Fenomenele de dependenta

Fenomenele de dependenta

Printre tulburările psihice grave produse de noile media figurează fenomenele de adicţie, adică de dependenţă. In cazurile care pot fi calificate drept extreme, dar totuşi frecvente, noile media constituie un adevărat drog: utilizarea lor devine în zilele noastre, pentru numeroase persoane, o nevoie irepresibilă, la fel ca drogurile clasice, iar aceste persoane devin dependente într-un mod analog.

Se ştie că, pentru cei care le folosesc, drogurile constituie în aproape totalitatea cazurilor mijloace facile (pentru că au o acţiune fizică imediată asupra creierului şi a diverselor facultăţi psihice) de evadare din viaţa din afara lor şi din viaţa lăuntrică percepută ca dificilă, fie prin anestezierea conştiinţei, fie prin cufundarea într-o lume imaginară.

Numeroşi psihiatri şi psihanalişti au constatat că în acelaşi scop „ecranele sunt astăzi larg utilizate, în încercarea de a uita de greutăţile şi suferinţele vieţii de zi cu zi”.1 Această finalitate a folosirii noilor media este deja o problemă care îi priveşte pe copii, după cum se arată într-un studiu american:

Abordările psihologice sugerează ideea că oamenii practică o „folosire excesivă” a Internetului pentru a compensa dificultăţi sociale sau psihologice, ca şi deficitul de stare de bine personală din viaţa cotidiană offline. Diverse studii au legat căutarea de senzaţii (o tendinţă spre căutarea excitaţiei şi a plăcerii simţuale), singurătatea şi problemele emoţionale (ca depresia şi puţina încredere de sine) de „folosirea excesivă” a Internetului (Mehroof şi Griffiths, 2010).

Conform acestei teorii, copiii vulnerabili psihic pot fi cel mai uşor supuşi riscului de „folosire excesivă”.

Vorbind de dependenţă, trebuie să facem o distincţie între „cyberadicţie” şi adicţiile „cyberasistate”.

Cyberadicţia este o adicţie faţă de mijloacele de comunicare, în special faţă de Internet şi reţelele de socializare, în adicţiile cyberasistate, persoanele sunt dependente nu de
noile media ca atare, ci de realităţile la care acestea oferă un acces rapid, facil şi nelimitat, cum sunt jocurile on line, sexul, cumpărăturile compulsive ş.a.m.d. Dar lucrul acesta nu înseamnă că responsabilitatea noilor media ar fi mai mică în acest caz, pentru că ele constituie deopotrivă incitări permanente, suporturi necesare şi factori de facilitare, şi prin însăşi natura lor părţi componente ale adicţiei. In percepţia curentă şi după cum o arată expresiile folosite de apropiaţii lor, cei care suferă de adicţie se arată a fi dependenţi de televizorul lor, de consola lor de jocuri, de calculatorul sau de telefonul lor inteligent, fără să le pese prea mult de conţinutul lor, de vreme ce pot fi folosite la fel de bine pentru satisfacerea unei nevoi care s-a creat la nivelul psihismului.

Formele grave de adicţie se caracterizează mai ales prin exclusivismul lor, cu alte cuvinte prin abandonarea celorlalte datorii şi a relaţiilor care constituie o viaţă socială normală, pentru multă vreme de-a lungul zilei. Adicţia poate fi în general definită în aceiaşi termeni ca pasiunea, în sensul clasic al termenului. Michel Hautefeuillc şi Dan Velea notează faptul că folosirea devine patologică „din momentul în care comportamentul devine exclusiv şi e însoţit de degradări care îi sunt asociate: abandonarea pe termen lung a celorlalte centre de interes, îndeosebi familial, şcolar şi profesional. Subiectul dependent nu trăieşte decât pentru obiectul dependenţei sale, toate celelalte fiind excluse. întreaga sa viaţă, toate preocupările sale, întreaga sa energie sunt centrate pe el. Restul este total secundar şi încetul cu încetul este abandonat”.3

Formele grave de adicţie faţă de noile media nu trebuie să ne întoarcă privirea de la formele mai benigne, dar care au totuşi efecte negative asupra vieţii psihice.

Mulţi utilizatori ai noilor media sunt în zilele noastre dependenţi fără să ştie, deoarece au tendinţa de a relativiza dependenţa lor faţă de formele grave de adicţie, şi pentru că obişnuinţa şi adaptarea au integrat comportamentele lor mediatice printre comportamentele uzuale şi aşadar le-au banalizat.

Adicţia, sub toate formele sale, se caracterizează printr-o dependenţă în grade variabile. Ea este instituită printr-o atracţie mai mult sau mai puţin irepresibilă, care vădeşte o nevoie, mai mult sau mai puţin importantă, a cărei satisfacere procură o plăcere mai mult sau mai puţin conştientă, şi a cărei nesatisfacere produce o frustrare resimţită ca o lipsă şi constituie o formă de suferinţă psihică, mai mult sau mai puţin intensă. In afară de această măsură interioară, ponderea adicţiei poate fi evaluată după gradul de perturbare pe care îl produce în adaptarea şi prezenţa în mediul social - mai întâi familial, apoi şcolar şi profesional, şi relaţional în general.

Psihologii au pus la punct teste pentru depistarea nivelului de dependenţă. Cel mai cunoscut este testul Orman, care priveşte utilizarea Internetului:

1. Petreceţi pe Internet mai mult timp decât v-aţi propus iniţial?

2. Vă deranjează ideea de a scurta timpul petrecut pe Internet?

3. Prietenii sau membrii familiei dumneavoastră s-au plâns că staţi prea mult timp pe Internet?

4. Vi se pare dificil să rămâneţi neconectat vreme de câteva zile ?

5. Randamentul la serviciu sau relaţiile personale au suferit din cauza timpului petrecut pe Internet?

6. Există zone sau anumite site-uri pe Internet pe care cu greu le puteţi evita?

7. Vă este greu să vă stăpâniţi impulsul de a cumpăra produse sau servicii care ţin de Internet?

8. Aţi încercat, fără succes, să reduceţi timpul de folosire a Internetului?

9. Vă abateţi mult de Ia domeniile dumneavoastră de activitate şi de la cele care vă oferă satisfacţie, din cauza Internetului?

Intre 0 şi 3 răspunsuri pozitive, există o mică tendinţă spre adicţia faţă de Internet.

Intre 4 şi 6 răspunsuri pozitive, există posibilitatea dezvoltării unui comportament adictiv.

Intre 7 şi 9 răspunsuri pozitive, există o puternică tendinţă spre o stare de dependenţă.

Acest test nu este util doar pentru psihologi, care au nevoie de o măsură de evaluare, el permite de asemenea oricărei persoane să conştientizeze natura comportamentului său.

Jean-Claude Larchet

Fragment din cartea "CAPTIVI ÎN INTERNET", Editura Sophia

Cumpara cartea "CAPTIVI ÎN INTERNET"


Note:

 

 

1 S. TISSERON, 3-6-9-12. Apprivoiser Ies ecrans et grandir, Editions Eres, Toulouse, 2013, p. 13. A se vedea şi M. HAUTEFEUILLE şi D. VELEA, Les addictions â Internet. De l'ennui â la dependance, Payot & Rivages, 2014, p. 40. Aceşti doi psihiatri fac această observaţie, că dependenţa este o soluţie mai înainte de a fi o problemă (ibid., pp. 146, 232), şi citează mai multe exemple care arată „felul în care o parte din Internet serveşte la compensarea unei insatisfacţii sau dificultăţi adesea problematice din viaţa reală” (p. 149).
2 D. SMAHEL, E. HELSPER, L. GREEN, V. KALMUS, L. BLINKA, K. OLAFSSON, Excessive Internet Use among European Children, EU Kids Online, noiembrie 2012, p. 5.
3 Les addictions a Internet. De l’ennui a la dependance, Payot & Rivages, 2014, pp. 43-44.

Pe aceeaşi temă

06 Februarie 2023

Vizualizari: 697

Voteaza:

Fenomenele de dependenta 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

adictia dependenta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact