Eonul bisericec

Eonul bisericec

Iisus s-a născut în peșteră și n-a găsit loc pe pământ să se odihnească în afară de cruce iar Biserica sa a răsărit ca lăstarii în primăvara creștinismului primar din semințele semănate de credincioși în întunericul catacombelor. Biserica lui Hristos a înflorit din sângele curat scurs pe zăpadă al sfinților săi martiri. În toamna parusiei, a eonului bisericesc care va să vină, Dumnezeu va culege sâmburii de lumină din fructele căzute în grădina raiului.

La cincizeci de zile după înviere, în foișorul unde stăteau Sfinții Apostoli în chip de limbi de foc s-a pogorât Sfântul Duh. Astfel lua ființă prima biserică de sorginte creștină, mădularele vii și transfigurate ale lui Iisus pe pământ, arvuna și mărturia nădejdii noastre că deși ca oameni suntem conștienți că suntem muritori, nu ne putem imagina și nici nu putem accepta logic ideea că am putea dispare odată pentru totdeauna în negura uitării, fiindcă Dumnezeu prin același Duh Sfânt prin care l-a înviat pe Iisus ne va trezi și pe noi la o viață bineplăcută lui Dumnezeu pe pământ și ne va deștepta apoi din somnul cel de veci la glorioasa înviere de la sfârșitul veacului.

Dacă miracolul învierii s-ar fi terminat doar după răstignirea pe cruce, sau numai întru-un singur loc, atunci biserica ar fi întradevar o adunare omenescă menită să păstreze vie memoria acelui cutremurator și extraordinar eveniment, a jertfei de pe cruce a lui Iisus. Dar viața și menirea bisericii încep exact prin ceea ce se întâmplă după răstignire, după învierea din morți, după înălțarea la cer a Domnului și pogorarea Sfântului Duh. Prin aceasta biserica a căpătat dimensiuni spirituale, transcedentale și escatologice, n-a rămas doar o alternativă culturală, o organizație socială, oricât de etică, altruistă și filantropică și vrednică de laudă ar fi acea organizație lumească.

Biserica este menită să țină vie legătura indestructibilă între om și Creatorul său, între adâncurile insondabile ale propriei noastre existențe și conștiințe creatoare și Duhul Sfânt care pretutindenea este. Omul religios și mai ales cel credincios au în plus fața de omul secular, ateu, sceptic sau agnostic un simț și o sensibitate aparte, au darul profetic al clarviziunii și intuiției transcedentale, antene și tentacole suprasensibile capabile să detecteze realități subtile, inefabile, divine. Biserica îl ajută pe om să restabilească pe cât posibilul contactul spiritual pierdut cu o lume de dincolo din care se simte că face parte, o lume care este inaccesibilă celui care are doar ochi care nu văd mai departe decât ceea este concret, palpabil și vizibil.

Biserica nu este spiritul de comunitate ci Duhul lui Dumnezeu făcut vizibil și prezent în comunitate. Biserica nu este numai adunarea păcătoșilor care se pocăiesc, ci și separarea acestora de lumea aceasta, a celor care cred și îl iubesc pe Dumnezeu de lume în numele iubirii adevărate și dezinteresate a semenului, a ceea ce este cu adevărat omenesc și a adevărului dumnezeisc căruia îi poartă mărturie în această lume.

Biserica are o misiune divină, cerească și pământească de împlinit, nu numai o evanghelie de propăvăduit. Împlinirea misiunii este măsurată după gradul în care cei chemați reușesc cu ajutorul lui Dumnezeu să facă pentru cei mai mici și mai neajutorați dintre semeni.

În jertfa euharistică Trupul lui Hristos este trup transfigurat prin harul și lumina învierii. De aceea după sfințirea tainelor pe sfântul altar nu materia se schimbă ci condiția și calitatea spirituală a materiei, din simplă materie în materie transfigurată, înduhovnicită. Astfel și cei ce se împărtășesc deși aceștia tot oameni rămân cum au fost și mai înainte, ceea ce se schimbă prin împărtășanie cu sfintele daruri este condiția lor spirituală, din condiție naturală în condiție naturală înduhovnicită.

Forma instituiței și a organizării ecleziastice a fost poate în parte împrumutată de la împărăția lui Cezar. Dar duhul a fost și rămâne al Împărăției Cerului. Și forma se înduhovnicește, prinde contur aureolat. Când însă adoptă nu numai forma ci adaptă și spiritul lumii acesteia atât Biserica precum și lumea devin sărace, paupere. S-ar putea spune că din această perspectivă apostatică lumea s-ar putea spiritualiza într-o anumită măsură pe când biserica ar ar putea deveni tot mai lumească, și-ar pierde din sarea spirituală.

Nu există ecleziologie fără eshatologie fiindcă prin biserică până la sfârșitul veacului nimic din ceea ce este cu adevărat omenesc și ceresc va lipsi. În eonul bisericesc Dumnezeu crează, modeleză și arde până la perfecțiune amforele de lut în care va turna vinul cel nou și mirul de lumină lină și deplină al harului ceresc.

Marin Mihalache
Chicago, USA

 

Despre autor

Marin Mihalache Marin Mihalache

Colaborator
52 articole postate
Publica din 19 Aprilie 2018

Pe aceeaşi temă

06 Octombrie 2021

Vizualizari: 423

Voteaza:

Eonul bisericec 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

viata vesnica

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact