Dumnezeu sa te binecuvanteze!

Dumnezeu sa te binecuvanteze!

Dumnezeu sa te binecuvanteze! Aceasta este cea mai populara formula a binecuvantarii. Ce poate insemna binecuvantarea si cine pe cine poate binecuvanta? Viata noastra este o binecuvantare, o binecuvantare de care, noi din pacate, uitam de cele mai multe ori, mai ales la suparare. Fiecare zi pe care ne-o da Dumnezeu e o binecuvantare. Copii sunt o binecuvantare pentru parinti. Termenul "binecuvantare" este traducerea romaneasca a latinescului benedictio, care, la randul sau, il echivaleaza pe grecescul evloghia, toate avandu-si radacina intr-un verb care inseamna a vorbi de bine, a lauda, a cinsti, a sarbatori, a acorda unei fiinte sau unei institutii o pozitie cu totul speciala, privilegiata.



Cuvantul „binecuvantare” inseamna sa spui lucruri bune, in sensul de a pronunta cuvinte ce aduc binele. In actul binecuvantarii, cuvantul e purtat dincolo de statutul sau cotidian, „profan” si intra intr o zona de o cu totul alta calificare: e o bine cuvantare. Binecuvantarea are functia de sigiliu: ceea ce e binecuvantat este instituit astfel in plinatatea deschisa devenirii. Aceasta ocupa un loc important in ritualurile religioase, dar si in viata de zi cu zi a oamenilor si multi credinciosi se intreaba daca este eficienta.

In realitate, acest lucru depinde atat de cel care o da, cat si de cel care o primeste. Cel care binecuvanteaza trebuie sa fie purificat, dezinteresat, stapan pe sine, plin de credinta si evlavie. Cel care este binecuvantat sa fie cel putin receptiv, sa si doreasca perfectionarea pe calea binelui. Daca nu sunt indeplinite conditiile minime, binecuvantarea ramane ineficienta.

Binecuvantarea este o vorbire, o profetie spre bine, care se da de Dumnezeu, ca o impartasire de sfintenie, data de El direct, precum si prin mijlocirea oamenilor sfintiti si a preotilor, slujitori ai tainelor Sale, care apreciaza si vorbesc in numele Domnului -IV. ec. 26 (Fac. 1, 28; 2, 5-27; 9, 1; 12, 3; 18, 18; 22, 18, 49, 1-28; Deut. 28, 1-15; Mat. 25, 34). Iata formula de binecuvantare in legea Veche: "Domnul sa te binecuvanteze si sa te pazeasca!, Domnul sa-si arate fata luminoasa spre tine si sa te miluiasca!, Domnul, sa te vada in nevoile tale si sa-ti dea pacea Sa!" (Num. 6, 24-26).

Pe de o parte, Dumnezeu este singurul autor al binecuvantarii, iar aceasta se adreseaza nu numai unor fiinte, ci si unor institutii. Totusi, prima fiinta care a primit binecuvantarea lui Dumnezeu a fost omul. In Cartea Facerii ni se spune ca, dupa ce Dumnezeu i-a facut pe Adam si Eva, i-a binecuvantat, zicand: Cresteti si inmultiti-va si umpleti pamantul si supuneti-l. Pe de alta parte, primul asezamant pe care Dumnezeu l-a randuit prin binecuvantare a fost Ziua de odihna, adica a Saptea, sau Sabatul Vechiului Testament, devenit Duminica celui Nou. Dupa ce Dumnezeu a facut lumea in cele sase zile ale creatiei, El S-a odihnit de toate lucrurile Sale pe care le facuse. Si a binecuvantat Dumnezeu ziua a saptea si a sfintit-o, pentru ca in ea S-a odihnit El de toate lucrurile Sale, cele pe care Dumnezeu le-a izvodit facandu-le.

Binecuvantarea interumana este o rostire solemna, insotita de un gest, prin care o persoana invoca darurile lui Dumnezeu asupra altei persoane sau a unui grup. Gestul poate fi ridicarea mainilor asupra cuiva, punerea unei maini pe capul persoanei binecuvantate, insemnarea ei cu semnul crucii, sau, atunci cand e facuta de preot, semnul crucii cu degetele incrucisate; prin traditie, arhiereul binecuvanteaza cu amandoua mainile.

Intr-o acceptie mai larga, binecuvantarea inseamna invoirea, acordul, permisiunea data cuiva de a face ceva: sensul acesta e folosit mai ales in limbajul bisericesc. Cand un calugar dintr-o manastire pleaca undeva, cere si obtine binecuvantarea staretului; la intoarcere solicita binecuvantarea de a merge la chilie. Disciplina bisericeasca seamana intru-catva cu aceea din armata. Cand un subordonat vine in fata superiorului, saluta si spune: "Domnule colonel, permiteti-mi sa raportez". Dupa ce termina, cu acelasi salut: " Domnule colonel, permiteti-mi sa ma retrag".

Pe langa toate acestea, “binecuvantarea exprima o stare de fapt, cum ar fi sanatatea, prosperitatea, belsugul. Cea mai veche binecuvantare interumana este binecuvantarea parintilor asupra copiilor si o intalnim in prima carte a Vechiului Testament. Batranul Isaac, slabit si aproape orb, isi simte sfarsitul aproape si-l cheama pe Esau, intaiul sau nascut, sa-i acorde binecuvantarea. Sotia sa insa face in asa fel incat Iacob, cel de al doilea fiu al sau, i se substituie primului si obtine binecuvantarea. Cand i se descopera adevarul, e prea tarziu, Isaac nu mai poate face nimic. Cu alte cuvinte, binecuvantarea era un act foarte puternic, iar faptul acesta e confirmat de ceea ce astazi am putea numi "cariera" lui Iacob”, ne spunea intr-una din predicile sale inaltul prelat Bartolomeu Anania.

Ati observat, desigur, cel putin trei lucruri care se cer retinute. Desi e destinata tuturor fiilor lui Israel, adica intregului popor, binecuvantarea nu e colectiva, ci individuala. In ea e pomenit numele Domnului. Preotul este cel ce o rosteste, dar Dumnezeu este Cel care opereaza. Acest ultim adevar e evident in incheierea cuvantului lui Dumnezeu catre Moise: Asa vor pune ei [preotii] numele Meu asupra fiilor lui Israel si Eu, Domnul, ii voi binecuvanta.

Binecuvantarea poate fi de ordin general, dar si de ordin particular, cum este cel mentionat in intaia Carte a Regilor. Cand Saul intra ca strain in cetate si intreaba unde-l poate gasi pe preotul Samuel, i se raspunde: poate fi gasit acum, inainte de a se duce pe deal sa manance; ca poporul nu va manca pana nu vine el; fiindca el binecuvanteaza jertfa, si dupa aceea mananca oaspetii.

In traditia crestina, bucatele sunt binecuvantate de preot inainte de inceperea mesei, fie ca e vorba de a lui, fie ca se afla la o masa de obste; in traditiile locale protestante, binecuvantarea e data de capul familiei. In traditia ortodoxa rusa, mama isi binecuvanteaza copilul, inchinandu-l pe frunte cu semnul crucii, inainte ca acesta sa plece intr-o calatorie sau sa treaca printr-o proba cu riscuri. Din pacate, in traditia crestina ortodoxa s-a pierdut din obiceiul ca inaintea mesei, capul familiei sau unul din membrii familiei sa spuna rugaciune si sa ceara binecuvantarea, iar dupa servirea mesei sa spuna rugaciunea de multumire.

Asadar, multe lucruri din viata noastra de zi cu zi - si mai cmici, si mai mari - nu le putem realiza chiar asa de capul nostru. Fie ca este vorba de gasirea unui loc de munca, fie ca vrem sa cumparam sau sa construim o casa, fie ca de dorim un copil sau sa ne schimbam serviciul ori domiciliul, pentru toate lucrurile importante din viata, este bine sa ne marturisim unui preot duhovnic si sa i cerem binecuvantarea.

,,Binecuvanteaza suflete al meu, pe Domnul si toate cele din launtrul meu, numele cel sfant al Lui,, (Ps. 102, 1).


Dumnezeu sa va binecuvanteze! Amin.

Doamne ajuta!
Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

22 Aprilie 2013

Vizualizari: 20991

Voteaza:

Dumnezeu sa te binecuvanteze! 5.00 / 5 din 2 voturi.

Cuvinte cheie:

binecuvantarea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact