiut numai de Dumnezeu. Moartea este relativa, e o punte de trecere dintr-o stare in alta. Noi credem in invierea mortilor si in propria noastra inviere", ne precizeaza regretatul Parintele Bartolomeu Anania.

Omul moare singur

Omul abordeaza moartea in stare de improvizatie sau de nepregatire. Omul vine pe lume singur si pleaca din aceasta lume tot singur.

Vai! Infaptuim solitar pasul pe care nimeni nu-l face in locul nostru, dar pe care fiecare il va face cand ii va veni ceasul.

A muri nu face zgomot. „Nu am auzit nimic”. Dupa ce omul isi da ultima suflare, se dovedeste, inainte de toate, mizerabila noastra neputinta: supravietuitorii nu stiu ce sa faca, nici cu ce sa se ocupe, dar nu, nu se va spune ca totul s-a sfarsit.

Ce se petrece insa dincolo de mormant?

Indiferentii fata de fenomenul religios si ateii, desacralizand moartea, se vor repezi sa spuna ca totul se termina aici. Insa lucrurile stau cu totul diferit.

De altfel, noi, crestinii credem in Invierea Domnului Iisus Hristos, in invierea mortilor si in propria inviere. In clipa mortii, daca sufletul credinciosului isi va afla mantuirea, el se va muta din viata in adevarata Viata.

Cea mai buna incredintare, in aceasta privinta, ne-o da cel mai mare ostenitor si marturisitor al Invierii − Apostolul Pavel.

"Daca nu este inviere a mortilor, nici Hristos n-a inviat. Si daca Hristos n-a inviat, zadarnica este atunci propovaduirea noastra, zadarnica si credinta voastra".

Moartea ca sfetnic

Mergi tu, iubitorule de lume, de bogatie si de infrumusetare, la multimea trupurilor mortilor si umbla printre ele si vei invata inima ta, cea care inainte era iubitoare de lume ca toate sunt desertaciune. Ia-ti prieten si sfatuitor apropiat moartea si te vei umple de intelepciune. Daca vei trai dupa sfatul ei in toata viata ta, multi oameni se vor minuna de petrecerea ta imbunatatita si toti vor intreba ca si marele Isaia: cine a fost sfetnicul lui?

Noi, oamenii murim, dar spectacolul lumii continua. Istoria trece mai departe, cu noi sau fara noi. Trist este faptul ca odata cu plecarea la Ceruri a celor dragi ne dam seama, din pacate cam tarziu, cat de putin i-am pretuit. De aceea, Biserica are si rolul de a continua „dialogul” dintre cei ramasi si cei plecati dintre noi.


Asadar, de ce mor oamenii? Pentru ca numai asa vor afla bucuria cea mare a intalnirii, fata catre fata, cu Domnul Vietii, Iisus Hristos.

Stefan POPA

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

01 Octombrie 2012

Vizualizari: 5689

Voteaza:

De ce mor oamenii? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

moartea viata de apoi

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact