Fericiti cei saraci cu duhul

Fericiti cei saraci cu duhul

"Fericiti cei saraci cu duhul, ca a lor este imparatia cerurilor” (Matei 5, 3).

Prin saracia cu duhul se intelege smerenia, care este cea dintai virtute pe scara desavarsirii crestine, prima litera a alfabetului duhovnicesc. Orice urcus necesita un inceput sau o temelie, iar in urcusul duhovnicesc, smerenia este inceputul mantuirii, cum afirma psalmistul: "M-am smerit si m-a mantuit pe mine" (Ps. 114, 6).

Smerenia este inteleasa ca o expresie a dependentei noastre fata de Dumnezeu si intr-un fel, fata de societate. In sens relativ, ea inseamna micime, neputinta, iar in sensul autentic, o traire existentiala a dependentei noastre fata de Dumnezeu.

Cel sarac cu duhul se considera sarac in podoabe duhovnicesti, dar in realitate, a atins prima treapta a urcusului spre cele inalte.

A vorbi despre smerenie, inseamna a vorbi despre Dumnezeu, cum afirma Sfantul Isaac Sirul: "Voiesc sa va vorbesc, fratilor, despre smerita cugetare, dar ma umplu de teama, ca unul ce stiu ca voi vorbi despre Dumnezeu Insusi in chipul cuvintelor mele”.

Izvorul si temelia smereniei ca virtute se afla in Mantuitorul Hristos, in iubirea sa chenotica, nesfarsita, intrucat "Domn fiind, S-a facut asemenea robilor; bogat, El a indurat foamea,Imparat al maririi, faradelegile noastre le-a purtat (...).Venit sa implineasca legea, a fost judecat de cei Faradelege”. Pentru mantuirea noastra s-a smerit pe Sine, ascultator facandu-se pana la moarte si inca moarte pe Cruce..." (Fii. II, 8).

Omul smerit este asadar, chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Cel smerit este cel care tinde mereu spre mai bine si este constient permanent ca el se afla pe un drum, pe drumul desavarsirii.

Smerenia izvoraste din harul divin, dar si din efortul de cunoastere a sinelui, a dependentei fata de Dumnezeu si fata de semeni.

Sfintii Parinti aseaza smerenia in legatura cu virtutea iubirii, fiindca atat timp cat ii lipseste smerenia, omul nu poate inainta spre Dumnezeu, nu poate urca spre Iubire, ci ramane in orizontul inchis al egocentrismului.

Avand cunostinta smereniei,intelegem ca acela care este smerit e departe de a saraci, pe cand cel mandru cuprinde fumul propriei iluzii.

Maretia smereniei consta in faptul ca ne mantuieste, ne deschide imparatia cerurilor. De aceea spune Sfantul Isaac Sirul „Unde odrasleste smerenia, acolo izvoraste slava lui Dumnezeu”.

Smerenia inseamna profunzime, patrundere a tainelor lui Dumnezeu; ea este pilda si indemn divin: "Invatati de la Mine, caci sunt bland si smerit cu inima si veti afla odihna sufletelor voastre (Mt. XI, 29).

Mantuitorul arata clar ca " tot cel ce se inalta pe sine se va smeri si tot cel ce se smereste, se va inalta". (Lc. XIV, 11). Opusul smereniei este mandria " inceputul tuturor relelor "(Is. Sirah. X, 15). Mandria se opune oricarei virtuti, de aceea, "celor mandri Dumnezeu le staimpotriva, iar celor smeriti le da har".(Iac. IV, 6 ).

Lipsind smerenia, mantuirea este cu neputinta de atins; slava desarta este doar aducatoarea necinstei, a pretinsei inaltari. Sufletul mandru este neroditor si se semeteste intr-o falsa inaltare, asemeni arborelui care-si inalta crengile lipsite de rod.

Avand in vedere acest adevar, Sfantul Isaac Sirul exclama, in cuvantul sau duhovnicesc: "Cu adevarat, Doamne, de nu ne vom smeri, nu vei inceta sa ne smeresti pe noi”.

Smerenia este dovedita si in ajutorarea celor saraci. Cel ce iubeste smerenia tresare la suferintele altora si vede in saraci pe Dumnezeu, iar in necazurile lor, un mijloc de a dovedi bunatatea inimii.

Sfantul Ioan Hrysostom spune ca "nu este o alta Piedica in calatoria noastra spre ceruri, ca bogatia si ca pacatele pe care le naste bogatia”. Nici saracia, nici bogatia nu sunt in sine virtuti, dar folosirea bunurilor in scopuri egoiste este pacat, constituind o piedica serioasa in calea spre mantuire. Cel smerit poate iubi si ajuta aproapele, insa nu si cel mandru, care nu se vede decat pe sine.

Cel smerit traieste pocainta si rabdarea, iar fata de sine va manifesta o trezvie continua si indiferenta fata de laude; in relatia cu semenii, smerenia inseamna modestie, ingaduinta, impacare, dragoste crestina.

Omul unit cu smerenia este bun, bland, milostiv, sarguitor. Celor smeriti, celor saraci de acel ucigator pacat al mandriei, Domnul le promite imparatia cerurilor, raiul, in care "nu va mai exista nici moarte, nici plangere, nici suspin" (Ap.XXI, 4), ci fericire vesnica.

Imparatia cerurilor este starea fericita a celor drepti in vesnicie, un loc si o stare de lumina, sau cum spun Sfintii Parinti, de "vedere duhovniceasca ce poate fi gustata numai prin har”. Iar harul se da celor smeriti. Cei drepti si Sfintii vor fi asemenea cu ingerii si vor straluci intru slava,iar Dumnezeu "va fi toate in toti " (I. Cor. XV, 28).

Cei smeriti vor dobandi libertate de orice suferinta, trairea in comuniunea cu Dumnezeu .Dupa trecerea lumii acesteia, vor fi " ceruri noi si pamant nou" (Apoc. XXI, 1), intreaga fire va fi transfigurata si inaltata in imparatia harului, va fi o lume innoita, in care cei impodobiti cu smerenia isi vor afla desigur, locul lor.

Ciortan Mariean

Despre autor

Ciortan Mariean Ciortan Mariean

Colaborator
14 articole postate
Publica din 27 Ianuarie 2011

Pe aceeaşi temă

01 August 2012

Vizualizari: 18623

Voteaza:

Fericiti cei saraci cu duhul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact