Despre comuniunea sufleteasca

Despre comuniunea sufleteasca

Unul dintre motivele care ne determină să intrăm în dialog cu alte persoane, este dorința de a-i corecta pe ceilalți, de a-i pune la punct.

Învățătura Sfintei Biserici ne îndeamnă să luăm seama la propriile păcate, evitând să facem din viața aproapelui un prilej de curiozitate bolnavă. Uneori lasăm impresia că știm mai multe lucruri despre viața altora, decât cunoaștem despre viața noastră personală.

Nu e normal să urmărim viața celor de lângă noi, nici să încercăm să-i corectăm, pentru că, în majoritatea cazurilor, atunci când luăm aminte la aproapele, îi observăm doar lipsurile și metehnele, mai puțin calitățile...

Sf. Nil Sinaitul ne sfătuiește să ne „curățim limba”, întrucât ea grăiește adeseori ceea ce ar fi trebuit să rămână tăinuit.

Orice om are problemele lui sufletești, păcatele lui... Acest lucru nu justifică, în niciun fel, zelul nostru și dorința noastră oarbă de a-l îndrepta pe aproapele cu orice preț, asaltându-l cu întrebări de tot felul, trecând peste libertatea lui, pregătiți parcă pentru a intra „cu bocancii” în viața lui.

În acea clipă, de pornire dezechilibrată, ne vin în minte cuvinte din Sfânta Scriptură, din Sfinții Părinți, din „experiențele” personale, despre mântuire, despre virtuți, despre moralitate..., uitând cu totul de mântuirea sufletului nostru.

Sf. Grigorie de Nazianz spunea: „Întotdeauna este mai puțină primejdie în a asculta decât a vorbi; este mai plăcut a învăța de la alții decât a învăța pe alții”.

Atunci când încercăm să-l îndreptăm pe aproapele ne pierdem pacea sufletului, pentru că așa-zisa inițiativă duhovnicescă vine mai mult din mândrie, din aerul de superioritate față de interlocutorul nostru.

Sf. Vasile cel Mare ne învață că apa, prin curgerea ei, ne arată izvorul, iar „felul cuvântului” arată inima celui ce l-a grăit.

De aceea se cuvine să luăm aminte, înainte de toate, la conținutul vorbelor noastre, la intenția care e în „spatele” faptelor pe care le facem și mai ales la felul nostru de a fi...

Și să nu ne mai lăsăm amăgiți de cei care vorbesc doar despre ei, despre lucrurile agonisite, despre titlurile dobândite, despre meritele, abilitățile ori obiceiurile lor extravagante...

Fericitul Augustin are o zicere cu bătaie lungă: Când viața unui om este „fulger”, atunci și cuvintele lui sunt „tunet”...

Altminteri viața se consumă la nivelul unei agitații permanente, la „mult zgomot pentru nimic”, în încercarea, uneori „disperată”, de a face ceva, orice, ca să atragem atenția și aprecierile celorlalți, ca să ne simțim „importanți”, împliniți în viață, ori ca să lasăm „ceva” în urma noastră...

Poate vom pricepe și vom accepta faptul că nu lucrurile materiale cu care ne înconjurăm și ne mândrim, nici rangurile lumești dobândite și nici persoanele din jur, sunt cele care ne împlinesc sufletește, ci împărtășirea de Dumnezeu și faptele săvârșite din iubire dezinteresată, ca roade firești ale trăirii lui Hristos în inimile noastre.

Doar acest „urcuș” duhovnicesc, care are drept țintă unirea cu Dumnezeu, ne deschide sufletele... Pentru că aceasta e calea care implică de la sine lupta cu propriile păcate; păcatele și patimile fiind singurul „zid” care ne izolează inimile și ne fac „incapabili” de iubirea Mântuitorului Iisus, a Maicii Domnului, a Sfinților, de iubirea dezinteresată față semenii noștri și de iubirea firească față de noi înșine.

Arhim. Emilianos Simonopetritul vorbea despre o „lege de netrecut a convieţuirii omeneşti”, o „lege a sufletelor şi a trupurilor”: cu cât păstrează cineva o „distanţă” față de celălalt şi tace, cu atât se leagă sufletește mai mult, distanţa şi tăcerea, ca rugăciune rostită în taină, fiind doi factori care îi unesc pe oameni.

În mod paradoxal și poate contrar opiniilor multora, discuţiile şi desele întâlnirile mai mult destramă dialogul care, în mod normal, e menit să ne zidească și să ne „îmbogățească” înlăuntru.

Altfel, comunicarea rămâne la nivelul unui „conglomerat” de trupuri, adunate laolaltă, din care lipsește bucuria sufletească de a fi împreună întru Hristos Dumnezeu.

Și asta nu pentru că apropierea de oameni ori discuțiile ar fi un rău în sine, ci pentru că familiaritatea lasă de cele mai multe ori păcatele și patimile să iasă la suprafață, ducând la „dezbinare și împărțire, la moartea sufletului, a prieteniei, a frăţietăţii...” (Arhim. Emilianos Simonopetritul, „Cuvinte ascetice. Tâlcuire la avva Isaia”, Editura Sf. Nectarie, Arad, 2008).

Bunăoară slava deșartă, care este o „boală” a sufletului, ne determină să căutăm în mod insistent contactul cu alte persoane, nu din dorința firească de a comunica, ci pentru nevoia imperioasă de a fi lăudați ori de a ne lăuda singuri înaintea celorlalți.

Pentru că, la drept vorbind, ce bucurie pot aduce, într-un suflet plin de sine, niște „prieteni”, mai bine zis „companioni”, pe care un om mândru i-a transformat, din persoane, în simple „obiecte” ori „prilejuri” pentru satisfacția lui de moment?

În acest caz se poate vorbi și despre o lipsă de înțelepciune, deoarece când te lauzi singur nu atragi admirația, ci invidia ori disprețul celorlalți, iar când te laudă lingușitorii, există pericolul să-ți pierzi sufletul.

Și-atunci, nu trebuie să ne mire că mult mai singur se simte cel care caută cu disperare anturajul, care e mereu în mijlocul unei mulțimi de oameni, însă absorbit și dizolvat ca persoană într-o masă de trupuri...

Domnul Iisus Hristos nu a rămas niciodată prea mult în mijlocul oamenilor, fizic vorbind, ci s-a retras de fiecare dată pentru a se ruga, arătându-ne astfel că puterea interioară și toate celelalte roade duhovnicești vin de la și prin Sfântul Duh, nu de la oameni.

De asemenea, Mântuitorul nostru ne-a arătat că lucrează prin oameni și că e firesc ca, atunci când trecem printr-o „criză sufletească”, să ne îndreptăm spre semenii noștri, dar nu oricum, ci cu credință și nădejde în Dumnezeu, și bineînțeles cu intenție bună, în niciun caz urmărind propriile foloase și interese egoiste.

Pentru că este scris: „Cel ce seamănă în trupul său însuşi, din trup va secera stricăciune; iar cel ce seamănă în Duhul, din Duh va secera viaţă veşnică” (Galateni 6, 8).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

17 Ianuarie 2020

Vizualizari: 2379

Voteaza:

Despre comuniunea sufleteasca 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

comuniunea singuratatea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact