Giulgiul din Torino - Giulgiul lui Iisus ?

Giulgiul din Torino - Giulgiul lui Iisus ?

Giulgiul de la Torino

 

Dupa cum informeaza site-ul “Catholica”, o serie de noi teste stiintifice efectuate asupra Giulgiului din Torino confirma ca panza dateaza din vremea lui Iisus. Rezultatele recentelor cercetari neaga studiul efectuat in 1988, care pretindea ca panza a fost fabricata in secolul 13 sau 14. Asociatia Americana de Studiu al Giulgiului din Torino (AMSTAR) a gasit ca testele din 1988, bazate pe datarea cu Carbon-14, au fost efectuate pe un petec cusut mult mai tarziu pe Giulgiul original. Tom D’Muhala, presedintele AMSTAR, afirma ca noile teste chimice arata ca panza principala a Giulgiului este “mult mai veche decat a datat-o testul din 1988”. Giulgiul de la Torino constituie o permanenta piatra de poticnire pentru stiinta moderna. Credinciosii crestini, fie ei ortodocsi sau catolici, s-ar bucura, desigur, de validarea definitiva a autenticitatii Giulgiului cu mijloace stiintifice, dar nu s-ar tulbura prea mult daca s-ar dovedi ca Giulgiul nu este autentic, pentru ca adevarata credinta nu este dependenta de astfel de probe materiale.

 

Giulgiul din Torino

 

Contestarea testelor cu Carbon 14

 

Sfantul Giulgiu este un material textil conservat in prezent la Torino. Incepand din 1578, aceasta panza e venerata de credinciosi ca fiind Giulgiul in care a fost pus in mormant Iisus. Ea are 436 cm lungime si 110 cm latime. Diferitele urme de pe panza contureaza doua imagini - din fata si din spate - ale unui barbat cu inaltimea de 1,85 m. Problema autenticitatii Giulgiului e acerb dezbatuta si astazi. Toate analizele efectuate pana acum, mai putin testul cu Carbon 14, acrediteaza ideea ca, intr-adevar, aceasta panza este autentica. Ea a fost ultima oara expusa spre venerare in perioada 13-22 octombrie 2000, iar urmatoarea expunere va avea loc in 2025. In chiar perioada ultimei expuneri, s-au intetit si dezbaterile pe marginea autenticitatii Giulgiului.


Elvetianul Mechthild F. Lemberg, o autoritate in materie de istorie a textilelor si unul dintre savantii ce-au contribuit la restaurarea Giulgiului inainte de expunerea din anul 2000, declara la vremea respectiva ca a gasit dovezi noi, in baza carora relicva, considerata timp de un deceniu drept un produs medieval (aprox. 1260-1390), ar putea avea o vechime de doua milenii. El a constatat ca exista similaritati izbitoare intre panza Giulgiului si alte fragmente de imbracaminte, descoperite in ruinele cetatii Masada, din apropierea Marii Moarte, cu o vechime de 2000 de ani. Singurul detaliu divergent e varsta stabilita prin datarea cu Carbon 14. De aceea, savantul elvetian a emis ipoteza ca e foarte probabil ca datarea sa fi fost eronata. (Precizam ca in 1988 Vaticanul a aprobat ca mostre din Giulgiu sa fie datate cu Carbon 14, in trei laboratoare independente, din Anglia, Elvetia si SUA).

 

Giulgiul de la Torino

 

Praful, polenul si grupa sanguina

 

Raportul pe care cercetatorul elvetian l-a prezentat in cadrul unei conferinte organizate de Biserica Catolica a sporit presiunile asupra Vaticanului, pentru a autoriza un nou set de teste cu Carbon 14, cele din 1988 fiind suspecte de “alterare”, din cauza prafului (care continea acid carbonic) depus intre Giulgiu si panza de Olanda pe care fusese cusut in 1534, spre a nu se deteriora. Alti adepti ai autenticitatii Giulgiului sunt de parere ca mostrele analizate in 1988 au fost prelevate din zonele expuse actiunii incendiilor prin care a trecut, ceea ce i-a alterat continutul de carbon. Argumentele lui Lemberg nu sunt singurele invocate pentru repetarea datarii cu Carbon 14. Sunday Times informa nu demult ca o cerere similara a fost facuta si de cativa cercetatori israelieni. Acestia au analizat particulele de polen descoperite pe suprafata tesaturii, constatand ca cea mai parte a lor apartine unei specii de plante care creste numai in Orientul Mijlociu si care ar fi putut fi utilizate la... confectionarea unei coroane de spini! Ian Wilson si Barrie Schwortz, primul un vechi cercetator al relicvei, iar al doilea un reputat fotograf profesionist, cer, la randul lor, refacerea testelor cu Carbon 14. Motivul? Grupa sanguina a petelor de sange prezent pe Giulgiu - AB - e foarte rara printre europeni, dar foarte comuna printre evreii din Orientul Mijlociu. Or, e putin probabil ca presupusul “autor medieval al falsului” sa fi avut cunostinte despre grupele sanguine cu cateva secole inainte de descoperirea lor...

 

Conspiratiile si riscurile autentificarii

 

Cu prilejul expunerii Giulgiului, in octombrie 2000, Monseniorul Giuseppe Chiberti a dezvaluit ca e autorizat sa recolteze alte fragmente de tesatura din Giulgiu, in vederea efectuarii unor noi teste cu Carbon 14. Exista insa importante si influente curente de opinie care nu doresc ca Giulgiul din Torino sa fie declarat autentic. The Guardian comenta ca o atare situatie ar declansa un scandal de proportii, de vreme ce, in 1988, trei laboratoare au declarat Giulgiul ca fiind un fals, ceea ce ar insemna ca ele au mintit in mod deliberat. In opinia unora, responsabile de aceasta situatie ar fi niste donatii discrete, de cate un milion de lire sterline pentru fiecare laborator, din partea  unor “vechi dusmani ai crestinatatii, care au stiut sa influenteze rezultatele analizelor”. In sfera teoriilor “conspirationiste” e inclus si incendiul inexplicabil ce-a cuprins capela in care se afla depus Giulgiul in 1997. Mai trebuie spus ca Raymond Rogers, un reputat chimist al Laboratorului National de la Los Alamos (New Mexico), care a studiat 32 de mostre recoltate din toate partile Giulgiului, sustine ca rezultatul testelor cu Carbon 14 efectuate pe esantionul prelevat de pe Giulgiu in 1988 e irelevant. El a afirmat ca bucata respectiva de panza “are proprietati total diferite fata de restul Giulgiului”, probabil in urma restaurarilor pioase efectuate incepand din epoca medievala.

 

Masoneria se implica si ea...

 

Cercurile masonice au o cu totul alta teorie. Acestea sustin ca imaginea imprimata pe panza de la Torino ar fi, de fapt, imaginea unui om ucis... de catre Inchizitie! Doi cercetatori britanici, Robert Lomas si Christopher Knight, ambii francmasoni, au cercetat aproape toata viata originile Francmasoneriei. Ei sustin ca au reusit sa reconstruiasca “povestea” lui Iisus Hristos si, implicit, cea a Giulgiului. Concluziile lor cu privire la Giulgiu sunt relatate in lucrarea Secretul lui Hiram. Se afirma ca epopeea Giulgiului ar fi inceput la Paris. In 1307, Jacques de Molay, Mare Maestru al Templierilor, conducea de 14 ani poate cea mai puternica forta a crestinatatii. Pe tronul Frantei se afla Filip al IV-lea (cel Frumos), care, in 1305, reusea sa impuna o taxa de 10% pe veniturile clerului francez. Un an mai tarziu, a ordonat arestarea si deportarea tuturor evreilor, confiscandu-le bunurile. In fine, in 1307 si-ar fi manifestat interesul pentru bogatiile Ordinului Templierilor, impotriva caruia nu se putea insa ridica pe fata, deoarece cavalerii nu dadeau socoteala nimanui, cu exceptia Papei. Cu ajutorul lui Guillaume de Nogaret, membru al Consiliului Regal si pastrator al sigiliului, Filip ar fi reusit ceea ce parea imposibil: transformarea templierilor in proscrisi, acuzati de erezie. Astfel, pe 13 octombrie 1307, aproape 15.000 de templieri au fost arestati si dati pe mana Inchizitiei. J. de Molay a fost biciuit si crucificat. Dupa mai multe ore de tortura, i s-ar fi smuls marturisirea. Atunci ar fi fost coborat de pe cruce si infasurat intr-un giulgiu. Cum Inchizitia avea ordine stricte sa nu-l omoare pe Marele Maestru, dar nici nu intentiona sa-l ingrijeasca, rudele unui alt templier interogat, Geoffrey de Charney, au fost chemate sa ridice corpurile celor doi. Familia de Charney ar fi pastrat giulgiul in casa vreme de 50 de ani, iar in 1357 l-ar fi donat, fara explicatii, unei biserici din Lirey, Franta. De altfel, prima contestare ca ar fi vorba de panza ce-a infasurat trupul  lui Iisus a aparut in 1389, din partea Episcopului de Troyes, Clement al VII-lea; autoritatea pontificala de la Avignon i-ar fi impus insa tacerea, autorizand expunerea Giulgiului.

 

Dumitru Manolache
Lumea credintei, anul III, nr. 3(20)

24 Noiembrie 2021

Vizualizari: 24086

Voteaza:

Giulgiul din Torino - Giulgiul lui Iisus ? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486
Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486 De la cele mai vechi mențiuni ale minunii din Betania până la legendele și dramele liturgice occidentale, de la comentariile Părinților Bisericii la rescrierile antice și medievale, de la arta paleocreștină la Giotto, Caravaggio, Van Gogh și Rouault 90.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact