Despre Intruparea Cuvantului

Despre Intruparea Cuvantului

 ● Se pare că lumea de astăzi care explorează planete și galaxii îndepărtate și-a pierdut mare parte din vederea spirituală încât nu mai poate percepe, nu mai poate zări pe bolta înstelată a cerului steaua strălucitoare care la plinirea vremii a vestit lumii marea bucurie a nașterii Domnului. Roiuri amețitoare de licurici sclipitori, covoare persane de lumini multicolore împânzesc și împodobesc metropolele lumii moderne unde mișună frenetic furnicare de ființe prinse într-un păienjeniș de sensuri giratorii și intersecții, într-un vârtej de preocupări care parcă ar fi fost intenționat concepute și programate să distragă mintea, să tulbure inima, să irite retina ființei umane, doar să nu dea un moment de răgaz firilor contemplative și solitare să poată găsi acea tihnă lăuntrică, acea liniște, pace și bucurie sufletească pe care Crăciunul ar trebui să o aducă în această lume atât de zgomotoasă și neliniștită. Generații de credincioși devotați și pioși în vremurile de demult par să fi perceput mai bine lumina slavei divine. In pelerinajul lor spre Împărăția lui Dumnezeu, creștinii secolelor primare se orientau după steaua care vestise nașterea Domnului. Pământenii zilelor de pe urmă însă aflați în conul de umbră a unei eclipse de credință nu mai pot vedea deslușit lumina nașterii Fiului care este slava Tatălui, pe "ecce homo", Dumnezeul întrupat, care în urmă cu două milenii a mers "per pedes apostolorum" pe țărmurile Galileii, pentru ca noi, ființe umane cu multă minte trăind astăzi într-o lume a atâtor descoperiri științifice și tehnologice spectaculare, să nu ne mai îndoim, ci să credem că Iisus, Dumnezeu adevărat și om adevărat, a venit în acestă lume trimis de Tatăl pentru ca oricine crede să nu piară ci să aibă viață în numele Lui.

● Încercările omului modern de a înțelege intelectual taina întrupării și de a o explica prin concepte filosofice, teologice și științifice ne-au adus doar cu un pas mai aproape de granița cunoștinței și a credinței, dar nu în Împărăția lui Dumnezeu. Privind dincolo de granițele cunoașterii și de orizonturile înțelegerii raționale, aceia care prin credință au văzut pe Fiul, mărturisesc că l-au văzut și pe Tatăl. Prin materializarea sensibilă a duhului adevărului, prin teofania invizibilului manifestată în vizibil, în "teo-ontologie" și "onto-teologie", prezența duhului în realitatea palpabilă și tangibilă a devenit mai transparentă și perceptibilă pentru mintea și inima omului decât adevărul formulat doar în definiții și concepte, proiectate și observate de cele mai multe ori doar prin lentilele funcțiilor cognitive și abstracte ale intelectului. Cuvântul a fost întrupat și pentru a face prezența lui Dumnezeu în lume mai vizibilă, mai reală, mai credibilă și mai ușor de perceput mai ales pentru aceea care se folosesc și de darul și ochii credinței spre a vedea.

● Dimensiunile super-sensibile ale vieții și ale existenței, tainele divine, sunt de obicei ignorate sau respinse în masă în această lume dominată atât de sistemele filosofice materialiste cât și de cele idealiste de înțelegere a realității. În ciuda argumentelor lor raționaliste, empirice, utilitariste și iluministe, a dominației infrastructurilor concepute și construite pe schelaria acestora, atât materialismul cât și idealismul n-au reușit să fie mai mult decât teorii filozofice și ideologii, nu au fost și nici nu sunt pregătite să înțeleagă taina dumnezeiască a întrupării așa cum a fost revelată de Dumnezeu. Acestă taină trans-logică, non-rațională, divină, devine vizibilă omenește prin credință, în lumina vieții înduhovnicite.

● Creștinismul este nu atât religie pe cât este antropologie a revelației întrupării, transfigurării și învierii omului în duhul adevărului, icoană a lui Iisus Hristos prin care ni s-a revelat și făcut vizibilă slava lui Dumnezeu. Întruparea Cuvântului a adeverit că Dumnezeu nu este numai Ființa atotputernică ascunsă în invizibil, Ideea absolută care sălăsluiește dincolo de țărmurile transcendentale, sau un concept al infinitului metafizic, ci Logosul care se întrupează pentru ca omul să se îndumnezeiască. Prin întruparea Fiului Omului omul primește binecuvântarea și darul divin de a se naște de două ori, în trup și în duh, și speranța că va muri doar o singură dată.

● Fiul a fost trimis de Tatăl în lume pentru a mântui lumea și prin asumarea naturii umane, Dumnezeu și om fiind, Iisus Hristos a asumat și prin înviere a învins moartea, dușmanul ultim al vieții. Dacă Fiul nu s-ar fi întrupat, nici omul nu ar fi putut fi salvat de fatidicul implacabil al morții. Dar fiindcă la plinirea vremii Cuvântul s-a întrupat și a înviat în trup transfigurat, aceasta este pentru om singura speranță a salvării din condiția sa de muritor, singura sa șansă a învierii în trup. Prin întruparea Sa Hristos a îndumnezeit natura umană. El a ridicat trupul omenesc, templu al Sfantului Duh, de la starea naturală la starea înduhonicită. Astfel, prin întrupare, mântuirea omului devine reală și posibilă, nu rămâne doar o speranță a nemuririi sufletului, ci transfigurare a întregii persoane umane: trup, suflet și spirit. Lumina și harul Duhului Sfânt pot deja fi văzute strălucind din lăuntru în afară pe fețele senine ale sfinților. Fără întrupare nu există transfigurare, nici înduhovnicire, nu poate fi nici speranță a învierii trupului.

● S-a spus că Isus s-a născut într-o peșteră orientală, iar Biserica, Trupul Său, s-a născut în catacombele romane din sângele apostolilor, sfinților și martirilor Săi. Cuvântul lui Dumnezeu întrupat este sămânța vie și perenă din care Biserica, împărăția lui Dumnezeu pe pământ, răsare și înflorește în inimile credincioșilor prin ploaia de lumină a harului Duhului Sfânt, așa cum Isus a fost conceput de Duhul Sfânt și a crescut în pântecele Fecioarei Maria.

● În timp ce Fecioara Maria vărsa lacrimi de bucurie lăudând pe Dumnezeu pentru nașterea fiului ei, copilul Iisus deja plângea strigând pe Tatăl Său din ceruri "Eli, Eli, Lama Sabachtani". Fiul a fost trimis în lume de către Tatăl pentru a ajuta omul să treacă peste prăpastia întunecată a existenței, să așeze prin crucea Sa un pod peste marea roșie, între imanent și transcendent, între creație și Creator. Și pentru că singurul Fiu al lui Dumnezeu a fost pe deplin Dumnezeu și pe deplin om, El a simțit toată bucuria dar și toată durerea și tristețea omului, cu intensitatea și compasiunea pe care numai un Dumnezeu Viu și Adevărat le putea trăi, îndura și înțelege. Cât de important este omul pentru Dumnezeu, dacă pentru mântuirea sa, Dumnezeu s-a întrupat, s-a făcut om și a suferit moarte pe cruce!

Marin Mihalache
www.marinmihalache.com

 

Despre autor

Marin Mihalache Marin Mihalache

Colaborator
52 articole postate
Publica din 19 Aprilie 2018

Pe aceeaşi temă

12 Decembrie 2018

Vizualizari: 1049

Voteaza:

Despre Intruparea Cuvantului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact