Discursul Sfantului Grigorie Palama despre intrarea Fecioarei Maria in Sfanta Sfintelor

Discursul Sfantului Grigorie Palama despre intrarea Fecioarei Maria in Sfanta Sfintelor

Cele cinci omilii ale Sf. Grigorie Palama, dedicate sărbătorilor Sf. Fecioare Maria, sunt: Omilia 42 la Naşterea Maicii Domnului; Omiliile 52 şi 53 la Intrarea în Sfânta Sfintelor; Omilia 14 la Buna Vestire și Omilia 37 la Adormirea Maicii Domnului.

Cea mai importantă dintre ele este Omilia 53, un cuvânt pe care Sf. Grigorie Palama l-a rostit în jurul anului 1334, pe 21 noiembrie, la Marea Lavră din Muntele Athos. Această predică a fost ulterior dezvoltată în anul 1341 la Constantinopol, în forma unui tratat ce constituie sursa celorlalte omilii mariologice.

Discursul reprezintă o capodoperă de teologie dogmatică, isihastă şi de învăţătură duhovnicească, încorporând şi minunata tâlcuire a Sf. Nicodim Aghioritul.

Omilia 53 redă frumuseţea sufletească a Sf. Fecioare Maria, precum şi importanţa intrării ei în Sfânta Sfintelor, acel spaţiu al Cortului mărturiei, rezervat numai lui Dumnezeu, de unde El le vorbea arhiereilor, care intrau aici doar o dată pe an (Ieşirea 30, 10; Leviticul 16, 2-34; Evrei 9, 7).

Omilia 52 a fost predicată tesalonicenilor cu prilejul praznicului intrării în Sfânta Sfintelor a Sf. Fecioare. Această omilie are cu totul alte accente teologice decât subiectele duhovniceşti şi mistice dezvoltate în cadrul discursului redactat şi susţinut, pe aceeaşi temă, în faţa monahilor athoniţi.

Din punct de vedere dogmatic, Omilia 53 este axată pe teme legate de mântuirea subiectivă şi desăvârşirea personală a Sfintei Fecioare, în timp ce Omilia 52 se concentrează pe implicaţiile evenimentului aducerii Copilei Maria la Templu, privit din perspectiva mântuirii obiective plănuite în Iisus Hristos (Diac. Ioan I. Ică jr., „Maica Domnului în teologia secolului XX şi în spiritualitatea isihastă a secolului XIV: Grigorie Palama, Nicolae Cabasila, Teofan al Niceei”, Edit. Deisis, Sibiu, 2008, p. 205).
Sf. Grigorie Palama se descoperă ca isihast, prin experienţele neptice, prin vederile duhovniceşti, prin întreaga cunoaştere duhovnicească a căii isihaste: rugăciunea inimii, mintea curăţită de închipuiri, lepădarea oricăror gânduri şi sălăşluirea în necreata şi dumnezeiasca lumină.

Toate acestea se articulează celei ce s-a nevoit cu isihia, prunca Maria, pe care o vede ca pe un „arhetip” al nevoinţei, al căii trezviei şi contemplaţiei (Monah Teoclit Dionisiatul, „Maica Domnului în teologia şi imnografia Sfinţilor Părinţi”, Edit. Bizantină, Bucureşti, 2002, p. 105).

Tratatul mariologico-isihast al Sf. Grigorie Palama sau Omilia 53 este textul teologic şi duhovnicesc cel mai original şi mai profund din întreaga sa creaţie, care arată că evlavia sfântului faţă de Maica Domnului, ca „patroană” a isihasmului, dobândeşte o expresie teologică extrem de elaborată.

Afirmarea îndumnezeirii reale a Fecioarei Maria, înainte de Întruparea Fiului lui Dumnezeu şi de Răscumpărarea adusă de Hristos, nu a fost însă înţeleasă de teologi (Diac. Ioan I. Ică jr., op. cit., pp. 194-195).

După unii exegeţi occidentali contemporani, teologia energiilor necreate, ca formă a comunicării şi revelării divine, ar împinge în planul doi atât hristologia, cât şi pnevmatologia sau chiar întreaga triadologie (Sf. Grigorie Palama, „Fecioara Maria şi Petru Athonitul – prototipuri ale vieţii isihaste şi alte scrieri duhovniceşti”, Edit. Deisis, Sibiu, 2005, p. 67).

În schimb, pentru teologii ortodocşi, în centrul teologiei palamite se află întruparea Mântuitorului, spiritualitatea Sf. Grigorie fiind percepută ca o mistică prin excelenţă a înomenirii lui Hristos ce se prelungește în Tainele Bisericii.

Sf. Fecioară se arată astfel ca întrupare a teologiei ierarhului isihast, alcătuind totodată proba noutăţii concepţiei sale despre har, Ea fiind totodată „prototipul” vieţii isihaste atât pentru monahi, cât şi pentru cei din lume.

Sf. Palama ne ajută să vedem că între îndumnezeire şi mântuire există o „diferenţă”, fără a se contrazice din punct de vedere principial.

Pe de o parte, îndumnezeirea omului, ca vocaţie şi ca experienţă a vederii Slavei necreate a Logosului lui Dumnezeu neîntrupat, este posibilă şi înainte de Întrupare.

Pe de altă parte, mântuirea naturii umane din robia păcatului şi a morţii e realizată numai de Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, prin Întrupare, prin Crucea şi Învierea Sa prelungite în Tainele Sf. Biserici.

Astfel, se poate spune că hristologia şi mariologia palamite se susţin reciproc şi sunt unite, având în centru persoana lui Iisus Hristos şi a Fecioarei Maria (Diac. Ioan I. Ică jr., op. cit., pp. 195-197).

Tema tratatului nu a fost aleasă la întâmplare, pentru că existau „voci” care îndrăzneau să defăimeze aceste taine, după cum afirmă Filotei, biograful Sf. Palama. Printre aceştia se număra şi istoricul bizantin Nichifor Gregoras, participant la disputa teologică pe tema isihasmului.

El avea să devină mai târziu liderul partidei antipalamite, care susţinea caracterul ireal al relatărilor despre intrarea Sf. Fecioare în Sfânta Sfintelor, opunându-se în acelaşi timp prăznuirii acestei sărbători.

Chiar dacă Omilia 53 nu este o replică directă la discursul lui Nichifor Gregoras, totuşi partea sa finală a fost ulterior dezvoltată după izbucnirea controverselor cu călugărul Varlaam din Calabria, tocmai pentru a delimita isihasmul realizat de Fecioara Maria ca „adevărată filosofie”, faţă de filosofia anticilor, relansată în secolul al XIV-lea de către umaniştii bizantini.

În fond, discursul Sf. Grigorie Palama nu încerca să dovedească caracterul istoric al vreunui eveniment, ci era o mărturisire de evlavie şi de credinţă, care conferea sărbătorii intrării în biserică a Maicii Domnului o interpretare asemănătoare celei date de Sf. Grigorie al Nyssei urcuşului Proorocului Moise pe Muntele Sinai, fiind o expresie a urcuşului mistic al sufletului spre Dumnezeu (Sf. Grigorie Palama, op. cit., p. 57).

Încă de la începutul discursului său, Sf. Grigorie Palama arată că este dificil a lăuda virtuţile Sf. Fecioare, întrucât Ea depăşeşte ca valoare întreaga creaţie.

Ierarhul isihast este conştient că oricâte ar scrie despre Fecioara Maria, nu s-ar ridica la nivelul adevărului însuşi. Totuşi, împins de „nepătimaşul dor”, pe care îl are faţă de Maica Domnului, porneşte pe această cale, asemănându-se celui ce râvneşte să atingă cu mâna stelele cerului.

Nici unul dintre toţi oamenii nu poate ajunge să o laude pe Sf. Fecioară după vrednicie. Chiar dacă zidirea întreagă ar dori să-i aducă doxologie pe măsură, aceasta n-ar fi de ajuns, deoarece Ea s-a făcut maică a Celui ce a creat toate (Sf. Grigorie Palama, op. cit., p. 174).

Nici chiar discursul Sf. Palama nu poate să egaleze virtutea suprafirească a Născătoarei de Dumnezeu, care e cu adevărat fericită şi întru toate superioară întregii creaţii.

Pentru că Ea este mai presus de cea mai înaltă culme a tuturor sfinţilor. Și așa cum grăieşte Psalmistul David, Sfânta Fecioară trece „spre locaşul cortului cel minunat”, intrând în Sfânta Sfintelor „în glas de bucurie şi de laudă și în sunet de sărbătoare” (Ps. 41, 4-5), în răsunetul cântărilor dumnezeieşti al celor care o însoţeau atunci, iar acum, al nostru, al celor care o prăznuim în fiecare an la 21 noiembrie (Sf. Grigorie Palama, „Omilii”, vol. III, Edit. Anastasia, Bucureşti, 2007, p. 236).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

09 Decembrie 2018

Vizualizari: 1310

Voteaza:

Discursul Sfantului Grigorie Palama despre intrarea Fecioarei Maria in Sfanta Sfintelor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact