Hrana bio si alimentatia duhovniceasca

Hrana bio si alimentatia duhovniceasca

Se vorbeste tot mai mult in lumea contemporana despre necesitatea unei alimentatii sanatoase, astfel incat, asistam la un fenomen global de reintoarcere la hrana bio. Industria alimentara face eforturi de a se reorienta spre hrana sanatoasa. Omul zilelor noastre, de asemenea. Sunt laudabile aceste demersuri, dar, ma tem ca este un castig numai pe jumatate.

Omul contemporan nu are nevoie numai de o alimentatie sanatoasa, bazata pe produse exclusiv naturale, ci mai ales de o alimentatie duhovniceasca. Chiar daca despre alimentatia sanatoasa s-au scris numeroase tratate stiintifice precum si articole de specialitate, nicaieri nu vom intalni o conceptie, mai cuprinzatoare si mai profunda, asupra hranei si a modului in care omul se raporteaza la aceasta, ca in invatatura crestina. Numai daca tinem seama si de modul in care hrana este inteleasa, prin prisma Sfintei Scripturi si a Sfintei Traditii, putem ajunge la concluzia ca viata omului este mai mult decat "mancare si bautura”.

Pacatul primordial al protoparintilor a fost neascultarea, dar nu intamplator acesta s-a manifestat sub forma hranirii din mar. Acest act al primilor oameni, nu a facut altceva decat sa vadeasca forma denaturata a foamei acestora. Erau infometati nu dupa Dumnezeu, ci dupa lumea aceasta. In consecinta, si chipul in care omul s-a alipit de hrana este unul patimas.

Mantuitorul luand chipul painii si al vinului, a ridicat actul hranirii omului, in cazul impartasirii cu Trupul si Sangele Sau, la nivel de Sfanta Taina. Acest lucru ne intareste faptul ca hrana ne este lasata de catre Dumnezeu spre zidire sufleteasca si trupeasca. Nu trebuie sa pierdem din vedere ca actul mancarii este unul sacramental deoarece, prin hrana materiala, ne putem face partasi energiilor dumnezeiesti necreate.

Odinioara, Duhul Sfant rostea prin gura psalmistului David: "Rodul muncii mainilor tale vei manca. Fericit esti; bine-ti va fi !” (Ps. 127, 2) Acest lucru  ramane valabil pentru societatea rurala traditionala, in care taranul inca mai manca "rodul mainilor sale”. Muncile agricole, de la vremea semanatului pana la seceris sau culesul roadelor, sunt facute de acesta cu gandul la Dumnezeu. Inalta rugaciuni pentru ploaie la vreme de seceta, iar dupa ce rodul se desavarseste, duce parga la biserica pentru a fi binecuvantata, pe care apoi o imparte celor nevoiasi. Acest gest este o multumire adusa lui Dumnezeu, un semn al faptului ca in inima taranului rasuna in mod tainic, acel "Ale Tale dintru ale Tale...”.

Astazi insa omul orasului, mananca ceea ce i se ofera, adica rodul mainilor altora. Din acest motiv, nici nu-si poate gasi fericirea intru aceasta si nici bine nu-i este. Asa am ajuns in situatia de a ne plange tot mai des ca nu mancam sanatos, ca mancarea ne-a devenit de fapt otrava, caci mancam mult si prost.

Nu trebuie sa ne mire faptul ca lacomia pantecelui este una din cele mai des intalnite patimi ale societatii de consum. Oferta este mare, prin urmare si ispitele. Ne aratam a fi preocupati insa peste masura de placerea pe care mancarea ne-o provoaca. Gustul fin, aparte, naste in noi dorinta dupa cantitate.

Trebuie sa stim ca lacomia poate fi vindecata numai in Biserica. Ea ne invata ca trebuie sa ne insotim cu infranarea nu doar in zilele si perioadele de post mai indelungate de peste an, cat si in tot restul timpului.

Insa lucrurile fundamentale pe care le invatam in Biserica, nu sunt ce, cat si cand mancam sanatos. Pe acestea le intalnim cu prisosinta si in cartile medicale despre nutritie.

In Biserica invatam mai ales ca trebuie sa oferim raspunsuri concrete la urmatoarele intrebari: "Zilnic Dumnezeu ne hraneste. Ii multumim de fiecare data, pentru „painea cea de toate zilele”? Cati dintre noi ne rugam lui Dumnezeu pentru cei ce s-au ostenit pentru hrana noastra? Cat de des daruim din hrana noastra, celor lipsiti? Raspunsurile fiecaruia dintre noi, la aceste intrebari, spun daca modul nostru de a ne raporta la hrana, este eclezial sau nu.

De aceea, spuneam, la inceput, ca hrana bio este un castig numai pe jumatate, hranindu-ne in maniera sanatoasa numai trupul. Cea care ne hraneste atat trupul, cat si sufletul, este alimentatia duhovniceasca, actul prin care hrana nu mai este o simpla necesitate naturala, ci un eveniment de comuniune, cu Dumnezeu si cu semenii.

Radu Alexandru

29 Septembrie 2013

Vizualizari: 6293

Voteaza:

Hrana bio si alimentatia duhovniceasca 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact