
Hristos - Bunul Pastor
Unul dintre putinele simboluri crestine ce dateaza din primele secole este acela al Bunului Pastor care poarta pe umeri un miel sau o oaie. In scena, de obicei mai sunt prezente doua sau mai multe oi, de o parte si de alta a Pastorului.
Cercetatorii au catalogat optzeci si opt de fresce ale acestui subiect in catacombele din Roma, toate realizate intre sec. I-IV. Faptul ca aceasta reprezentare apare pentru prima data si se dezvolta in context funerar nu este intamplator. Mielul aflat pe umarul Bunului Pastor este un simbol al sufletului celui decedat in timp ce Pastorul il reprezinta pe Hristos. De asemenea, oile care il insotesc pe Pastor, reprezinta sfintii care deja participa la bucuria vesnica.
Aceasta interpretare are ca temei Evaghelia dupoa Ioan Ioan 10,11: "Eu sunt pastorul cel bun. Pastorul cel bun isi pune sufletul pentru oile sale”. O cantare liturgica veche din slujba pentru cei adormiti trimite catre acelasi sens: ”Ceata sfintilor a aflat izvorul vietii si usa Raiului; sa aflu si eu calea prin pocainta: eu sunt oaia cea pierduta; cheama-ma, Mantuitorul meu, si ma mantuieste.”
Un alt ciclu de fresce aflate in catacombe (nu foarte multe) reprezinta un miel sau o oaie, cu un vas pentru lapte pe spatele.
O fresca unica de acest tip infatiseaza un pastor mulgand o oaie, in timp ce o alta arata vasul cu lapte pe un altar, intre doua oi. Frescele de acest tip au fost privite ca simboluri ale Sfintei Euharistii, insa s-a sustinut si opinia potrivit careia toate frescele in care se face aluzie la lapte, trimit de fapt catre bucuria Imparatiei Cerurilor.
Atat interpretarile timpurii cat si cele mai tarzii depind de un binecunoscut text din Faptele Sfintilor Perpetua si Felicitas. In timp ce se afla in inchisoare asteptand martiriul, Sfanta Perpetua ne spune ca a avut o viziune, in care i s-a aratat o mari gradini, in centrul careia se afla un batran imbract precum un pastor, care mulgea o oaie. Intorcandu-si capul, acesta s-a uitat catre ea si a spus: "Bine ai venit, fiica mea!”. Si a chemat-o la el dandu-i sa bea din lapte, toti cei ce erau de fata au rostit "Amin”! ”Laptele" era asadar un simbol al bucuriei sufletului celor adormiti de care au parte in Rai.
Hristos - Mielul lui Dumnezeu
In noua perioada deschisa in viata Bisericii de catre Sfantul Constantin cel Mare, mielul apare in arta basilicilor cu o alta semnificatie.
Mielul lui Dumnezeu era de obicei reprezentat in mozaicurile din altar, stand pe un munte din care curg cele patru rauri din Rai, simbolizandu-i pe Sfintii Evaghelisti. In unele reprezentari apar douasprezece oi, de o parte si sase de cealalta ale Mielului Dumnezeiesc. Cel mai cunoscut exemplu al acestei scene este mozaicul din sec. al VI-lea aflat in Biserica Sfintii Cosma si Damian din Roma.
Potrivit lucrarii "Liber Pontificalis", Sfantul Constantin cel Mare a adus in baptisteriul Lateran, pe care l-a ctitorit, o statuie de aur a unui miel, plasata intre alete doua statui din argint, cea a lui Hristos si cea a Sfantului Ioan Botezatorul Sfantul Ioan reprezentat ca tinand un sul de hartie pe care scrie: "Ecce Agnus Dei, ecce qui tollit peccata mundi." - "Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatele lumii.”
Din secolul al V-lea capul Mielului incepe sa fie inconjurat de un nimb. Unele monumente arata Mielul reprezentat cu capul inconjurat de forme variate ale Sfintei Cruci. Pe un monument descoperit in Siria Mielul apare ca avand avand Crucea pe spatele Sau.
Reprezentarea cunoaste in Apus o noua etapa, Mielul fiind infatisat stand pe tron, la piciorul Sfintei Cruci. Un astfel de exemplu este mozaicul din secolul al saselea din Basilica Vaticanului. Un alt monument din sec al VI-lea, ce forma o parte a baldachinului Catedralei Sfatul Marcu din Venetia, prezinta scena crucificarii, cu Hristos reprezentat ca Miel, avand alaturi pe cei doi talhari.
Mielul, simbol al muceniciei
In arta crestina timpurie, mielul apare insa ca simbol, nu numai al lui Hristos, ci si al lui Moise, al Sfantului Ioan Botezatorul, si al celor trei tineri din cuptorul cu foc. Mai mult, fresca aflata in Cimitirul Praetextatus, infatisand-o pe Suzana ca miel intre doi lupi, este un alt exemplu al mielului ca simbol al unui muceniciei.
O cantare din slujba inmormantarii subliniaza acest aspect: "Cei ce pe Mielul lui Dumnezeu ati marturisit si ati fost junghiati ca niste miei, fiind mutati la viata cea neimbatranitoare si pururea vesnica, sfintilor, Aceluia cu dinadinsul, mucenicilor, va rugati sa ne daruiasca noua dezlegare datoriilor.”
Sinodul V-VI ecumenic sau Trulan, prin Canonul 82 a interzis reprezentarea lui Hristos ca miel: "In unele chipuri ale cinstitelor icoane, mielul se zugraveste aratat cu degetul de inaintemergatorul (Sfantul Ioan Botezatorul), care (miel) s-a inteles ca chip al harului, infatisandu-ne noua mai inainte prin lege (prin Legea Vechiului Testament) pe adevaratul Miel, pe Hristos Dumnezeul nostru. Cinstind, asadar, chipurile si umbrele vechi ca semne (simboluri) si inchipuiri (prefigurari) ale adevarului, predanisite Bisericii, noi cinstim in primul rand harul si adevarul, primindu-l pe el (pe ele) ca plinire a Legii.
Drept aceea, pentru ca aceea ce este desavarsit sa se infatiseze ochilor tuturor si prin mestesugul culorilor, oranduim (hotaram) ca de acum inainte Hristos Dumnezeul nostru, Mielul care a ridicat pacatul lumii, sa fie infatisat (reprezentat) si in icoane dupa chipul Sau cel omenesc in locul vechiului miel, pentru ca intelegand prin aceasta maretia lui Dumnezeu Cuvantul, sa fim indrumati si spre aducerea-aminte de petrecerea Lui in trup, de patima Sa si moartea Sa mantuitoare, si de rascumpararea (izbavirea) lumii, care s-a facut prin aceasta."
Dubla reprezentare a lui Hristos, atat in calitate de Pastor, cat si in cea de Miel, trimite la raportul dintre cele doua firi ale Sale, dumnezeiasca si omeneasca. Aceasta ni-L descopera pe Hristos ca adevarat Mantuitor, in acelasi timp jertfitor, jertfa si primitor al jertfei, dupa cum marturiseste preotul intr-o rugaciune din cadrul Sfintei Liturghii: "Ca Tu esti Cel ce aduci si Cel ce Te aduci (esti adus), Cel ce primesti si Cel ce Te imparti (esti impartit), Hristoase Dumnezeul nostru ...”
Iisus Hristos in Euharistie si pe Cruce ca om se aduce lui Dumnezeu iar ca Dumnezeu primeste aceasta jertfa in unire cu Tatal si cu Duhul Sfant.
Radu Alexandru
-
Este obligatoriu sa mancam carne de miel la Pasti?
Publicat in : Invierea Domnului - Sfintele Pasti -
Telegrama de pe front
Publicat in : Religie -
Marea impacare
Publicat in : Religie -
Cum se impaca alungarea vanzatorilor din templu cu atitudinea smerita a lui Hristos?
Publicat in : Credinta
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.