Intre pocainta si iubire

Intre pocainta si iubire

"Intunecatu-mi-am frumusetea sufletului cu placerile poftelor, si cu totul toata mintea tarana mi-am facut." (Canonul Sfantului Andrei Criteanul, Cantarea a doua, troparul al saselea)

Cu totii suntem de acord ca iubirea e lucrul cel mai de pret in viata noastra; fara ea, viata nu ar mai avea sens. Se afirma in repetate randuri ca aceasta este fundamentul religiei crestine. Si asa este. Se reproseaza uneori, de catre cei care privesc mai mult din afara, ca slujbele si randuielile Bisericii ar fi sobre, apasatoare, aspre. Si este adevarat. Mai ales in zilele de acum, cand confortul trupului e la mare cautare, practicile ascetice ale Bisericii - postul, ingenuncherile, statul in picioare la slujbe - au devenit tot mai greu de acceptat. Si nu li se mai intelege rostul. Ce legatura ar putea fi intre acestea si iubirea pe care ne-a propovaduit-o Hristos? Pentru ce sa ne chinuim trupurile? Ce legatura este intre starea - de confort sau disconfort - a trupului si iubire?

Nu mai intelegem unitatea si influenta reciproca dintre suflet si trup. Le vedem ca fiind separate. Insa ele alcatuiesc un tot fiintial. Ce facem cu trupul se va reflecta in suflet, iar ceea ce sufletul face, simte, gandeste va influenta trupul.

Iubirea, insa, n-are a face cu egoismul. Asa cum nu putem sluji lui Dumnezeu (care este Iubire) si lui Mamona, tot asa nu putem iubi si sa fim egoisti in acelasi timp. Nu putem sa ne iubim propriul confort si in acelasi timp sa avem dragoste jertfelnica fata de cel in nevoi. Asceza nu e altceva decat o jertfire a iubirii trupesti de sine, care este sursa egoismului si a pacatelor. E o cale spre iubire. Buni cunoscatori ai sufletului omenesc, marii nevoitori crestini au aratat ca iubirea e treapta cea mai inalta a curatirii de patimi, si ca ea vine dupa dobandirea altor virtuti, intre care rabdarea si blandetea.

Nu inseamna ca iubirea nu ne-ar fi accesibila si noua, celor ce suntem la inceputul urcusului duhovnicesc. Insa doar in parte, in chip nestatornic si la o masura mult mai mica. Dar daca ai gustat din ea, din iubirea ca daruire, din iubirea dumnezeiasca, vei vrea mai mult. Si vei intelege ca nu in puterea ta sta sa iubesti, ci e dar de la Dumnezeu. Iar Dumnezeu este lumina si e foc. Nu-i vei putea primi lumina pana nu iti va curata ochii, nu-i vei putea simti caldura, pana nu-ti va arde pacatele. Iar pacatul aceasta inseamna: ceea ce se interpune intre noi si Dumnezeu, rupand legatura harica. E un paravan care nu lasa sa treaca lumina. Singuri ne condamnam sa zacem in intuneric si in frig, "in latura si in umbra mortii”.

Cand devenim constienti de aceasta, incepem sa uram pacatul; vrem sa scapam de el. Biserica ne-a ajutat de la inceput si ne-a invatat ce sa facem pentru aceasta: sa ne pocaim. A ne pocai nu inseamna, insa, a iesi la vanatoare de pacate, a face doar o analiza amanuntita a greselilor mai mici sau mai mari pe care le-am facut. Am ramane cu inima rece si neschimbati. Ca tot ce e bun, si pocainta e darul lui Dumnezeu. Ea vine in urma rugaciunii sincere, atunci cand iti aduci inima ca ofranda Domnului si-I ceri sa te curateasca, sa te lumineze, sa te intelepteasca si sa te indrepte. Si, cu inima astfel inmuiata, vom descoperi pacate si greseli fata de oameni sau fata de Dumnezeu, necunoscute noua pana atunci. Vom constata atunci cat de impietriti petrecem in lume, cat de lipsiti de iubire suntem. Cu aceste pacate ne vom duce la duhovnic si, primind iertarea, ne vom simti mangaiati, impacati cu sinea noastra, linistiti. Abia atunci vom avea si noi puterea de a iubi, poate chiar si pe cei care ne-au facut rau.

Dar si pentru rugaciune sufletul are nevoie de o pregatire. Trebuie sa-si inchida "obloanele” ("sa se retraga in camara sa”), sa-si limiteze interactiunile cu lumea, care vin prin simturi. Sa se deconecteze de la bombardamentul informational pervertit adresat vazului, auzului, gustului, mirosului, simtului tactil; sa se linisteasca. Trebuie, prin urmare, sa posteasca de tot ceea ce l-ar putea perturba. Si atunci, adancindu-se in inima sa, va putea sa stea de vorba cu Dumnezeu, spunandu-i toate cate il dor (caci pacatele ne dor in primul rand pe noi) si asteptand raspunsul Sau, ca mangaiere, ca luminare, ca intelegere.

Cristian Radu

Despre autor

Cristian  Radu Cristian Radu

Colaborator
3 articole postate
Publica din 04 Martie 2011

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2012

Vizualizari: 1425

Voteaza:

Intre pocainta si iubire 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact