Dialog cu Imparatul Solomon

Dialog cu Imparatul Solomon

Imparate, venim de departe, mai de departe decat regina din Seba, mai departe decat magii Rasaritului, am parcurs acest drum inapoi, catre inaltimea voastra, pentru a discuta despre una din afirmatiile care obsedeaza omenirea si astazi. Ati spus, odata, demult: "O, desertaciune a desertaciunilor si totul e desertaciune."

In ce conditii, in urma caror tristeti sufletesti, care te-au cutremurat asa de tare ai ajuns la acest adevar de nestramutat ? De ce tocmai tu umbresti cu aceste cuvinte intreaga arhitectura a frumusetii ? Ce dureri au stins luminile nadejdii tale ca sa prabusesti orice inaltare in tarana? "Totul e desertaciune, totul e desertaciune" - leit-motiv preluat de lume si adus pana in zilele noastre ca o presimtire apocaliptica.

Cum, imparate, si toate frumoasele tale regine au fost desertaciune? Nici cea mai frumoasa si cea mai iubita de tine n-a fost nedesertaciune? Si frumoasul tau templu, care parea sa dainuie o vesnicie! Te-ai gandit vreodata ca acolo fariseii se vor ocupa de negot si de intrigi? Poate viziunea gloriei lui in tarana te-a facut sa spui "totul este desertaciune".

N-ai domnit tu in Ierusalim ? N-a fost Ierusalimul ca si copilul tau ? Privindu-l de pe tronul tau, in toata maretia lui, cum ai putut sa spui ca totul este desertaciune? Intrevedeai zidurile si portile lui daramate de barbari? N-ai presimtit tu pe Ezra si pe Neemia, rezidindu-l? N-ai vazut tu oglindirea lui in simbolul ceresc al cetatii, de slava coborata pe Muntele Maslinilor, in ziua innoirii tuturor lucrurilor?

Dupa ce ai inaltat acest maret edificiu, ca si altele, ridici mana si scrii pe frontispiciul lor: "Totul e desertaciune."

Imparate, ne-am gandit si noi, incercand sa-ti dam dreptate, oare tot ce este sub soare este desrtaciune? De foarte multe ori ni se pare ca da, de foarte multe ori ni se se pare ca nu. Mai sustii in continuare acelasi lucru?

Poate, in ceea ce ai facut tu, ai pus prea multa glorie si prea putina dragoste, idee prea multa si dragoste prea putina, dragoste prea multa si dragoste prea putina. Spune-ne daca gresim, imparate ? Noi am observat ca, acolo unde lipseste dragostea, este prezenta desertaciunea, oricat de mare ar fi lucrarea sa si oricat de mic lucrul facut cu dragoste capata semnuficatii durabile, intra in lumea lucrurilor cosmice se apropie de nemurire.

Cand iubirea face punte de jertfa pentru intoarcera celui ratacit, cand iubirea se face balsam pentru ranille celor multi, cand inima cuiva bate spre intrare in cer si atunci este desertaciune? Se pare imparate ca de pe varful piramidei tale de intelepciune ai privit in jos la marea incurcatura de moment a planetei noastre in stare de pacat si ai uitat de seninul de ordinea si frumusetea de dincolo de nori, asa incat ai facut cea mai dureroasa afirmatie pe care a cunoscut-o istoria... "totul e desertaciune".

Intre timp a venit pe caile Lui, minunat de ceresti, pana la noi, Regele regilor, Iisus, a stat de vorba cu noi, ne- a invatat sa privim de jos in sus si din ce in ce mai inalt, din ce in ce mai frumos, in contrasens desertaciunii, de parca ne-ar spune... "nimic nu este desertaciune".

Iata, un copil intinde un pahar cu apa calatorului insetat. Gestul este mic, dar cat cerul de mare. Ce poate fi mai putin decat un pahar cu apa, dar iata ca nici aceasta nu este desertaciune... atunci... "nimic nu este desertaciune".

Cel mai neinsemnat gest de dragoste sau de ura, de dreptate sau nedreptate, face sa se incline spre intuneric sau lumina cumpana vesniciei numelui fiecaruia dintre noi. Ca pentru o alarma de trezire a constiintei asupra faptelor noastre, pe toate drumurile oamenilor ar trebui sa stea scris: "Nimic nu este desartaciune."

Ce zici, imparate, daca langa orice glorie egoista, care este desertaciune, am pune un sacrificiu din iubire, nevazut, neauzit, nestiut, dar care umple cerul de cantec ? Ce zici, imparate, ca dupa ce am rasfoit Cantarea Cantarilor, am spune ca desertaciunea desertaciunilor este dragostea lipsita de dragoste ?

Iata ca pe cer apare o furtuna de lumina ce scrie "Teme-te de Dumnezeu si pazeste poruncile Lui, aceasta este datoria fiecarui om!" (Prelucrare dupa B.B.)

Vizireanu Fulvia - Felicis

Despre autor

felicis Felicis felicis Felicis

Colaborator
30 articole postate
Publica din 29 Iulie 2010

Pe aceeaşi temă

03 August 2012

Vizualizari: 2517

Voteaza:

Dialog cu Imparatul Solomon 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact