Intalnirea lui Bartolomeu Anania cu Patriarhul Justinian

Intalnirea lui Bartolomeu Anania cu Patriarhul Justinian

“In 1947 eram expulzat din Universitatea din Cluj in urma grevei pe care o condusesem si rataceam fugar din loc in loc, urmarit de poterele politiei politice. Cautam un sprijin ca sa ma pot intoarce la studii. Parintele Firmilian, viitorul Mitropolit al Olteniei, care-mi fusese profesor si director la Seminarul Central din Bucuresti, m-a sfatuit sa-l abordez pe Justinian Marina care era Mitropolit al Moldovei; se afla in plina ascensiune si se bucura de credit politic. Dar mi-a spus un lucru pe care l-am retinut: „E un om care spune verde daca poate sau nu poate; nu face parte din categoria celor care promit si nu se tin de cuvant". L-am pandit pe Mitropolitul Justinian si l-am gasit pe unul din coridoarele Ministerului invatamantului, care pe atunci era si al Cultelor. N-am avut pe nimeni care sa ma prezinte, sa ma introduca. Am venit langa el ca un necunoscut; in timp ce vorbea cu altcineva, i-am spus repede pasul si mi-am dat seama ca Parintele Firmilian avusese dreptate. A ridicat putin din umeri si mi-a zis: „Iarta-ma, am alte treburi, alte griji si nu cred ca sunt in situatia de a te ajuta".

Si am plecat, mi-am continuat ratacirile, pentru ca, in 1948, toamna, sa ma aflu in Manastirea Bistrita din Valcea, sub ocrotirea mamei mele celei de a doua, care se numea Olga Gologan, stareta si directoarea asezamintelor din aceasta mare manastire olteana. Aveam o situatie incerta; nu aveam buletin de identitate, izbutisem sa-mi dau licenta la Sibiu, si mama Olga - asa cum ii spuneam eu si toti apropiatii ei - mi-a propus sa devin profesor de religie la una din scolile asezamintelor din Bistrita. Dar pentru ca Bistrita era manastire stavropighiala - tinea direct de patriarh, care era acum chiar Justinian Marina -, trebuia o aprobare din partea acestuia, iar pentru ca sa obtina aprobarea trebuia sa-l convinga ca o merit. In acest context, ma gaseam la Bistrita, semiclan-destin si semiascuns, cand in manastire, tam-nisam, a aparut masina patriarhului. Eram intr'o camaruta din dispensarul de langa poarta manastirii si faptele s-au intamplat asa: Patriarhul mergea catre Bucuresti, venind de undeva de la Herculane, iar pe drum a simtit ca o unghie care ii crestea in carne la un picior il supara din ce in ce mai mult.

Aducandu-si aminte ca la Bistrita se gaseste o calugarita doctor in medicina, s-a abatut pentru ca sa o roage sa-i opereze unghia naravasa. Mergand la staretie, surorile Gologan au profitat de ocazie, pentru ca sa ii spuna ca printre alte trebuinte o au si pe aceea a unui profesor de religie la scolile lor. Si i-au spus: „Iata, avem un calugar, tanar, licentiat" si m-au laudat si m-au poleit cum au stiut mai bine, cum numai femeile, chiar daca sunt calugarite, sunt in stare sa o faca. Patriarhul, in timp ce doctorita ii opera unghia, asculta, pentru ca in cele din urma sa spuna: „Daca este asa de bun cum spuneti voi, nu vi-l las voua; il iau la Bucuresti, pentru ca sunt patriarh tanar si am nevoie de colaboratori destoinici. Prima calitate a unui conducator este aceea de a se inconjura de colaboratori buni. Unde este acum?".

Maicile au incercat sa ocoleasca adevarul, dar doctorita, neprevenita, m-a dat de gol spunand ca sunt in dispensar. El a cerut sa fiu adus acolo, iar mama Olga in anticamera, frangandu-si mainile, mi-a spus intamplarea.

La vremea aceea, opinia generala despre patriarh nu era deloc favorabila. Nu comunist, dar colaborator al partidului comunist, incepuse deja sa fie poreclit „patriarhul rosu", iar eu ma numaram printre cei ce credeau aceste lucruri. Datorita faptului ca eram mai mult fugar, toata viata bisericeasca se desfasura in afara mea, eu fiind mai mult in munti. Si despre alegerile din noiembrie 1946, cele urias falsificate de comunisti, am aflat cu 2-3 luni mai tarziu, atunci cand coboram la poala muntelui si reluam contactul cu lumea. Asa incat, si despre el credeam ceea ce auzeam de la altii. Cand am auzit ca vrea sa ma cheme colaborator la Bucuresti, m-am scuturat ca de un vis rau. Si am avut atunci o discutie dramatica cu mama Olga, spunandu-i ca nu ma duc: „Oare nu ma cunoasteti cine sunt si ce sunt, cum as putea sa ma duc langa un asemenea om?". Mama Olga isi frangea mainile, pentru ca patriarhul era alaturi si astepta. Si mi-a spus o vorba: „Poate o fi de la Dumnezeu; noi il stim pe parintele Marina din tinerete, pentru ca a fost o vreme invatator ca si noi, si nu-l stim nici comunist, nici de om rau, ci de om cumsecade; nu credem noi sa se fi transformat chiar asa de repede; du-te, ca poate e de la Dumnezeu, pentru Biserica". Si atunci am spus asa: „Bine, mama Olga, am sa ma duc si am sa-l cercetez, am sa-l spionez, si daca ma voi convinge ca este omul Bisericii si al neamului, am sa raman langa el, iar daca nu voi constata acest lucru, ma voi intoarce la manastire, pentru ca eu sunt calugar si nu am nimic de pierdut". „Bine, mama" a zis mama Olga, usurata, „asa sa faci". A deschis usa si m'a introdus la Patriarh, care intre timp se incaltase.

Audienta aceasta a durat numai cateva minute. Mi-a spus: „Iata, maicile te-au laudat: te iau la mine, la Bucuresti. Nu stiu in ce slujba am sa te pun, dar am nevoie de calugari destoinici". La care eu m-am simtit obligat sa-i spun: „As vrea sa aflati totusi pe cine chemati langa inalt Prea Sfintia Voastra, ca sa nu auziti din gura altora. Eu, printre altele, sunt calugarul care a condus greva Universitatii din Cluj, in iunie 1946, in urma careia am fost exmatriculat si apoi haituit de politia secreta." Atunci mi-a pus doua intrebari scurte si, dupa raspunsurile mele tot atat de scurte, mi-a spus: „Vii la mine, sunt singur in masina; ia-ti rasa si vino la Bucuresti". I-am cerut ingaduinta sa ma prezint peste doua zile. M-am prezentat si m-a numit intendent al palatului patriarhal. In aceasta calitate, am avut prilejul de a avea cheile toate asupra mea si de a-l spiona; l-am spionat seara, pe gaura cheii, ca sa vad daca isi face rugaciunile inainte de a se culca. Si nu mi-au trebuit decat cateva saptamani pentru ca sa ma conving ca voi ramane langa el atat cat va ingadui Dumnezeu. Si am ramas peste un sfert de secol - includ in acestia si anii de puscarie, pentru ca sufleteste nu m-am despartit de el -, convins ca, slujindu-l pe el, slujesc Biserica. Si nu m-am inselat. De aceea marturia mea se vrea raspicata, adevarata si din inima curata. (Bartolomeu Anania)
 

Pe aceeaşi temă

01 August 2012

Vizualizari: 2712

Voteaza:

Intalnirea lui Bartolomeu Anania cu Patriarhul Justinian 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact