In memoriam IPS Bartolomeu – Nu va temeti de moarte!

In memoriam IPS Bartolomeu – Nu va temeti de moarte!

Regretatul Mitropolit Bartolomeu Anania a fost cunoscut ca fiind un om "greu" de carte, unul dintre cei mai apreciati oratori ai Bisericii Ortodoxe. Multi dintre credinciosii ortodocsi s-au apropiat de el, mai intai, prin predica si apoi l-au cunoscut pe omul si scriitorul Valeriu Anania si Parintele duhovnicesc Bartolomeu.

Printre temele dezbatute de Inaltul Ierarh in stralucitele predici, moartea este cea asupra careia a insistat de nenumarate ori. Ce se intampla dincolo de mormant?

Moartea este singura certitudine

Moartea este una dintre originile istoricitatii si ale identitatii ontologice ale omului. Moartea este una dintre originile filosofiei.

Unul dintre sensurile principale ale filosofiei si intelepciunii grecesti a fost tocmai acesta: "Filosofia este pregatire demna pentru moartea umana!" Problema mortii nu este problema raportului intre viata si moarte si cu atat mai putin problema generala a sensului vietii, ci moartea apartine vietii tocmai ca fiind sfarsitul ei.

Conceptia traditionala a Europei despre moarte are doua radacini: filosofia greaca si crestinismul. Simbolic ele se cladesc pe mortile lui Socrate si Iisus, mai precis pe felul in care acestea sunt transmise de catre doua personaje care au ramas in istoria omenirii.

Moartea este o evidenta de fapt, o evidenta naturala si familiara. Si totusi, de fiecare data cand intalnim aceasta evidenta, ea ne pare la fel de socanta! „Nu mai exista teama pentru ca nu mai exista moarte” sunt penultimele cuvinte ale lui Ivan Ilici. In locul mortii era lumina.

Experienta crestina a mortii este singura care da certitudinea unei victorii posibile asupra mortii. Regasim la toti ganditorii crestini aceeasi dialectica a mortii, care exprima schimbarea reala a conditiei umane, prin aparitia si prin exemplul lui Hristos, care aduce crestinului o eliberare de moarte cu totul noua. Spaima fata de moarte tinde sa se transforme in spaima fata de viata trecatoare, fata de viata fara Dumnezeu. Ceea ce il intereseaza din acel moment pe crestin este doar "cum sa mori".

In ciuda certitudinii mortii, ea ramane totusi nedeterminata: nu putem sti nici cand si nici cum vom muri! In general, se spune ca moartea este un fenomen ce li se intampla numai celorlalti. Stiu ca voi muri, dar nu cred acest lucru. Si totusi.

Cu toate ca, in linii mari, despre moarte se poate afirma ca s-a spus aproape tot esentialul, ca nimic nu ne poate surprinde, totusi, majoritatea oamenilor traiesc ca si cum n-ar sti nimic despre ea.

Nu va temeti de moarte!

Asa cum arata Sf. Vasile cel Mare, cea mai inalta intelepciune a crestinului este sa cugete de-a pururea la ceasul mortii. "Sa murim si sa inviem in fiecare zi!", este si indemnul-testament pentru ucenicii marelui duhovnic, Arsenie Papacioc.

Moartea, de fapt, este cea care ne invata cum sa ne traim viata. Sa traim clipa de acum ca si cand ar fi ultima. Ea ne arata cum sa murim, dar mai ales cum sa intelegem lucrurile acestei lumi. Iata de ce gandul la moarte si la Judecata de Apoi ar trebui sa-l insoteasca pe crestin in fiecare zi.

„Moartea nu este un fenomen, ci o pregatire a omului pentru ceea ce urmeaza. Noi, crestinii ortodocsi, cunoastem ca sufletul omului nu moare, ci se transforma dintr-un mod de existenta in altul, stiut numai de Dumnezeu. Moartea este relativa, e o punte de trecere dintr-o stare in alta. Noi credem in invierea mortilor si in propria noastra inviere”, ne preciza mult regretatul Parinte Bartolomeu, in una din predicile sale.

Sa nu va temeti de moarte, temeti-va de patimile din voi si pe acestea sa le omorati. Numai omorand omul pasional, omul pacatos din el va putea naste un alt om - omul spiritual - care treptat va ajunge sa renunte la carje sau baston, reusind sa mearga singur pe calea perfectiunii. De aceea asceza si lupta impotriva "voii trupului" reprezinta de fapt lupta cu patimile care se intemeiaza pe el: "Nu suntem omoratori de trupuri, ci omoratori de patimi", spun Parintii.

Revelatia ca moartea exista si nu ocoleste pe nimeni (de care ne vom ocupa ceva mai incolo) drept incetare a dependentei care constituia pana atunci orizontul omului, pune deodata in lumina patimile cu care convietuise pana atunci.

Moartea brutala poate insa deveni la cei ce au iesit din taramul dependentei o metafora pentru libertatea pe care o traiesc, pentru dezlegarea totala de lucrurile lumii: "Precum trupul mort nu are nici o simtire, nici a trupurilor vii, nici a celor ce zac moarte impreuna cu el, asa nici cel ce a ajuns in afara lumii, in Duh, si e impreuna cu Dumnezeu, nu poate avea vreo simtire a lumii sau vreo impatimire de lucrurile ei, macar ca e supus trebuintelor trupului", ne spune Sf. Simeon Noul Teolog.

Ce se petrece insa dincolo de mormant?

Moartea, ca moarte proprie, se lasa asadar gandita mai degraba intr-un mod surprinzator: o pot gandi doar in masura in care ea nu exista in mine, doar in cazul in care eu nu am murit inca. Orizontul pe care il deschide gandul la moarte poate fi sustinut mai departe pe baza credintei. El este considerat o trecere catre viata vesnica, deci orientandu-se catre eternitate.

Gandul la moarte are o importanta atat de mare, incat poate deveni o definitie a omului, o trasatura esentiala: "arata-mi felul mortii pe care o ai tu", cere Cuviosul Isaia Pustnicul, incercand sa ajunga la cunoasterea celuilalt si sustinand totodata ca in afara mortii fiecaruia, adica in afara suferintei asumate si a inaintarii pe calea jertfelnica a crucii, insasi definitia omului are de suferit, iar bucuria autentica devine de nesustinut: „Adevarata bucurie si adevarata mangaiere atat in Ortodoxie, cat si in monahismul ortodox vin toate prin moarte. Adevarata mangaiere nu este nimic altceva decat trecerea de la moarte la viata”, ne spune Parintele Arhimandrit Vasilios.

Omul abordeaza moartea in stare de improvizatie sau de nepregatire. Omul vine pe lume singur si pleaca din aceasta lume tot singur. Vai! Infaptuim solitar pasul pe care nimeni nu-l face in locul nostru, dar pe care fiecare il va face cand ii va veni ceasul.

"Cat de bine si cat de simplu", avea sa murmure Ivan Ilici inainte de a-si da sufletul.

A muri nu face zgomot. "Nu am auzit nimic". Dupa ce omul isi da ultima suflare, se dovedeste, inainte de toate, mizerabila noastra neputinta: supravietuitorii nu stiu ce sa faca, nici cu ce sa se ocupe, dar nu, nu se va spune ca totul s-a sfarsit.

Indiferentii fata de fenomenul religios si ateii, desacralizand moartea, se vor repezi sa spuna ca totul se termina aici. Insa lucrurile stau cu totul diferit. De altfel, noi, crestinii credem in Invierea Domnului Iisus Hristos, in invierea mortilor si in propria inviere. In clipa mortii, daca sufletul credinciosului isi va afla mantuirea, el se va muta din viata in adevarata Viata.

Cea mai buna incredintare, in aceasta privinta, ne-o da cel mai mare ostenitor si marturisitor al Invierii - Apostolul Pavel. "Daca nu este inviere a mortilor, nici Hristos n-a inviat. Si daca Hristos n-a inviat, zadarnica este atunci propovaduirea noastra, zadarnica si credinta voastra".

Stefan Popa
Cluj-Napoca

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

06 Noiembrie 2012

Vizualizari: 10913

Voteaza:

In memoriam IPS Bartolomeu – Nu va temeti de moarte! 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact